خانه تاریخی شکوهی یزد مرمت شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان یزد از پایان مرمت خانه تاریخی شکوهی یزد خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، محمدرضا فلاحتی با اعلام این خبر گفت: خانه شکوهی در قلب بافت تاریخی شهر یزد و در نزدیکی مسجد جامع کبیر یزد واقع‌ شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان یزد با اشاره به اینکه قدمت این خانه مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است، افزود: این بنا در نوع خود یکی از زیباترین یادگارهای به‌جامانده از این دوران محسوب می‌شود که بانی آن مرحوم وزیری مؤسس کتابخانه معروف وزیری در یزد بوده اما ازآنجایی‌که توسط خانواده شکوهی، یکی از خانواده‌های فرهنگی یزد تملک شده، به همین نام نیز مشهور شده است.

فلاحتی در خصوص سبک معماری خانه شکوهی عنوان کرد: این بنا دارای دو ورودی اصلی و فرعی در جبهه جنوبی است که ورودی اصلی آن متشکل از سردر ورودی، پیرنشین‌های دو طرف آن، درب چوبی با کوبه‌ها و تزئینات مرسوم و هشتی متصل به آن است، ورودی دیگر مربوط به حیاط کوچک خانه یا حیاط نارنجستان است که داخل کوچه فرعی قرار دارد.

او با اشاره به اینکه  این خانه دارای چهار حیاط است، افزود: هر کدام دارای کاربری و مفهومی متفاوت است؛ حیاط بیرونی ارتباط پررنگ‌تری با هشتی ورودی دارد و برای پذیرایی مهمانان و اهالی بیرون در نظر گرفته‌شده و درواقع به قلمرو عمومی اختصاص دارد و گرداگرد حیاط بیرونی فضاهایی مانند تالار، اتاق سه دری و ورودی مطبخ قرار دارد که پس از عبور از راهرو طولانی به حیاط اندرونی می‌رسیم.

حیاط اندرونی دارای ابعاد بزرگ‌تری نسبت به دیگر حیاط‌ها است و پیرامون آن، فضاهایی مانند تالار، اتاق‌های سه دری و اتاق پنج دری رو به روی تالار که به آن شاه‌نشین می‌گویند، قرار دارد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان یزد اضافه کرد: حیاط نارنجستان با پلان مربع در جبهه جنوبی خانه قرار دارد و دارای ورودی مستقل است، پیرامون این حیاط فضاهایی مانند تالار، سه دری، انبار و آبریزگاه وجود دارد و کاربری این حیاط بیشتر برای برگزاری جلسات و مراسم خاص بوده است.

فلاحتی جمع‌آوری آجر فرش پشت‌بام و دسته‌بندی آن برای اجرای مجدد، جمع‌آوری اندود فرسوده پشت‌بام، اجرای اندود کاه‌گل پشت‌بام و آجر فرش کف با ملاط نیمچه کاه، اندود کاه‌گل دست‌اندازهای پشت‌بام، سفیدکاری راهرو ورودی بنا و مرمت حوض حیاط اندرونی و بیرونی بنا را مهم‌ترین اقدامات مرمتی انجام‌شده در خانه شکوهی عنوان کرد.

خانه شکوهی در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ با شماره‌ی ثبت ۱۲۶۶۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و از سال ۱۳۸۳ به عنوان پایگاه میراث­‌فرهنگی شهر تاریخی یزد مورد استفاده قرار گرفته است.

خانه تاریخی شکوهی یزد مرمت شد

انتهای پیام/

کد خبر 1402050200077

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha