نگاه ویژه رهبر انقلاب به لزوم توسعه صنعت گردشگری با ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه هفتم/ عزم دولت مردمی برای رونق گردشگری با گره‌گشایی از موانع و مشکلات

رصد ۶ برنامه‌ توسعه کشور نشان می‌دهد که صنعت گردشگری در گذشته آنطور که باید مورد توجه نبود، بنابراین برای تحقق اهداف توسعه گردشگری و رونق اقتصادی کشور، باید جایگاه این صنعت در برنامه هفتم پررنگ تر دیده می شد که تا حد بسیار زیادی این مهم حاصل شد.

میراث آریا: «روی مسئله گردشگری حتماً بایستی کار شود». این جمله بخشی از مهمترین بیانات مقام معظم رهبری در جریان سفر ایشان به استان فارس و سخنرانی در جمع مردم این استان در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ است.

مقام معظم رهبری در این سفر و در سخنرانی خود در جمع مردم استان فارس فرمودند: «یکی از چیزهایی که در این استان مورد توجه است و جا دارد که بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، مسئله‌ گردشگری است. اینجا به خاطر وجود حرم مطهر حضرت احمدبن‌موسی (ع) جنبه مضاعف گردشگری دارد. اینجا مزار است، زیارتگاه است. جاذبه‌های گردشگری در اینجا خیلی زیاد است. من تصورم این است که اگر مسئولین کشور و مسئولین استان بتوانند از همین مسئله‌ گردشگری به شکل درست، با تبلیغات صحیح و با جهتگیری صحیح استفاده کنند، درآمد آن، استان را از همه‌ معونه‌های دیگر بی نیاز می کند. مسئله‌ گردشگری خیلی مهم است.»

این جملات و بیانات، تنها سخنرانی رهبر انقلاب با موضوع گردشگری نیست بلکه ایشان قبل از این سفر و نیز در سال‌های بعد و حتی ماه‌های اخیر بارها و بارها درباره گردشگری موضوعات مهمی را مطرح کرده‌اند.

نگاه ویژه رهبر انقلاب به لزوم توسعه صنعت گردشگری با ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه هفتم/ عزم دولت مردمی برای رونق گردشگری با گره‌گشایی از موانع و مشکلات

همت برای رفع مشکلات با تاکید بر مسئله گردشگری

به‌عنوان نمونه‌ای دیگر در جلسه هیئت وزیران که در جریان سفر ایشان به استان خراسان شمالی در مهرماه سال ۱۳۹۷ در حضور رهبر انقلاب برگزار شد، خطاب به مسئولان گفتند: «با اولویت‌ دادن به گردشگری منطقه و برنامه‌ریزی برای بازدید حداقل بخشی از زوّار امام هشتم از جاذبه‌های مهم گردشگری استان، به بهبود اوضاع عمومی خراسان شمالی همت گمارید.»

می‌خواستند گردشگری را متوقف کنند

توجه رهبر انقلاب به موضوع گردشگری در دوران مختلف ادامه دارد. به عنوان مثال رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم قم در تاریخ ۱۹ دی ۱۴۰۱ در بخشی از سخنرانی خود گفتند: «یکی از سیاست‌های دولت مثلاً گردشگری بوده که گردشگری یک درآمد خوبی است که تازه داشت راه می‌افتاد، شروع میشد؛ این را میخواستند متوقّف کنند. نقاط قوّت را می‌خواستند متوقّف کنند.»

توجه بالاترین مقام رسمی کشور به حوزه گردشگری در حدی است که ایشان در ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه، توسعه صنعت گردشگری و ترویج صنایع‌دستی در حوزه امور فرهنگی و اجتماعی را مورد توجه قرار می‌دهند و فصل تازه‌ای با عنوان فصل هفدهم ایجاد می‌شود که روی حوزه گردشگری تاکید دارد.

این همه در حالی است که اگر چه دولت‌ها در طول سال های گذشته سعی داشتند به موضوع گردشگری توجه ویژه یا داشته باشند این توجه ویژه در دولت سیزدهم رنگ و شکل جدی‌تری به خود گرفت و اقدامات اساسی در این دولت در حوزه گردشگری انجام شد.

پرداخت تسهیلات تبصره ۱۶ و توجه به اقتصاد دریامحور

به‌عنوان مثال پرداخت هزاران میلیارد تومان تسهیلات از محل تبصره ماده ۱۶ و تبصره ماده ۱۸ یکی از مهمترین سیاست‌ها و اقدامات دولت در حوزه گردشگری است.

همچنین توجه به اقتصاد دریامحور به دنبال تاکیدات مقام معظم رهبری یکی دیگر از مهمترین سیسات های دولت سیزدهم در حوزه گردشگری است.

جدیدترین اتفاق نیز اجرای طرح گردشگری جزیره آشوراده با همت بلند دولت سیزدهم پس از ۲۵ سال است که چند روز پیش به دستور و با حضور آیت الله رئیسی در استان گلستان اجرایی شد.

