نقش تشکل‌های مردم نهاد در ارتقای کارآفرینی زنان هنرمند روستایی گیلان

از جمله پیامدهای نقش سمن‌ها در ارتقای کارآفرینی زنان روستایی نیز می‌توان به بهبود شرایط اقتصادی، حضور بیشتر در دوره‌های آموزشی و توجه به نگرانی‌های زیست‌محیطی اشاره کرد که در کنار دیگر عوامل از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 کارشناس ارزیابی عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان در یادداشتی نوشت: روشن که زنان روستایی، به عنوان بخش قابل توجهی از جامعه، نقش بسیار مؤثر و سهم بسزایی در تولید محصولات صنایع‌دستی روستایی و در واقع توسعه‌ روستایی دارند اما تشکل‌های مردم‌نهاد چگونه می‌توانند در کارآفرینی زنان روستایی در زمینه صنایع‌دستی مؤثر باشند؟

امروزه تقویت کارآفرینی زنان روستایی به لحاظ انسانی بودن و سازگار بودن با محیط‌زیست اهمیت اساسی دارد. زنان روستایی نقش بسیار مؤثر و سهم بسزایی در تولید محصولات کشاورزی، صنایع‌دستی روستایی و ارائه خدمات و در واقع توسعه‌ روستایی دارند.

با وجود اهمیت صنایع‌دستی، نگرش‌ها و هنجارهای اجتماعی، انتخاب‌ها و فرصت‌های پیش روی زنان روستایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و صنایع‌دستی در بسیاری از جوامع گسترده پذیرفته شده نیست و اغلب زنان در انجام فعالیت‌های صنایع‌دستی با موانع و مشکلاتی زیادی روبه‌رو هستند. سازمانهای مردم نهاد در روستاها با هدف جلب مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود از طریق توانمندسازی در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی آنان، توانسته‌اند نقش مؤثری ایفا کنند.

بر اساس تحقیق انجام شده، تشکل‌های مردم نهاد می‌توانند از طریق ارائه فرهنگ بومی به جامعه، استفاده از ظرفیت‌های محلی، الگوسازی و ایجاد حس مالکیت و تعصب به روستا، بهره‌برداری از دانش روستایی مبتنی بر سنت‌ها، ارائه دانش لازم به مردم، بازطراحی محصولات، استفاده از رنگ‌های شاد در طراحی و مقابله با موانعی نظیر عدم فرهنگسازی پذیرش سازمان‌های مردم نهاد و فرهنگ مصرف‌کننده در جامعه در فرهنگ‌سازی زنان روستایی کارآفرین استان گیلان نقش دارند.

سمن‌ها می‌توانند از طریق نیازسنجی آموزشی، شناسایی زنان سرپرست خانوار، ایجاد و انتخاب مکانی برای آموزش روستاییان در روستا، شناسایی افراد توانمند محلی و آموزش به آنها، آموزش مهارت‌های فردی (احترام به مشتری، بازاریابی، حل مسئله، خلاقیت، رفتار اخلاقی، صبر، مهارت ارتباطی، زبان بدن، کلامی) و ترویج کار تیمی در زمینه آموزش زنان روستایی کمک کنند.

سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند از طریق تأمین ابزار تولید جدید، کسب حمایت دولت برای تأمین زیرساخت‌های لازم، پوشش بیمه، دریافت حمایت مالی با ایجاد صندوق اعتبارات روستایی، تأمین اسپانسر، دریافت تسهیلات بانکی، شناسایی منابع و امکانات محلی برای تامین سرمایه به‌منظور ارتقای کارآفرینی زنان روستایی فعالیت کنند. همچنین در زمینه بهره‌برداری از دانش روستایی مبتنی بر سنت‌ها  اعزام هنرمندان به نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، استفاده از نظر کارشناسان، تأمین مواد اولیه به صورت هدفمند برای پیاده‌سازی طرح‌های خاص در زمینه طراحی محصولات صنایع‌دستی نیز فعالیت کنند.

تشکل‌های صنایع‌دستی می‌توانند با استفاده از رنگ‌های شاد در طراحی، ایجاد تنوع در محصولات، باز طراحی محصولات سنتی، تلاش برای افزایش کیفیت محصولات و کمک به طراحی محصولات در زمینه روند تولید به زنان روستایی کمک کنند و در طراحی بسته‌بندی محصولات، برگزاری همایش و شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، حضور در دانشگاه‌ها، تعامل با مردم، آموزش  مهارت «بازاریابی، ارتباطی، زبان بدن، کلامی» استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور در حوزه بازاریابی محصولات صنایع‌دستی زنان روستایی فعالیت کنند.

از جمله پیامدهای نقش سمن‌ها در ارتقای کارآفرینی زنان روستایی نیز می‌توان به بهبود شرایط اقتصادی، حضور بیشتر در دوره‌های آموزشی توجه به نگرانی‌های زیست محیطی اشاره کرد که در کنار دیگر عوامل از اهمیت بیشتری برخوردار است.

نتایج تحقیق تاکید می‌کند که توانایی‌های کارآفرینان را می‌توان از طریق عوامل فردی اجتماعی و محیطی و فرآیند یادگیری توسعه داد وتشکل‌های مردم‌نهاد می‌توانند موانع را خنثی کنند. نتایج نشان می‌دهد که در استان گیلان زنان روستایی کارآفرین در حوزه صنایع‌دستی با ایجاد انگیزه نسبت به استقلال مالی و خودباوری و همچنین با آموزش و توانمندسازی از طریق آموزش نحوه عرضه محصول، ترویج کار تیمی و آموزش مهارت‌های فردی به ویژه مهارت‌های کلامی و صبر منجر به ارتقای کارآفرینی آنان خواهد شد.

با توجه به یافته‌های تحقیق حاضر برگزاری گردهمایی با حضور زنان کارآفرین و تشکل‌های مردم نهاد به منظور بیان دغدغه‌های زنان کارآفرین، تهیه فیلم و کتاب از زندگینامه زنان کارآفرین به منظور تشویق و ترغیب زنان به کارآفرینی و ایجاد امکانات و تسهیلات به منظور به کارگیری خدمات اینترنتی و تجارت الکترونیک برای کمک به فروش محصولات صنایع‌دستی زنان روستایی پیشنهاد می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402052901679

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha