طرح خوشه‌های صنایع‌دستی آذربایجان غربی به‌صورت پایلوت در ارومیه اجرا می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: با توجه به تاکید استاندار آذربایجان غربی مبنی بر اجرای طرح خوشه‌های صنایع‌دستی در استان، این طرح به‌صورت پایلوت در ارومیه اجرا می‌شود.

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، نشست هم‌اندیشی فعالان حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی با محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی با حضور جواد کرمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی و مرتضی صفری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان 27 آذر 1401 در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در این جلسه اظهار کرد: این استان یک هزار و ۷۰۰ اثر ثبت ملی و دو اثر ثبت جهانی داشته و از نظر گردشگری آذربایجان غربی ظرفیت بالایی دارد که در صورت هم‌افزایی دستگاه‌های مربوطه و هم‌اندیشی با نخبگان و اساتید دانشگاه می‌توان از این ظرفیت‌ها نهایت استفاده را برد.

مرتضی صفری افزود: یکی از اقدامات برای استفاده از ظرفیت نخبگان و اساتید دانشگاهی، راه‌اندازی اتاق فکر تخصصی در حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی موجب بهره‌وری بالا خواهد شد.

او ادامه داد: حل مشکل بافت تاریخی یکی از اولویت‌های مهم این اداره‌کل است که در این راستا با مشارکت و همکاری شهرداری ارومیه می‌توان ضمن احیای این محدوده، مشکلات ساکنان را در حد توان حل کرد همچنین تکمیل پروژه میدان امام ارومیه یکی دیگر از اولویت‌های مهم این اداره‌کل است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی تصریح کرد: احیای مسجد جامع ارومیه در دستور کار قرار دارد که تسریع در اجرای این پروژه نیازمند تزریق اعتبارات مصوب سفر رئیس‌جمهوری است.

او بیان کرد: برای احیای مسجد و بازار تاریخی ارومیه می‌توان با الگوبرداری از احیای بازار تاریخی تبریز، پروژه‌های مختلفی برای توسعه و رونق بازار و این محدوده اجرا کرد.

صفری گفت: با توجه به تاکیدات استاندار آذربایجان غربی مبنی بر اجرای طرح خوشه‌های صنایع‌دستی در استان، این طرح به‌صورت پایلوت در ارومیه اجرا می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی اظهار کرد: متاسفانه با وجود ظرفیت‌های زیاد آذربایجان غربی آنگونه که باید و شاید این استان در سطح کشور و بین مردم معرفی نشده است و برای شناساندن آذربایجان غربی، پیوست رسانه‌ای برای حوزه‌های تخصصی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حال تدوین است و نیز یک مجموعه کامل سفر به استان و افزایش تعداد روزهای ماندگاری مسافران در آن تهیه کرد.

او گفت: امروزه با توجه به حوزه گردشگری می‌توان از درآمدزایی حاصل از آن برای توسعه کشور استفاده کرد همچنان‌که که کشورهای دیگر امروزه با برنامه‌ریزی در این صنعت، میزان اشتغال‌ و درآمد ملی خود را افزایش داده‌اند.

صفری خاطرنشان کرد: تا پایان سال هشت پروژه با اشتغال‌زایی 98 نفر در  سطح استان آماده بهره‌برداری می‌شود.

پایگاه‌های آتش‌نشانی و اورژانس سیار در اطراف بازار ارومیه راه‌اندازی شود

نماینده صنوف بازار تاریخی ارومیه نیز در این جلسه اظهار کرد: احیای بازار تاریخی ارومیه باید در اسرع وقت انجام شود چرا که هرگونه تعلل در این حوزه فرصت طلایی برای حفظ این اثر تاریخی را از بین می‌برد.

اسماعیل جنگ‌خواه گفت: شرکت‌های خدمات‌رسان به‌ویژه شرکت آب و فاضلاب استان برای ساماندهی فاضلاب بازار باید هر چه سریع‌تر اقدام کنند و نیز پیشنهاد می‌شود پایگاه‌های آتش‌نشانی و اورژانس سیار در اطراف بازار ارومیه راه‌اندازی شود.

مظفر عباس‌زاده، رئیس دانشکده معماری، شهرسازی و هنر ارومیه هم در این جلسه خاطرنشان کرد: از ظرفیت نهادهای مردمی برای حفاظت از میراث‌فرهنگی باید استفاده کرد و استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها برای حفظ میراث‌فرهنگی و اجرای طرح‌های گردشگری و صنایع‌دستی باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14010927378533

برچسب‌ها