اجرای طرح احیای باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه یزد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد گفت: چهار طرح احیای باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه با اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریال در حال انجام است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، سید محمد رستگاری روز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ در بازدید از طرح‌های عمرانی شهرداری شهر شاهدیه در حوزه میراث‌فرهنگی، گفت: شهر شاهدیه با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد و داشتن ابنیه تاریخی، تپه‌های بسیار زیبا و باغات انار، یک مجموعه کاملی از جاذبه‌های میراث‌فرهنگی و گردشگری است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد با اشاره به نیاز شاهدیه در معرفی بیشتر به هم‌وطنان برای توسعه پایدار گردشگری تصریح کرد: در این راستا در چند سال گذشته مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر شاهدیه تلاش کرده و برای بازسازی معابر به شکل سنتی، احیای بافت تاریخی و باغات گام‌های بسیار مؤثری را برداشته‌ است.

او در ادامه افزود: در سال جاری نیز چهار طرح ارزشمند در محدوده مرکزی بافت تاریخی شاهدیه توسط شهرداری با اعتبار بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال در حال اجراست.

رستگاری گفت: کارگاه خشت‌زنی کف و بدنه سازی و احیای باغات از جمله این اقدامات است که قطعاً برای توسعه پایدار گردشگری شهر شاهدیه مؤثر است.

بافت تاریخی شاهدیه از بافت‌های متفاوت کشور به شمار می‌رود که به لحاظ معماری خاص به خصوص در ابرند آباد و مطبق بودن خانه‌های خشتی ایجادشده بر روی تل رسی به علت آبیاری باغات و پایین رفتن آب قنات ایجادشده و حائز اهمیت است.

این بافت تاریخی ارزشمند در هشتم فروردین سال ۱۴۰۰ به شماره ۳۰۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403020500263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha