مرمت آب انبار احمد آقا سه قلعه سرایان با مشارکت مالک

مسئول اداره میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایان از ادامه عملیات مرمت آب‌انبار احمد آقا شهر سه قلعه با مشارکت مالک خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل‌از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، محمد عرب روز دوشنبه 10 مردادماه گفت: «در این مرحله از مرمت آب‌انبار احمد آقا، ساخت سقاخانه و محل برداشت آب در یک مغازه قدیمی مجاور آب‌انبار انجام شده و مرمت نمای ایوان اصلی، مرمت پلکان دسترسی به پاشیر، بام‌سازی ایوان و مرمت تزئینات آجری ایوان در حال انجام است.»

مسئول اداره میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایان افزود: «مرمت کامل مغازه برای ایجاد سقاخانه، پوشش مجدد، اجرای نمای آجری فضای داخلی سقاخانه، کف سازی کامل، نصب شیرآلات و پمپ، بام‌سازی اصولی و کامل پشت‌بام سقاخانه و... از جمله عملیات مرمتی انجام شده در قسمت سقاخانه است.»

عرب گفت: «این بنا توسط مرحوم احمد آقا جهانی در سال 1322 احداث شده و خوشبختانه دکتر مهدی جهانی از فرزندان آن مرحوم پیگیر وضعیت این بنا بود و اقدام به مرمت بنا کرد.»

او ادامه داد: «هزینه‌های مرمت تماماً توسط دکتر جهانی تأمین می‌شود و طرح، نقشه و نظارت بر روند مرمت توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی صورت می‌گیرد که این اقدام ارزشمند و خیرخواهانه جای تقدیر و تشکر دارد.»

مسئول اداره میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایان گفت: «در سال‌های گذشته محوطه‌سازی اطراف بنا، مرمت مخزن و مرمت پاشیر توسط اداره‌کل انجام شده و همچنین این خیّر و دوست‌دار میراث‌فرهنگی در سال 1396 اقدام به ساخت بوستان محله‌ای با عنوان احمد آقا با طراحی سنتی در مجاورت این بنای تاریخی با مشارکت شهرداری نیز کرده‌اند.»

عرب بیان کرد: «این بنا با شماره 15309 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است و در داخل محدوده بافت تاریخی سه قلعه واقع شده، مهم‌ترین اجزاء معماری آن: سردر ورودی، پلکان، پاشير و مخزن است. ورودی بنا دارای طاق جناغی بوده و دارای ۲.۹ متر عرض و 3 متر عمق است. پلکان بنا از ابتدای سردر شروع می‌شود و دارای 18 پله است که به پاشير منتهی می‌شود. پاشير فضایی است چهارضلعی با ابعاد ۱‌.۹×۱.۹ متر که به‌وسیله گنبدی چهار ترک پوشیده شده است. پس از پاشير مخزن بنا که استوانه‌ای است و با مصالح سنگ، آجر و ملات ساروج ساخته شده، قرار دارد. پوشش مخزن گنبدی بوده و با آجر به شیوه عرقچین احداث شده است. تزئینات بنا شامل تزئینات آجری است که در نمای سردر ورودی اجرا شده است.»

انتهای پیام/

کد خبر 1401051013697

برچسب‌ها