ایران اکسپو، ویترینی از درخشش صنایع‌دستی/ یک ایران پشتوانه صنایع‌دستی

صنایع‌دستی امروزه گفتمان تمام کشور بوده و در کانون توجه قرار گرفته است.

میراث آریا: صنایع‌دستی یکی از مهمترین اقتصادهای کشور در زمینه فعالیت مردمی است که درآمد ناشی از آن به طور مستقیم وارد چرخه حیات و ارتزاق مردم می‌شود درست مشابه صنعت گردشگری که درآمد آن مستقیما به شریان‌های حیات اجتماعی و مردم وارد می‌شود.

امسال نیز نمایشگاه ۲۰۲۴ ایران اکسپو با مشارکت صنایع مختلف کشور که زمینه اقتصاد ایران را فراهم می‌کند، برپا شد. در این نمایشگاه، بخش‌های گردشگری و صنایع دستی حضوری پررنگ داشتند به خصوص صنایع‌دستی که با حدود ۵۰ غرفه در این نمایشگاه حاضر بود، نمایشگاهی که کشورهای خارجی مختلفی از جمله کشورهای آفریقایی،‌ عربی، آمریکای لاتین و دیگر کشورها از آن بازدید کردند.

صنایع‌دستی با برپایی کارگاه‌های مختلف از جمله، سنگ تراشی، نساجی، دستبافته‌های مختلف،‌ سفالگری و ... اقتصاد بر پایه هنر و فرهنگ را به نمایش گذاشت، البته بعضی از استان‌ها مانند فارس و همدان با قدرت بیشتری حضور داشتند خصوصا فارس که علاوه بر غرفه‌های صنایع‌دستی پاویونی اختصاصی ویژه برای صنایع‌دستی نیز در نظر گرفته بود و انواع آثار فاخر و برگزیده استان در جشنواره‌های مختلف را در آن به نمایش گذاشته بود که تداعی حراج صنایع‌دستی برای کشورهای خارجی می‌شد، هرچند که فروش در نمایشگاه ممنوع بود.

ایران اکسپو، ویترینی از درخشش صنایع‌دستی ایران/ حمایت مسئولان از هنرمندان

علاوه بر حضور صنایع و زنجیره‌های مختلف معادن و بخش خصوصی، اتاق‌های بازرگانی تجار با بازدید لز غرفه‌های صنایع‌دستی، سفارش‌های مورد توجهی را در برخی از غرفه‌ها، ثبت کردند.

هر چند این بخش‌ها، غرفه‌های صنایع دستی را تجمیع کرده بودند اما غرفه‌های ستادی و استانداری‌ها،‌بخش سوغات و بازرگانی و حتی سازمان‌هایی مانند کمیته امداد ظرفیت‌های خود را در قالب صنایع‌دستی به نمایش گذاشته بودند که همه این ویترین‌های رنگارنگ فرهنگی، گویای اهمیت، مشارکت و برکت صنایع‌دستی در اقتصاد کشورمان بود.

در این نمایشگاه حضور استانداران و نمایندگان مجلس نیز تحسین برانگیز و توجه آنها به مقوله صنایع‌دستی به خوبی از اهمیت این اقتصاد برای مجلس و دولت خبر می‌داد، استانداران فارس،‌ اصفهان،‌ زنجان،‌ قزوین،‌ قم،‌ گیلان،‌ خوزستان،‌ خراسان جنوبی،‌خراسان رضوی و مازندران همگی با معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور دیدار داشتند و از صنایع‌دستی، تکمیل زنجیره ارزش و توسعه آن با اختصاص بودجه، پیوند با مقوله دانش‌بنیان و ... صحبت کردند.

نمایندگان دغدغه‌مند نیز از اهمیت صنایع‌دستی و برنامه‌هایشان حرف زدند و صنایع‌دستی جزو اهم این برنامه‌ها برای آینده مجلس پیشرو تلقی شد.

ایران اکسپو، ویترینی از درخشش صنایع‌دستی/ یک ایران پشتوانه صنایع‌دستی

اما صنایع دستی چطور اینگونه در کانون توجه قرار گرفت؟  شاید بهترین جواب برای آن حضور وزیری آشنا با ادبیات تبلیغات و رسانه بود که توانست اقتصاد صنایع دستی را که کمتر به آن توجه می‌شد مورد توجه قرار دهد،‌ حضور در کارگاه های صنایع‌دستی،‌دیدار با هنرمندان و از همه مهمتر توجه خاص به صادرات و واردات از اهم این مباحث بود. مباحث بنیادی صنایع‌دستی نیز مورد پیگیری قرار گرفت، از همه مهمتر بیمه هنرمندان بود که با وعده پوشش بیمه‌ای ۱۰ هزار نفری آغاز شد و امروز ثبت‌نام های استانی آن در حال انجام است.

این جریان پیگیر در شریان‌های نظام جاری شد،‌ ادبیات اقتصاد هویت بنیان، صنایع دستی و اقتصاد مردمی از گفتمان دولت فراتر رفت و برای اولین بار دیدار جمعی از هنرمندان صنایع دستی کشور با مقام معظم رهبری یعنی بالاترین مقام نظام جمهوری اسلامی فراهم شد.

بلافاصله پس از این دیدار تاثیرگذار، رئیس‌جمهوری در سخنان خود به صنایع‌دستی به طور ویژه اشاره کرد و در بازدید از نمایشگاه فارس مهر تاییدی بر این هنر صنعت زدند البته او مجددا در پایان سال گذشته از استانداران و فرماندارن خواست تا در ورودی شهرها بازاری برای عرضه محصولات صنایع دستی ایجاد کنند.

ایران اکسپو، ویترینی از درخشش صنایع‌دستی/ یک ایران پشتوانه صنایع‌دستی

صنایع‌دستی از کانون توجه کنار نرفت،‌ همچنان مقام معظم رهبری در جمع کارگران و با اشاره به شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم،‌ صنایع‌دستی را عنوان کردند که یکی از وظایف مهم مسئولان را شناسایی و تبیین زمینه‌های مشارکت مردم در تولید مطرح کردند، همچون ایجاد شرکت‌های تعاونی، کمک به تولیدات خانگی و صنایع دستی، مساعدت در ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و تقویت فعالیت‌های کشاورزی و دامداری و صاحبنظران اقتصادی در دولت و خارج دولت راه‌های فراوان مشارکت در تولید را به مردم نشان دهند و مسئولان، زمینه مشارکت را فراهم و آسان کنند.

رئیس‌جمهوری نیز بارها در مورد صنایع‌دستی صحبت کردند و حتی در افتتاح نمایشگاه گردشگری نیز به مقوله صنایع‌دستی پرداختند.

آنچه مورد توجه قرار گرفت،‌ صرفا کالا و محصولی به نام صنایع‌دستی نبود بلکه صادرات آن، بازار و موارد اولیه و نیروی انسانی و هنرمند مورد توجه قرار گرفت به طوری که اخیرا نیز وزیر کشور در خصوص این مهم این‌گونه تصمیم گرفته است که استانداران باید بازارچه‌های صنایع‌دستی در استان‌ها را راه‌اندازی کنند و باید موانع صادرات رفع شود.

از سویی معاونت زنان ریاست جمهوری در اقدامی کارگروه صنایع‌دستی و گردشگری را برای کنگره بین‌المللی زنان تاثیرگذار تعریف کرده است به طوری که اخیرا نیز در این باره دستور داده شده است که با حمایت‌های این معاونت، تسهیلات مناسب به بانوان فعال در حوزه صنایع‌دستی اختصاص یابد.

این گفتمان در ادبیات ائمه جمعه،‌ مقامات نظام، دولت و مجلس جاری شده است و باور کردن و پی بردن به اهمیت صنایع‌دستی همچنان ادامه دارد و امید است که در هفته صنایع‌دستی که تا آن زمان چیز زیادی باقی نمانده،‌ اتفاقات مطولبی از سوی مقامات کشور برای صنایع‌دستی بیفتد و بتواند هفته تکریم متفاوتی برای این جامعه مردم محور،‌ پرتلاش و هنرمند باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403021500769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha