مستندسازی تاریخ شفاهی هیئت‌های مذهبی خراسان شمالی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی از گفت: تاریخ شفاهی هیئت‌های مذهبی عزاداری سرور و سالار شهیدان در استان خراسان شمالی مستندسازی شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، علی مستوفیان سه‌شنبه با اعلام این خبر گفت: عاشورا در فرهنگ مذهبی مسلمانان همواره جایگاه خاص و برجسته‌ای دارد و زمینه‌ساز مجموعه‌ای از سنت‌ها و مراسمی است که در طول تاریخ به‌عنوان میراثی معنوی از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی ادامه داد: به همین منظور در راستای پاسداشت میراث ناملموس عاشورایی، برای نخستین‌بار مستندسازی تاریخ شفاهی سنت‌ها و آیین‌های عزاداری هیئت‌های مذهبی خراسان شمالی با آغاز ماه محرم با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و کانال مجازی بجنورد زیبا کلید خورد و تا پایان ماه صفر ادامه خواهد داشت.

مستوفیان خاطرنشان کرد: مردم استان خراسان شمالی به دلیل دارابودن اعتقادات مذهبی ریشه‌دار، مراسم مذهبی به خصوصی در ماه محرم توسط هیئت‌ها و دسته روی‌های عاشورا و تاسوعا در فضای معنوی برگزار می‌کنند و این عزاداری‌ها را می‌توان از آن دسته‌ای نام برد که از دل برمی‌خیزد و به طور یقین این نوع عزاداری به دل می‌نشیند.

او با بیان اینکه تا کنون ۱۵ آیین عاشورایی خراسان شمالی در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است، گفت: از این تعداد می‌توان به علم‌گردانی، علم بندان، نخل گردانی، تعزیه بنی‌اسد، آیین عزاداری ۱۱ محرم امامزاده کوران اسفراین، حلیم پزان، کتاب‌خوانی، سینه‌زنی حسن و حسین و.. اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402051000541

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha