کاروانسرای «دیرگچین» مادر کاروانسراهای ایرانی است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم  با اشاره به ثبت جهانی کاروانسرای دیرگچین در قالب پرونده «کاروانسراهای ایرانی» گفت»: کاروانسرای دیرگچین قم به‌عنوان مادر کاروانسراهای ایرانی شناخته می‌شود.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، علیرضا ارجمندی امروز دوشنبه 27 شهریور 1402 در گفت‌ و گو با خبرنگاران افزود: دیر گچین یکی از بزرگ‌ترین کاروانسراهای ایران است و ویژگی‌های منحصربه‌فرد این اثر باعث شده آن را «مادر کاروانسراهای ایران» بنامند. دیر گچین در بخش مرکزی شهرستان قم، ۸۰ کیلومتری شمال شرقی شهر قم (کیلومتر ۶۰ بزرگراه گرمسار)، و ۳۵ کیلومتری جنوب غربی ورامین واقع شده‌است.

او گفت: پرونده «کاروانسراهای ایران» به‌ عنوان بیست و هفتمین اثر تاریخی و طبیعی ایران در یونسکو به ثبت جهانی رسید که در نام این پرونده و در اولین فهرست آن نام کاروانسرای دیرگچین قم به چشم می‌خورد.

ارجمندی ادامه داد: روز یکشنبه ۲۶ شهریور در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث‌ جهانی یونسکو که در ریاض عربستان در حال برگزاری است، پرونده «کاروانسراهای ایران» تأیید شد و کاروانسرای دیر گچین قم به ثبت جهانی رسید.

ارجمندی خاطرنشان کرد: در این جلسه، رسول وطن‌دوست به نمایندگی از هیأت اعزامی ایران گزارشی از پرونده کاروانسراهای ایران ارائه کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم  اضافه کرد: دِیرِ گچین کاروانسرایی در ایران است که بر سر راه جاده تاریخی ری به قم در مرکز پارک ملی کویر قرار دارد.

ارجمندی خاطرنشان کرد: این بنا را به‌ خاطر داشتنِ گنبدی از جنس گچ دیر گچین نامیده‌اند، اما اکنون چنین گنبدی در بنا وجود ندارد. بنای کاروانسرا مربوط به دوره ساسانی است و آن را در دوران سلجوقیان، صفویان، و قاجاریان مرمت و بازسازی کرده‌اند.

شکل کنونی آن متعلق به دوران صفویه است. این کاروانسرا در راه باستانی ری به اصفهان مشهور به «راهِ دیر» قرار دارد. این کاروانسرا یکم مهر سال ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۴۰۸ به فهرست آثار ملی ایران افزوده شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402062701600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha