درختان سرو کهنسال‌ترین و دیدنی‌ترین درختان در ایلام

یکی از کهن سال‌ترین و دیدنی‌ترین و منحصر به فردترین درختان کهنسال ایران درختان سرو روستای بان‌سرو از توابع شهرستان چواردر استان ایلام است.

رائد ناصری‌فر معاون میراث فرهنگی ایلام در یادداشتی نوشت: یکی از ذخیره‌گاه‌های نادر استان ایلام درختان ۳۸۰۰ ساله معروف به سروهای زربین است که علاوه بر ناشناخته ماندن این محوطه طبیعی تاریخی دارای درختانی با قدمت بیش از ۳۵۰۰ ساله است و جز قدیمی‌ترین و کهنسالترین درختان سرو ایران است.

درخت سرو از درختانی است که ریشه در فرهنگ ایرانی دارد و جایگاه ویژه ای بین مردم دارد. این درخت به عنوان یک درخت همیشه سرسبز و استوار حتی در سرما پایداری می کند.

درخت سرو از هزاران سال پیش در ایران کاشت شده است و یکی از نمونه‌های کهنسال این درخت، سرو کاشمر بوده است که بنا به قول مشهور به دست زرتشت کاشته شده بود.

اکنون نیز نمونه‌های کهنسال دیگری از درخت سرو در برخی از نقاط ایران همچنان استوار است که مهمتر از همه سرو کهنسال چند هزار ساله در شهر ابرکوه یزد است که کهنسال ترین سرو جهان به شمار می رود.

درختان ۳۸۰۰ ساله سرو در استان ایلام دارای عجایب بسیار زیادی در زمینه تاریخی و طبیعی است ولی به دلیل عدم معرفی عجایب این استان در سطح کشور شناخته شده نیست. درختان سرو زربین واقع در روستا بان سول در بخش چوار از توابع شهرستان ایلام قرار دارند.

این درختان که از قدمت زیادی برخوردار هستند متشکل ۱۸ اصله درخت سرو زربین است که قدمت آنها به بیش از ۳۵۰۰ سال پیش بر می‌گردد که در سال ۱۳۹۰ به شماره ۱۲۹ در فهرست آثار طبیعی کشورتوسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام به ثبت رسیده است.

عمر این درختان بر اساس بررسی‌های علمی به‌عمل آمده حدود ۳۸۰۰ سال در منابع و مقالات علمی معرفی شده که قدیمی‌ترین درخت کهنسال ایران نیز محسوب می‌شود و در رده نخست کهنسال‌ترین درختان ایران محسوب می‌شود. این درختان به دلیل رویش در لابه‌لای سنگ‌های رسوبی ماندگاری داشته و طول ریشه برخی از آنها به حدود ۲۵ متر اندازه‌گیری شده است.

این درختان در محوطه‌ای که در قدیم یکی از مسیرهای کوچ‌رو تاریخی به نام خیله‌راه واقع شده که ارتباط بین مسیر کوهستانی به سمت نواحی غربی بین‌النهرین بوده است.

در کتاب سروهای کهنسال ایران در سال ۱۳۹۷ نوشته سودابه علی‌احد کروری به این نکته اشاره شده که یکی از درختان کهنسال ایران به نام بان‌سرو۲ واقع در شهرستان چوار در رده اول جدول مقایسه‌ای درختان ایران قرار دارد. همچنین نکته حائز اهمیت این کتاب اشاره به سن درخت است که ۳۸۰۰ سال تخمین داده شده است.

روستای بان‌سرو دارای جاذبه‌های متنوع گردشگری و تاریخی است که محوطه بان سول با قدمت زیاد از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی آن که از اصالت تاریخی برخوردار است.

در سال ۱۴۰۱ اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام در راستای بازدید آسان علاقه‌مندان و راه صعب‌العبور آن اقدام به ایجاد راه دسترسی و سنگ‌فرش به شکل پلکانی کرده که خود یکی از موارد مهم برای شناخت بیشتر این درختان و همچنین استفاده گردشگران است. 

انتهای پیام/

کد خبر 1403020900448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha