لزوم مشارکت مردم در حفاظت و صیانت از میراث‌فرهنگی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد بر ضرورت مشارکت مردم به‌منظور حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی تأکید کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا، ظهر روز ۲۵ اردیبهشت‌ماه و در آستانه هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه‌ها نشست خبری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد با جمعی از اصحاب رسانه در محل فرمانداری یزد برگزار شد.

سید محمد رستگاری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد در این نشست گفت: روز جهانی موزه‌ها امسال با شعار موزه‌ها برای آموزش و پژوهش ۲۹ اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود و رویکرد اصلی برنامه‌های استان یزد نیز حول محور همین شعار است.

او افزود: سعی شده تا مردمی سازی موزه‌ها و افزایش رفت‌وآمد مردم در موزه‌ها، سرلوحه برنامه‌ها قرار گیرد.

رستگاری با اشاره به شعار ملی هفته میراث‌فرهنگی، ادامه داد: میراث فرهنگی، مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی شعار هفته میراث فرهنگی است که با محوریت ۴۰ ویژه‌برنامه در یزد دنبال می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد بر ضرورت رابطه دوسویه مردم محلی با میراث فرهنگی تأکید کرد و گفت: در ویژه‌برنامه‌های هفته میراث فرهنگی سعی شده تا مردم و اهالی بافت تاریخی را با میراث‌فرهنگی درگیر کنیم تا شاهد اتفاقات مثبتی درزمینهٔ حفظ بافت تاریخی باشیم.

او با اشاره به برخی اهداف مهم هفته میراث‌فرهنگی اظهار داشت: افزایش سواد میراثی جامعه و آگاهی‌رسانی عمومی، مردمی‌سازی و توسعه مفهوم و رویکردهای شناخت، حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی با مشارکت مردم و توسعه و تبیین مسئولیت اجتماعی و حقوق عامه مبتنی بر حفاظت از میراث‌فرهنگی برخی از اهداف برنامه‌های هفته میراث فرهنگی است.

رستگاری از شناسایی ۶هزار اثر واجد ارزش تاریخی برای ثبت ملی در این استان خبر داد و گفت: سهمیه استان برای ثبت ملی سالانه ۴۰ اثر است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزدذ بابیان اینکه این آثار شامل منقول و غیرمنقول، ناملموس و طبیعی است، اظهار کرد: افزون بر ۲هزار اثر از استان در فهرست آثار ملی کشور و ۱۱ اثر هم در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.

او اظهار کرد: اولویت امسال این اداره‌کل، ثبت جهانی درختان دیر زیست با محوریت سرو ابرکوه، مساجد جامع فهرج و ابرکوه است.

شاکری معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد هم در پاسخ به سؤالات خبرنگاران در مورد مطالب منتشرشده درزمینهٔ پیدا شدن گنج در بقعه سلطان شیخداد یزد گفت: در اکتشاف باستان‌شناسی که با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد انجام گرفت، خبری از گنج نبود.

او افزود: در یک اتاق ضلع جنوبی این بقعه شامل ظروف سفالی سالم، قطعات سفالی لعاب‌دار، قطعات کاشی معرق پیدا شد.

شاکری اضافه کرد: این بقعه مربوط به هفتم و هشتم ه‍جری قمری است و مربوط به دوره ایلخانی است و این بنا یک گنج برای ما محسوب می‌شود که بعد از مطالعات بر روی اشیا و اجساد پیداشده، مرمت و استحکام‌بخشی بنا انجام می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد در ادامه افزود: در محدود بافت تاریخی شهر یزد ۳۵ هزار پلاک اعم تاریخی و تجاری وجود دارد که سرانه اعتبار مرمت هر بنا کمتر از یک‌میلیون تومان است و این اعتبار ناکافی است.

او اضافه کرد: تنها بافت تاریخی بافت منسجم و بازمانده کشور در استان یزد است که برای حفظ و نگهداریان باید تلاش کرد.

الهه خاکباز الوندیان کارشناس مسئول موزه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد هم در این نشست تعداد موزه‌های استان را ۳۶ باب بیان کرد و گفت: از این تعداد ۳۳ مورد فعال و مابقی غیرفعال هستند.

او اظهار کرد: موزه سکه و مردم‌شناسی حیدر زاده که از موزه‌های فاخر استان است متأسفانه بعد از فوت مؤسس این موزه تعطیل و غیرفعال شده است.

خاکباز الوندیان همچنین به غیرفعال بودن موزه علوم طبیعی یزد اشاره کرد و گفت: این موزه هم ازجمله موزه‌های منحصربه‌فردی است که تعطیل می‌شود و فقط تعدادی محدودی از دانش آموزان با هماهنگی با مسئول از آن دیدن می‌کنند، این موزه زیر نظر آموزش‌وپرورش است.

کارشناس مسئول موزه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد اضافه کرد: این موزه بخش‌های جانورشناسی، گیاه‌شناسی، زمین‌شناسی، نجوم، فیزیک، تاریخی طبیعی و کارگاه تاکسیدرمی تشکیل‌شده است، اشیا در آن در حال از بین رفتن است که علت غیرفعال بودن تأمین نیرو از سوی در اداره کل آموزش‌وپرورش برای این موزه است.

او خواستار اعتبار استانی برای حفظ و نگهداری موزه‌های استان شد و گفت: موزه بزرگ شهر در مجموعه صدرالعلماء اکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که برای تکمیل آن به بیش از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

خاکباز الوندیان از راه‌اندازی موزه تاروپود کویر در استان خبر داد و افزود: با راه‌اندازی دو موزه یادشده تحولی بزرگ در حوزه موزه‌های استان رخ می‌دهد.

لزوم مشارکت مردم در حفاظت و صیانت از میراث‌فرهنگی

لزوم مشارکت مردم در حفاظت و صیانت از میراث‌فرهنگی

لزوم مشارکت مردم در حفاظت و صیانت از میراث‌فرهنگی

لزوم مشارکت مردم در حفاظت و صیانت از میراث‌فرهنگی

انتهای پیام/

کد خبر 1403022601473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha