۱۶ خانه موزه میراث روستایی گیلان مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان گیلان از مرمت و بازسازی 16 بنای موزه میراث روستایی گیلان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان، ولی جهانی با بیان مطلب فوق  افزود: با اختصاص اعتبار بیش از ۳۰ میلیارد ریال، نسبت به مرمت و بازسازی ۱۶ خانه سنتی موزه میراث روستایی گیلان اهتمام لازم صورت پذیرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان تعویض پوشش بام و «کلوش سر» در خانه‌های بیالوا، امینی، مرادی، صادقی و دانش در جلگه مرکزی و طربی در روستای کوهپایه غرب را از جمله مواردی دانست که با انتخاب پیمانکار ذیصلاح و تحت نظارت کارشناسان فنی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

او تعویض پوشش بام گالی پوش کارگاه آهنگری، ساخت مجدد سازه چوبی و نصب پوشش بام قهوه‌خانه و برچیدن و ساخت مجدد سازه بام و نصب پوشش کلوش بام کندوج شکارسرای روستای جلگه مرکز را از مهمترین اقدامات سال ۱۴۰۲ در موزه میراث روستایی دانست و بر ادامه روند مذکور تاکید ورزید.

جهانی با اشاره به لزوم مرمت و بازسازی مستمر خانه‌های موزه میراث روستایی گفت: از دیگر اقدامات قابل به ذکر چکه‌گیری پوشش لته سر بام خانه‌های روستای کوهپایه شرق همچون ساختمان بهزادی و سایر موارد مرمتی و بهینه‌سازی، در مجموع شرایط سازه‌ها را تا حدود زیادی بهبود یافته و امید است با تخصیص اعتبارات مکفی طی سال‌های آینده نیز بتوان نسبت به تکمیل فرآیند مرمت بناها اهتمام ورزید.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان گیلان در بخشی دیگر از سخنان خویش اضافه کرد: آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد هزینه‌های سنگین مرمت و بهسازی بناهای تاریخی است که باید توسط دستگاه‌های ذیربط از جمله سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مد نظر قرار گرفته تا با برنامه ریزی بهنگام و در حد بضاعت بتوان نسبت به حفظ و احیاء مواریث فاخر فرهنگی اقدامات شایسته و بایسته را در دستور کار قرار داد.

جهانی موزه میراث روستایی گیلان را یکی از مجموعه‌های بی‌نظیر استان و کشور دانست که پاسداشت و محافظت از آن بر همگان فرض بوده و با توجه به کمبود اعتبارات دولتی از همه خیرین و علاقمندان به حوزه میراث فرهنگی درخواست کرد در صورت تمایل با کمک به بهسازی موزه، این امانت ارزشمند معاصر گیلان را سالم به آیندگان بسپارند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402090900519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha