نمایش مجموعه اشیای تاریخی و فرهنگی با ارزش در کرمان

رئیس اداره ثبت آثار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: مجموعه انتقالی از موزه ملی به استان کرمان، مجموعه‌ای با ارزش از تاریخ تمدن جنوب شرق ایران است.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، نادر علیدادی سلیمانی گفت: مجموعه انتقالی از موزه ملی به استان کرمان حاصل کاوش‌های علمی در دهه ۴۰ تپه‌ها و محوطه‌های باستانی کلیدی کشور همچون تپه یحیی دشت صوغان شهرستان ارزوئیه در جنوب غربی و شهداد در شرق استان کرمان و حاشیه غربی لوت است.

رئیس اداره ثبت آثار کرمان افزود: این محوطه وتپه از اماکن شاخص باستان‌شناسی جنوب شرق ایران به شمار می‌روند که در نزد باستان‌شناسان و دوستداران تاریخ و تمدن فرهنگ ایران زمین شناخته شده است.

او ادامه داد: کاوش‌های تپه یحیی دهه ۴۰ شمسی و همزمان با محوطه شهداد صورت گرفته است.

علیدادی سلیمانی گفت: در تپه یحیی با هفت دوره فرهنگی و تاریخی سروکار داریم، که قدیمی ترین به نام یحیی شش خوانده شده و بعد از آن دوره مس و سنگ بوده که به نام یحیی پنج است و اشیا مذکور مربوط به دوره یحیی پنج است.

رئیس اداره ثبت آثار کرمان در ادامه بیان کرد: آثار تپه یحیی مربوط به هزاره پنج تا شش پیش ازمیلاد و مجموعه‌ای نفیس از سنگ کلریت و سفال است که همزمان با هفته میراث‌فرهنگی درباغ موزه هرندی به نمایش گذاشته می‌شود.

او گفت: اشیا مربوط به شهداد درنتیجه کاوش‌های سال‌های پایانی دهه ۴۰ خورشیدی است که مربوط به عصر مفرغ و هزاره سوم پیش از میلاد بوده و از گورستان‌های باستانی شهدادت توسط مرحوم علی حاکمی کشف شده است.

علیدادی سلیمانی افزود: همزمان در محوطه صنعتگران یا شهر صنعتی شهداد کاوش‌ها منجر به کشف کوره‌های ذوب مس شده است.

رئیس اداره ثبت آثار کرمان گفت: بخشی از اشیا انتقالی مربوط به حوزه تمدنی شهداد از جنس فلز که از لحاظ هنری و باستان‌شناسی بسیار با اهمیت بوده و بیانگر هنر، صنعت و نبوغ فکری صنعتگران شهداد در هزاره سوم پیش از میلاد است.

او افزود: اشیا فلزی شامل بشقاب‌هایی با نقوش برجسته در کف ظرف به روش قلم زنی ساخته و پرداخته شده است و بخش دیگری از اشیای شهداد از جنس کلریت بوده که البته می‌توان گفت سرزمین مادری سنگ کلریت دشت جیرفت است.

علیدادی سلیمانی در ادامه افزود: بخشی از اشیا انتقالی به کرمان مجموعه استردادی جیرفت است، که اشیا مربوط به حفاری‌های غیرمجاز سال‌های پایانی دهه هفتاد خورشیدی دشت جیرفت بوده که از مرزهای کشور خارج شده و در بازارها لندن به حراج گذاشته شده بود که با همکاری وزارت امور خارجه و میراث فرهنگی موفق به جلوگیری از حراج و بازگشت اشیا به ایران شده و طی دو مرحله بیش از ۱۰۰ شیء از اشیا جیرفت به کشور بازگشته است.

رئیس اداره ثبت آثار کرمان گفت: هفته میراث فرهنگی فرصتی مناسب برای مردم و دوستداران تاریخ و تمدن ایران زمین بوده تا درموزه‌های کرمان با بخشی از فرهنگ و تمدن غنی استان کرمان آشنا شوند.

او ادامه داد: این سرزمین در پیشینه تاریخ و تمدن سرزمینی شگفت انگیز بوده و کرمان از دوره پارینه سنگی تا سده‌های اخیر دارای آثار تاریخی و فرهنگی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403021900969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha