بازگشت رئیس‌جمهوری با دست پر از نیویورک / استرداد ۳۵۰۶ لوح هخامنشی به ایران

رئیس جمهوری اسلامی ایران که در صدر هیات بلند پایه سیاسی برای شرکت در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده بود، به ایران بازگشت.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، مراسم استقبال از آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، شامگاه امروز پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ با حضور جمعی از مسئولان و اعضای هیئت دولت در محل فرودگاه مهرآباد تهران برگزار شد.

رئیس جمهوری در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران از بازگشت ۳۵۰۶ لوح هخامنشی به ایران خبر داد.

این ۳۵۰۶ لوح تاریخی متعلق به دوره پادشاهی داریوش اول است که در سال ۱۳۱۱ در محل باروی تخت جمشید کشف شده است.

محتوای الواح مربوط به مدیریت منابع، راه‌ها، روابط اجتماعی، مایحتاج اساسی زندگی، دستمزدها و اقتصاد جامعه در دوران هخامنشی است.

این الواح هخامنشی در ۹ صندوق و هر صندوق به وزن ۷۵ کیلوگرم نگهداری می‌شود و از طریق هواپیمای حامل هیات ایرانی در زمان برگزاری مجمع سالانه سازمان ملل به ایران بازگشتند.

این مجموعه دارای ۲۶۷۰ قطعه لوح بزرگ به خط میخی و زبان عیلامی و ۸۳۶ قطعه لوح کوچک به خط میخی و زبان آرامی است.

الواح بعد از رایزنی‌ها و پیگیری‌های وزارت امور خارجه، مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری و وزارت میراث‌فرهنگی با موسسه شرق‌شناسی شیکاگو به ایران بازگشته‌ است.

آیت الله رئیسی سفر سه روزه خود را با حضور در جمع سردبیران ارشد رسانه‌های آمریکایی آغاز و با نشستی خبری با خبرنگاران بین المللی نیز پایان داد.

رئیس جمهوری در این سفر سه روزه با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد و روسای جمهور کرواسی، قزاقستان، الجزایر، قرقیزستان، تاجیکستان، سریلانکا و نخست وزیران عراق، ژاپن و مالزی و رئیس فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) دیدار و گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402063001851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha