کارگاه آموزشی «سامان‌دهی و لجستیک در زنجیره تامین گردشگری سلامت» برگزار شد/ لزوم توجه به انسجام زنجیره گردشگری سلامت

کارگاه آموزشی «ساماندهی و لجستیک در زنجیره تامین گردشگری سلامت» با حضور دیاکو عباسی، استاد دانشگاه در دومین روز پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته به آن برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته به آن، دیاکو عباسی با اشاره به موضوع این جلسه «زنجیره تامین و لجستیک در خدمات بازاریابی گردشگری سلامت» گفت: «موضوع این جلسه یکی از مسائلی است که کسب‌وکارهای فعال در این زمینه از آن غافل هستند.  اگر آن‌ها می‌خواهند به مزیت رقابتی دست پیدا کنند و حاشیه سود را بالا ببرند. بهتر است که روی زنجیره تامین و لجستیک در خدمات بازاریابی گردشگری سلامت کار کنند.»

او ادامه داد: «بگذارید برایتان مثالی بزنم تا به این مساله برسیم که چطور شرکت‌ها می‌توانند مزیت رقابتی ایجاد کنند و سودآوری داشته باشند. شرکتی می‌گوید من بیماری از گرجستان داشتم که بسیار از خدمات بیمارستان راضی بود و به خوبی عمل شد، ولی به محض آنکه از بیمارستان خارج شد به خاطر کیفیت پایین محل اقامتش و ناهماهنگی‌های پرواز و دیگر مسائل جابه‌جایی‌اش بسیار ناراضی بود.»

این استاد دانشگاه تاکید کرد: «دقیقا به همین دلیل است که شما باید روی بخش لجستیک این نوع گردشگری کار کنید. چراکه بیشتر بیمارستان‌ها و شرکت‌ها تنها به فکر ورود بیمار به محل خودشان هستند و به بخش‌های دیگر این سفر فکر نمی‌کنند. در صورتی که شرکتی موفق است که بتواند از اولین تا آخرین مرحله کار را دست خودش بگیرد.»

او ادامه داد: «پورتر در این‌باره گفته است نیروهای محیطی و ساختار صنعت را به عنوان اصلی‌ترین عامل اثرگذار بر مزیت رقابتی شرکت‌ها قلمداد می‌کند. از این دیدگاه برتری شرکت تابعی از عضویت شرکت در یک صنعت با ویژگی‌های مطلوب است.»

این استاد دانشگاه با اشاره به بحث کاهش قیمت گفت: «از دیدگاه تجاری شما زمانی موفق هستید که بتوانید در مسیر کاهش قیمت حرکت کنید. بیمارستانی که وارد گردشگری سلامت می‌شود و به یک شخص غیرحرفه‌ای و ناآشنا با این حوزه کار را می‌سازد، همه هزینه‌ها را بالا می‌برد و هم تصویر کشورش را خراب می‌کند که دیگر نتوانیم با دیگر کشورهای مطرح دنیا در این زمینه رقابت کنیم.»

عباسی تاکید کرد: «تا زمانی که بیمارستان‌ها و شرکت‌های فعال در این زمینه، تمرکز و ارتباط مناسب با سایر اجزای سیستم و زنجیره تامین و لجستیک گردشگری سلامت نداشته باشند، نمی‌تواند خدماتی رقابتمند و با کیفیتی ارائه داده و کلیت تجربه گردشگری را مدیریت کنند. اینکه صرفا خدمان درون سازمانی را مدیریت کرده و خدمات پزشکی یا صرفا گردشگری مناسبی ارائه شود، نمی‌تواند به رقابتمندی پایدار شما در عرصه تجارت بین‌الملل گردشگری سلامتی منجر شود.»

او با بیان اینکه دیدگاه لجستیکی برای کسب‌وکارهای گردشگری سلامت بسیار مهم است، عنوان کرد: «مزیت رقابتی زمانی به وجود می آید که بتوانید انسجام و پیوستگی بین زنجیره را مدیریت کنید. نمونه‌های موفق بسیاری در این حوزه در کشورهای هند، سویس،‌کره و آمریکا دیده می‌شود که می‌توانید روند کارشان را ببینید.»

انتهای پیام/

کد خبر 14001110479622

برچسب‌ها