سراب گیان نهاوند

ویدئو: ناصر ذولفی

این چشمه در شهرستان نهاوند و ۱۸ کیلومتری جنوب غربی شهر نهاوند و ۲ کیلومتری تپه باستانی گیان و در شمال شهر گیان قرار گرفته‌است و دارای درختان چنار است. تپه گیان درختان زیاد دارد.

\n\n

سرآب گیان سی و یکمین اثر طبیعی ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

\n\n

وسعت این جنگل طبیعی ۱۵۸هکتار تخمین زده شده است. در تمام فصول سال از چشمه سراب گیان آب با دبی ۱٫۵متر مکعب در ثانیه خارج می گردد که پس از عبور از میان جنگل سراب گیان به صورت نهرهایی در زمین های کشاورزی دشت گیان و روستا های همجوار جریان دارد و در فصل بهار و تابستان به صورت کامل از آن بهره برداری می شود . علاوه بر این منبع آب آشامیدنی شهر گیان است.

\n\n

در ارتفاعات سراب گیان یک منطقه وسیع و مسطح به اسم سرتختی مشهود است که در بالای آن گودال های عظیمی (حتی با عمق بیشتر از ۲۰۰متر ) وجود دارد که پر از برف هستند و با ذوب شدن تدریجی آن ها سرچشمه های اصلی سراب گیان در پایین دست شکل می گیرد. برف موجود در این چاله ها هم بوسیله تند بادهای کوهستانی پر می شود . این منطقه که احتمالا مخزن تامین آب سراب می باشد در بین مردم محلی به گاچال معروف است.

\n

انتهای پیام/

کد خبر 14020108924489