نگاه ویژه رهبر انقلاب به لزوم توسعه صنعت گردشگری با ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه هفتم/ عزم دولت مردمی برای رونق گردشگری با گره‌گشایی از موانع و مشکلات

تقویت صنعت گردشگری در دولت سیزدهم

اقدامات دولت سیزدهم در حوزه گردشگری باعث شده تا نمایندگان مجلس نیز این اقدامات را تحسین کنند.

محمدرضا دشتی اردکانی رئیس فراکسیون گردشگری و میراث‌فرهنگی مجلس با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه تلاش شد فصلی به نام گردشگری در نظر گرفته شود، می‌گوید: بی‌تردید اختصاص حدود ۱۵ ماده در برنامه هفتم توسعه حرکت صنعت گردشگری را به سمت رشد و رونق خواهد برد.

او می‌افزاید: تقویت صنعت گردشگری کشور مستلزم برنامه ریزی‌ است به فرض مثال دولت ترکیه از سال ۱۹۶۰ اقدام به پایه ریزی برای صنعت گردشگری کرد که امروز شاهد رونق این صنعت در کشور همسایه ایران هستیم و منبع ۶۰ میلیارد دلاری حاصل از صنعت گردشگری در نتیجه برنامه ریزی ۶۰ الی ۷۰ ساله این کشور است.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت اقدام به تقویت زیر ساخت‌های صنعت گردشگری کرده، اظهار کرد: در حال حاضر تلاش می‌شود صنعت گردشگری توسط یک مرجع تصمیم گیری شود، تعدد تصمیم گیری در صنعت گردشگری مانعی برای رونق این صنعت شده است.

دشتی اردکانی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه تلاش شد فصلی به نام گردشگری در نظر گرفته شود، یادآور شد: بی تردید اختصاص حدود ۱۵ ماده در برنامه هفتم توسعه حرکت صنعت گردشگری را به سمت آینده خواهد برد، در بودجه بندی سالانه هم متاسفانه با مشکلاتی روبرو هستیم؛ در دولت آقای رئیسی اهتمام ویژه‌ای برای رونق گردشگری صورت پذیرفت و روز به روز شاهد تقویت این صنعت هستیم باید توسعه صنایع دیگری همچون صنعت هوایی، ریلی، جاده‌ای و …  در دستور کار قرار بگیرد، ورود هر گردشگر در کشور به مشابه سفیری است که می‌تواند زمینه حضور سایر گردشکران را در کشور فراهم کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خداوند طبیعت بی بدیلی به ایران اعطا کرده که متاسفانه مورد غفلت مسئولان و متولیان امر قرار گرفته است، اظهار می کند: دریا به قدری اقتصاد فعالی دارد که می‌تواند حلال  بسیاری از مشکلات باشد، بعد از ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد دریا بی تردید بخشی از آن در گردشگری دریا محقق خواهد شد.

رئیس فراکسیون گردشگری و میراث فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گردشگری دریا نقش اساسی در توسعه شهرهای ساحلی دارد خاطر نشان می‌کند: گردشگری دریا در کشور ما قابلیت و رونق توسعه یافتگی را دارد، با تمام این تفاسیر باید در نظر بگیریم که گردشگری فقط مختص به قوه مجریه نیست بلکه مسئله فراقوه ای است.

نگاه ویژه رهبر انقلاب به لزوم توسعه صنعت گردشگری با ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه هفتم/ عزم دولت مردمی برای رونق گردشگری با گره‌گشایی از موانع و مشکلات

پیش‌بینی ۴۰ حکم در برنامه هفتم توسعه

احسان هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری و توجه برنامه هفتم توسعه به این صنعت در گفت و گو با میراث آریا، می‌گوید: در برنامه هفتم توسعه، ۴۰ حکم در رابطه با ماموریت‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پیش‌بینی شده است.

او می افزاید: تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به وزارتخانه برای این بود که بتواند نقش حاکمیتی داشته باشد و نیز اعتبارات مستقل دریافت کند و همچنین نظارت پذیر باشد. این وزارتخانه ساختارها و تشکیلات متنوعی دارد.  البته اتفاقات بسیار خوبی در این وزارتخانه انجام شده که می‌توان به ثبت جهانی ۵۴ کاروانسرای تاریخی و نیز استرداد اشیای تاریخی اشاره کرد.

نماینده مردم فریمان و سرخس ادامه می دهد: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البته با کمبودهایی اعتباری مواجه است. ما این آمادگی را در مجلس داریم و در برنامه هفتم توسعه بیش از ۴۰ حکم در حوزه ماموریت‌های این وزارتخانه داریم.

قاضی‌زاده هاشمی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت تقویت اعتبارات وزارت میراث‌فرهنگی، خاطرنشان می‌کند: در سه سال اخیر بودجه این وزارتخانه جهش بسیار خوبی داشته و ما در مجلس شورای اسلامی آمادگی این را داریم که برای سال ۱۴۰۳ به تقویت و افزایش بودجه این وزارتخانه کمک کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402100400168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha