مرمت و احیای بنای تاریخی گراندهتل در قزوین آغاز شد

در مراسمی با حضور شهاب طلایی مدیرعامل صندوق توسعه و احیای کشور، مهدی رجحانی معاون عمرانی استاندار، علیرضا خزائلی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و سرمایه‌گذار طرح عملیات مرمت بنای تاریخی گراند هتل قزوین آغاز شد.

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین مهدی رجحانی روز چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ در این مراسم گفت: خوشحالم که امروز مراسمی برای احیای یک بنای تاریخی برگزار می‌شود تا شاهد ساماندهی یکی از بناهای ارزشمند شهر قزوین باشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار افزود: آشفتگی بنای «گراند هتل» موجب نازیبایی چهره شهر شده بود که با توجه به رویکرد دولت در راستای رونق گردشگری این موضوع مورد توجه ویزه قرار گرفت و گام‌های اساسی برای تحقق آن برداشته شده است‌. 

او یادآورشد: اطمینان داریم که سرمایه‌گذار در مسیر درستی قرار گرفته و امیدواریم سرعت اجرا منطقی اصولی باشد.

رجحانی بیان کرد: مرمت گراند هتل امروز آغاز می شود و برای فاز بعدی برای مجموعه دولتخانه صفوی اقدامات جدی در دستور کار داریم داریم و در کنار آن نیز محدوده غرب پیغمبریه و میدان دارالشفا درحال احیاست و از سرای تاریخی سعدالسلطنه تا دولتخانه صفوی، خیابان سپه و مسجد جامع یک محور گردشگری شاخص خواهیم داشت.  

معاون عمرانی استانداری قزوین یادآورشد: از سرمایه‌گذار مرمت گراند هتل تشکر می‌کنیم که وارد مشارکت در طرح شدند و با همه توان حامی ایشان خواهیم بود تا کار به‌سرعت پیش برود.

گراند هتل قزوین با کاربری مرکز اقامتی و پذیرایی مرمت و احیا می‌شود

مدیرعامل صندوق توسعه و احیای کشور نیز در این مراسم گفت: به تعهد خود به مردم قزوین برای احیای گراند هتل عمل کردیم و امروز این کار مهم با همکاری بخش خصوصی توانمند و دارای اهلیت کلید خورد.

شهاب طلایی افزود: موضوع مرمت و احیای گراند هتل از دهه هشتاد بارها سر زبان‌ها افتاده اما در دولت سیزدهم و براساس مصوبات سفر ریاست جمهوری به قزوین تلاش‌ها برای به ثمر نشاندن آن بیشتر شده است.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی فرهنگی کشور بیان کرد: گراندهتل قزوین بخشی از تاریخ معاصر ما را روایت می‌کند و اتفاقات تلخ و شیرین زیادی به خود دیده‌است، این مجموعه جزو اولین هتل‌های کشور به سبک مدرن است.

 طلایی خاطرنشان کرد: این پروژه به احیای دوباره گردشگری کمک خواهد کرد چرا که هم مجموعه اقامتی پذیرایی است و به لحاظ زیرساختی پاسخگوی نیاز گردشگران خواهد بود و هم خود احیای مجموعه به عنوان یک جاذبه گردشگری مورد اهمیت است.

او ضمن تاکید بر اینکه مرمت اضطراری و استحکامی بنا امسال آغاز می‌شود، تصریح کرد: تلاش ما بر این است تا پیش از پایان دولت سیزدهم این طرح ارزشمند تاریخی و گردشگری احیا شود تا مردم بدانند دولت مردمی به وعده خود عمل می‌کند.

احیای گراند هتل از دغدغه‌های مردم قزوین بود

در این مراسم علیرضا خزائلی مرمت و احیای گراندهتل را از مطالبات و دغدغه های مهم مردم قزوین خواند و گفت: متاسفانه عدم تعهد سرمایه گذاران موجب شد با وجود چند قراردادی که طی این چند سال برای مرمت مجموعه امضا شده اما هنوز احیا و مرمت آن به ثمر نرسیده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین افزود: از سرمایه‌گذار جدید می‌خواهم که عزم خود را برای احیای این بنای ارزشمند تاریخی جزم کنند و با به ثمر رساندن آن فضای اعتماد مردمی را مهیا کنند.

او تصریح کرد: در پی این هستیم که کار مرمت را از سردر اصلی بنا در خیابان پیغمبریه آغاز شود که به لحاظ بصری و جذب گردشگر موثر باشد.

احیا و مرمت گراند هتل با به‌کارگیری استادکاران قزوینی

فرشید عبداللهی در این مراسم اظهار کرد: ما به‌عنوان سرمایه‌گذار عزم خود را برای احیا و مرمت بنای تاریخی گراندهتل جزم کردیم و دفاتر فنی خود را در قزوین و تهران فعال کردیم تا هرچه سریع‌تر بخشی از مرمت استحکام‌بخشی بنا را تا اواخر سال انجام دهیم و ما بقی کار را در سال آینده به سرانجام برسانیم.

نماینده سرمایه‌گذار پروژه افزود: رویکرد این شرکت سرمایه‌گذاری برای مرمت و احیای مجموعه استفاده از استادکاران بومی شهر قزوین است.

او خاطر نشان کرد: طرح مصوبی از سال‌های قبل برای اجرای مرمت این مجموعه تاریخی وجود داشته که ما در راستای همان طرح قدم برمی‌داریم و اگر در مسیر اصلاحاتی مورد نیاز بود انجام خواهیم داد.

عبداللهی در پایان گفت: از مجموعه مدیریت استان قزوین که نگاه و همتشان در هرچه زودتر به سرانجام رسیدن این پروژه است تشکر و قدردانی می‌کنم.

بنای تاریخی گراندهتل در ۲۶ آبان‌ماه سال جاری توسط صندوق توسعه و احیا به مزایده گذاشته شد و برای مرمت، احیا و بهره‌برداری طی فرآیند شفاف و قانونی به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402121000483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha