«راهیان نور» باید به مجموعه‌های مردمی بازگردد

نشست «راهیان نور: تجربه گردشگری تعالی بخش» با حضور مهدی، مسئول هیات اندیشه‌ورزی راهیان نور در دومین روز پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته به آن برگزار شد.

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل از ستاد خبری نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی تهران، مهدی قاسمی با اشاره به گردشگری معنوی گفت: «هر کشوری برای این نوع گردشگری از نام متفاوتی استفاده می‌کند و معمولا از آن به عنوان گردشگری ترکیبی نام برده می‌شود. این نوع گردشگری، یکی از انواع گردشگری موردتوجه در سراسر دنیاست.» 

او ادامه داد: «متاسفانه این نوع گردشگری از اصالتش که اصالت مردمی بوده، خارج شده است. یکی از بزرگ‌ترین آفت‌های گردشگری تعالی‌بخش این است که به گروه‌ها، حزب‌ها یا… وابسته شود. چون این نوع گردشگری فراتر از این سیاست‌هاست، ولی متاسفانه در حال حاضر این نوع گردشگری در کشور بسیار به نهادهای حکومتی وابسته شده و آن را عقب نگه داشته است. در حالی‌که پیش از این، «گردشگری تعالی‌بخش» بسیار جوششی بود و خود مردم گرداننده آن بودند، ولی بعد از مدتی که از آن‌ها استقبال شد، نهادهای حکومتی به جای اینکه تسهیل‌گری انجام دهند، به سمت تصدی‌گری آمدند. »

قاسمی با اشاره به این نوع گردشگری در کشور آلمان توضیح داد: «بگذارید برایتان مثالی بزنم، در کشور آلمان به این نوع گردشگری، گردشگری سیاه یا جنگ هم گفته می‌شود، ولی جالب این است که در آنجا حتی از کوچک‌ترین آسیب‌هایی که از جنگ جهانی دوم به جا مانده است، حفاظت می‌شود. مثلا دیوارهایی که جای ترکش دارند، قاب گرفته شده‌اند تا توجه بازدیدکنندگان را جلب کنند، ولی متاسفانه ما در ایران توجهی به حفظ و نگهداشت این یادمان‌ها نداشته‌ایم. در کنار این مساله، مدل برگزاری گردشگری راهیان نور به مدل بازدیدی تبدیل شده است و مدل بازدیدی از تاثیرگذاری این نوع گردشگری کاسته است، چون شما وقتی از موزه‌ای بازدید می‌کنید، با چیزهایی که می‌بینید، درگیر نمی‌شوید. ولی جریان راهیان نور، یک جریان پویا و فعال است.» 

او ادامه داد: «ما به این نتیجه رسیده‌ایم که اگر راهیان نور در جایگاه خودش قرار بگیرد، می‌تواند دوباره مطرح شود، یعنی اینکه افراد در داستان‌ها و برنامه‌های اجرایی قرار گیرند و حتی در بازسازی برخی عملیات‌ها مشارکت کنند.» 

قاسمی با اشاره به تاثیر گردشگری معنوی گفت: «نگاه بازدیدی به مروز زمان تکراری می‌شود و ارزش و تاثیر خود را از دست می‌دهد. در حالی که در جریان تجربه زیارت یا راهیان نور تحولات بسیاری در انسان‌های مختلف رخ داده است که ما در انتقال آن کوتاهی کرده‌ایم. حتی افراد خارجی هم تحت‌تاثیر این جریان قرار گرفته‌اند. ولی متاسفانه بهره‌برداری ما از این جریان بسیار کم است. ما نیاز به تحولات اساسی داریم. در مرحله اول باید این جریان به دامان مجموعه‌های مردمی بازگردد و در مرحله دوم، متاسفانه از راهیان نور تنها از اواسط اسفند تا اواسط فروردین بهره‌برداری می‌شود، در حالی که این منطقه پتانسیل فعالیت در مدت زمان بیشتری دارد.»

انتهای پیام/

کد خبر 14001110578146

برچسب‌ها