برگزاری نشست‌های تخصصی گرامیداشت هفته محوطه‌ها و بناهای تاریخی  در قزوین

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین گفت: همزمان با هفته گرامیداشت محوطه‌ها و بناهای تاریخی هفت نشست تخصصی با موضوع حفاظت و صیانت از بناها، محوطه‌ها و بافت تاریخی در قزوین برگزار شد.

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین، عیلرضا خزائلی روز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ با اشاره به عناوین این نشست‌ها افزود: پنجمین نشست از سلسله نشست‌های قزوین‌نامه با عنوان شب ایوان نادری، اولین نشستی بود که به همین مناسبت و هم‌زمان با روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی با حضور اساتید، کارشناسان و علاقمندان به این حوزه با همکاری پایگاه تاریخی شهر قزوین و انجمن ایرانی تاریخی شعبه قزوین برگزار شد که پیشینه تاریخی، وجه تسمیه، جانمایی و ویژگی‌های معماری بنای ایوان نادری مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین افزود: همچنین در این ایام دو جلسه شورای فنی میراث‌فرهنگی استان با محوریت بررسی طرح توسعه پیغمبریه و میدان دارالشفاء برگزار شد که به‌دنبال آن اعضای شورا از روند مرمت کاروانسرای سعدالسلطنه خیابان سپه نیز بازدید کردند.  

او اظهار کرد: نشست چالش‌های مرمت خانه‌های تاریخی و مواجهه با آن نیز از دیگر رویدادهای این هفته بود که با حضور جمعی از کارشناسان و فعالان حوزه‌های میراث‌‎فرهنگی و گردشگری قزوین در خانه تاریخی کسمایی برگزار شد.

خزائلی با بیان اینکه این خانه تاریخی برای تغییر کاربری توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی دردست مرمت قرار دارد، ادامه داد: در این نشست توضیحاتی در خصوص چالش‌های مربوط به مرمت ساباط تاریخی در مجاورت بنای دردست، تعامل با همسایگان در روند مرمت، رعایت اصول مرمتی در روند اجرای پروژه، اشتراکات ملکی در عرصه و اعیانی بنا و... توسط مالک و سرمایه‌گذار و کارشناس ناظر مرمت بنا ارائه شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین با اشاره به دیگر نشست‌های تخصصی برگزار شده طی این هفته افزود: نشست بررسی روند مرمت دولتخانه صفوی، نشست لزوم گمانه‌زنی قبل از انجام عملیات مرمت و بازسازی بناهای تاریخی  با بررسی نمونه موردی مسجد جامع عتیق و نشست حفاظت از سایت موزه‌های باستانی از دیگر جلساتی بود که با حضور کارشناسان حوزه میراث‌فرهنگی اداره‌کل برگزار شد.

او خاطرنشان کرد: همچنین با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته دو نشست تخصصی با عنوان بررسی دخل و تصرفات جوامع محلی در عرصه‌های ثبت جهانی و بررسی فرونشست‌های دشت قزوین و تاثیرات آن بر سایت‌ها و ابنیه تاریخی شهر قزوین نیز با حضور اساتید و کارشناسان حوزه میراث‌فرهنگی طی هفته جاری برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403020800387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha