طراحی تورهای ارزان‌قیمت در مسیرهای جدید گردشگری/ تبدیل سفر به سبک زندگی

یک راهنمای تورهای فرهنگی و طبیعت‌گردی با بیان تجربه‌اش در طراحی و اجرای تورهای ارزان‌قیمت در مسیرهای جدید گردشگری می‌گوید: «این تورها در تمامی حوزه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعت‌گردی و کاملا اقتصادی و ارزان‌قیمت انجام می‌شود، به شکلی که هر ایرانی با الهام از این نوع سفر به سفر علاقه‌مند شود و آن را به‌عنوان فرهنگی جدید در سبک زندگی خود قرار دهد.»

خسرو لقمانیان در رشته مدیریت سلامت، تحصیلات خود را تا مرحله دکترای تخصصی و گرایش‌های مدیریت اجرایی، سیاست‌گذاری و اقتصاد سلامت در دانشگاه علوم پزشکی ایران گذرانده و در کنار کار اجرا، آموزش و پژوهش در حوزه سلامت فعالیت خود را در حوزه گردشگری آغاز کرده است. او از اردیبهشت ماه امسال شروع به طراحی و اجرای تورهایی در مسیرهای جدید گردشگری کشور کرده است؛ در ادامه گفت‌وگوی میراث‌آریا با لقمانیان را بخوانید: 

*با توجه به اینکه تخصص شما در حوزه سلامت است، چرا و چگونه تصمیم به فعالیت حرفه‌ای در حوزه گردشگری گرفتید؟ 

ورود به حرفه گردشگری از ابتدایی‌ترین سال‌های ورود به دبستان و آشناشدن با شخصیت کارتنی مارکوپولو در من شکل گرفت و با یادگیری زبان انگلیسی از طریق شبکه‌های رادیویی خارجی آغاز و در دبیرستان و دانشگاه به شکل تخصصی ادامه یافت تا با آشنا شدن با حرفه راهنمای تور و مشاغل مرتبط، گذراندن دوره‌های آموزشی و ورود به مارکت آن، همزمان با فعالیت تخصصی خود را به‌عنوان مدیر تور و راهنمای تورهای فرهنگی و طبیعت‌گردی در دو مسیر ورودی و خروجی انجام می‌دهم. 

*با توجه به اینکه تعریف مسیرهای تازه گردشگری از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هم مورد تاکید است، شما تورهایی در این مسیرها اجرا کرده‌اید، در مورد طراحی و اجرای این تورها توضیح دهید؟ 

در مدت فعالیت و علیرغم مدیریت و اجرای تورهای مورد اشاره در ایران و شاید بیش‌ از 50 کشور جهان، به این باور رسیدم که خیلی از جاذبه‌های گردشگری ایران را ندیده‌ام. تصمیم به آن را قبل از پاندمی کووید گرفتم ولی عملیاتی شدن آن به پساکرونا و شانزدهم اردیبهشت ماه امسال موکول شد. 

سه سری سفر به ۱۲ استان غرب و شمال غرب کشور، یک سری دیگر به چهار استان مرکزی کشور، چهار سری به ۱۰ استان نیمه جنوبی، شرقی، شمال شرقی و کویر مرکزی و دشت لوت و یک سری به سه استان شمالی در کنار تهران‌گردی و البرزگردی و راه‌های مواصلاتی آن دو با استان‌های مجاور را طراحی و تا به حال سری اول یعنی استان‌های (عمدتا کرد زبان) همدان، کرمانشاه و کردستان طی سه هفته انجام شده که بی‌نظیر بود و در حال حاضر سری دوم یعنی استان‌های (بختیاری و لر زبان) کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان و ایلام را طی چهار هفته انجام می‌دهم. 

*این سفرها را با چه هدف و هزینه‌ای انجام می‌دهید؟ 

علیرغم تلاش فراوان به جذب مخاطب و حامی معنوی و مادی، این سفرها را با هزینه خودم و با چندین هدف در لایه‌های مختلف انجام می‌دهم. اول اینکه تجربه شخصی سفر به تمام نقاط ایران بدون وسیله شخصی به‌صورت بک‌پک و البته کاملا برنامه‌ریزی شده در تمامی حوزه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعت‌گردی و مسلما کاملا اقتصادی انجام می‌شود به شکلی که هر ایرانی با الهام از این نوع سفر که بسیار لذت‌بخش و طبیعتا چالشی است به سفر علاقه‌مند شده و به‌عنوان فرهنگ جدید در سبک زندگی خود قرار دهد. 

* با توجه به موضوعی که مطرح کردید، چگونه می‌توان سفر را تبدیل به یک سبک زندگی کرد؟

این ماجرا در صورت ورود رسانه‌های مختلف و فعالان گردشگری همچنین فعالیت‌ها و سیاست‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای سفرهای ارزان‌قیمت، می‌تواند گسترش همه جانبه پیدا کند و کارکردهای حیرت‌انگیز فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به‌ویژه در شرایط فعلی کشور داشته باشد.

*برنامه‌تان برای آینده چیست و آیا هدف‌گذاری برای اجرا در کل کشور دارید؟ 

اهدافی به‌عنوان برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت دارم که در صورت جذب حامی مالی به انجام خواهم رساند. همچنین این برنامه محدود به جغرافیای ایران نخواهد بود و چنانچه مخاطب و حامی مناسب وجود داشته باشد، به شکل گسترده‌تر اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر 14010702957212

برچسب‌ها