۹۰۰ تشکل فعال در حوزه میراث‌فرهنگی در سراسر کشور وجود دارد

مدیرکل امور استان‌ها و تشکل‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: در سطح کشور ۹۰۰ تشکل در حوزه میراث‌فرهنگی فعال بوده و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای این تشکل‌ها راهکار ارائه می‌دهد.

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، نادر زینالی 3 تیر 1402 در جلسه شورای معاونان این اداره کل بیان کرد: امروز گزارش‌هایی که توسط معاونت‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و روابط‌عمومی آذربایجان غربی ارائه شد همگی نشان‌دهنده حرکت رو به جلو در این استان بوده و آذربایجان غربی در ارزیابی‌های انجام شده توسط وزارت‌ میراث‌فرهنگی نیز به‌عنوان یکی از استان‌های برتر معرفی شده است.

مدیرکل امور استان‌ها و تشکل‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه به‌کارگیری روش‌های نوین و خلاقانه یکی دیگر از وظایف استان‌هاست، تصریح کرد: آذربایجان غربی در این حوزه نیز رویکرد مثبتی داشته و اقدامات روابط‌عمومی این اداره‌کل در این حوزه چشم‌گیر بوده و نشان‌دهنده مرجعیت آن در حوزه رسانه است.

زینالی تحول و دگرگونی شایسته در جذب گردشگر و توسعه گردشگری را یکی دیگر از وظایف محوله برشمرد و گفت: اقدامات معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان نشان از حرکت در مسیر تحقق این وظیفه است.

مدیرکل امور استان‌ها و تشکل‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های مبتکرانه برای حمایت از صنایع‌دستی، تعامل و ارتباط کارآمد با مسئولان و سازمان‌های دولتی‌، طراحی نظامی کارآمد و درآمدزا و چابک‌سازی براساس سیاست‌های ابلاغی، گسترش و همبستگی سازمانی و ... هم از دیگر وظایف و اهداف بوده که اقدامات انجام شده در این حوزه‌ها جای قدردانی دارد. 

او با بیان اینکه آذربایجان غربی در مسیر عبور زائران اربعین قرار دارد بر لزوم توجه ویژه به احداث سرویس‌های بهداشتی و توسعه زیرساخت‌های گردشگری و نظارت بر آنها در این مسیر تاکید و خاطرنشان کرد: امسال باید اقدامات لازم برای روان‌سازی تردد زائران و ارائه خدمات به آنها در بالاترین سطح انجام شود.

زینالی با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های موسسات مردم‌نهاد اظهار کرد: در سال‌های گذشته پیگیری‌های مجدانه‌ای برای عضویت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در شورای ملی توسعه و حمایت از تشکل‌های مردم‌نهاد انجام شد تا در نهایت در چند ماه گذشته این وزارتخانه توانست یک کرسی در این شورا به‌دست آورد تا بتواند نقش فعالی در استفاده از ظرفیت این تشکل‌ها داشته باشد.

مدیرکل امور استان‌ها و تشکل‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: در سطح کشور ۹۰۰ تشکل در حوزه میراث‌فرهنگی فعال بوده و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای این تشکل‌ها راهکار ارائه می‌دهد.

او تصریح کرد: آذربایجان غربی مقصد گردشگری بوده و در مقصد زیرساخت‌های گردشگری و انتظارات باید براساس ظرفیت‌های آنجا ایجاد شود و خوشبختانه اقدامات انجام شده توسط مجموعه اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی قابل قدردانی است که با وجود کمبودها تمام تلاش خود را برای تحقق اهداف وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به کار می‌گیرد.

اجرای طرح خوشه‌های صنایع‌دستی در آذربایجان غربی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: یکی از اقدامات مهم اداره‌کل طراحی و اجرای طرح خوشه‌های صنایع‌دستی با تمرکز بر رشته‌های هنرهای چوبی، گلیم‌بافی، چرم‌دوزی و نساجی سنتی بوده که در این طرح آموزش‌های لازم در این رشته‌ها انجام و هنرمندان این رشته‌ها شناسایی می‌شوند تا سپس حمایت‌های لازم از آنها انجام شده و در نهایت با راه‌اندازی اتحادیه‌ها و تعاونی‌های صنایع‌دستی راه‌اندازی بازاریابی و فروش محصولات از طریق آنها انجام می‌شود.

مرتضی صفری گفت: با این اقدامات مشکل حاشیه سود پایین و عدم فروش محصولات صنایع‌دستی نیز حل شده و پیشنهاد می‌شود این طرح در سایر استان‌ها نیز اجرا شود.

او با اشاره به حمایت‌های استاندار آذربایجان غربی و توجه ویژه او به حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اضافه کرد: استاندار در جلسات مختلف همواره بر لزوم توجه به حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به عنوان یکی از پیشران‌های توسعه تاکید دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی با اشاره به بازدید مدیرکل مدیریت و برنامه‌ریزی استان از پروژه‌های میراث‌فرهنگی و گردشگری ارومیه و افزایش همکاری‌ها با شورای شهر و شهرداری ارومیه، خوی و مهاباد و ... سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: در چند ماه گذشته همکاری و تعامل با دستگاه‌های دیگر تقویت شده و پروژه‌های مشترک نیز انجام شده که از جمله همکاری با شهرداری ارومیه برای احیا و ساماندهی مسجد جامع می‌توان اشاره کرد.

 صفری خاطرنشان کرد: ایجاد زیرساخت‌های گردشگری برای شب‌مانی گردشگران در ارومیه یکی از نیازهای اصلی در این حوزه است که در این راستا در کنار وجود جاذبه‌های تاریخی و گردشگری برای ایجاد مراکز تفریحی و سرگرمی در استان برنامه‌ریزی شده است. 

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402040401024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha