رشد ۲۵درصدی جذب گردشگران به استان محقق خواهد شد؟/ حمزه‌زاده: آذربایجان‌شرقی، مبدأ سرمایه‌گذاری و مقصد گردشگری است

ستاد خدمات سفر نوروز ۱۴۰۳ با هدف‌گذاری استاندار آذربایجان‌شرقی برای رشد ۲۵درصدی جذب گردشگران به استان به پایان رسید اما آیا برنامه‌ریزی‌ها برای توسعه زیرساخت‌ها در نهایت منجر به تحقق این هدف خواهد شد؟

میراث آریا: سال گذشته تعداد گردشگران اقامت کننده در اقامتگاه‌های رسمی آذربایجان‌شرقی ۳میلیون و ۵۷۷ هزار نفر گزارش شد که پیش‌بینی می‌شود با تحقق هدف رشد ۲۵درصدی گردشگران ورودی، این رقم به ۴میلیون و ۳۰۰هزار نفر اقامت‌کننده برسد.

آذربایجان‌شرقی با غنای تاریخی، فرهنگی و اجتماعی خود در کنار بهره‌مندی از جاذبه‌های طبیعی فراوان، همواره یکی از مقاصد گردشگران خارجی ورودی به ایران بوده است. سال ۱۴۰۲ تعداد گردشگران اقامت‌کننده در اقامتگاه‌های رسمی استان ۹۵هزار نفر بوده است که برای سال ۱۴۰۳ با توجه به هدف‌گذاری برای رشد ۲۵ درصدی، لازم است این رقم به عددی بیش از ۱۱۸ هزار نفر تجاوز کند.

رشد ۲۵درصدی جذب گردشگران به استان محقق خواهد شد؟/ حمزه‌زاده: آذربایجان‌شرقی، مبدأ سرمایه‌گذاری و مقصد گردشگری است
جنگل‌های ارسباران، کلیبر- آذربایجان‌شرقی

موزه‌ها، بناها و محوطه‌های تاریخی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و طبق گزارشات رسیده ۶۸۲هزار و ۲۹۵ نفر در سال ۱۴۰۲ از موزه‌های آذربایجان‌شرقی بازدید کرده و برای تحقق هدف‌گذاری رشد ۲۵درصدی، امسال باید شاهد حضور ۸۵۲هزار بازدیدکننده از موزه‌های آذربایجان‌شرقی باشیم. که در روند تحقق این هدف آمار و ارقام پیش‌بینی شده بسیار بیشتر از روند رو به رشد گزارش شده آذربایجان‌شرقی در طول سال‌های اخیر است. البته همه‌گیری بیماری کویید-۱۹ در سال ۹۸ تاثیر همه‌جانبه بر کاهش روند رشد گردشگری در سطح جهانی داشته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای تحقق هدف رشد ۲۵درصدی گردشگران ورودی به استان گفت: ۴۵ پروژه تأسیسات گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری ۵۵۰۰ میلیارد تومان برای سرعت بخشی هرچه بیشتر به این برنامه تحولی در مسیر بهره‌برداری قرار دارد.

او همچنین با اشاره به پیشرفت ۷۵درصدی پروژه‌هاب تأسیسات گردشگری در استان گفت: ایجاد زیرساخت‌ها صرفا در بخش گردشگری خلاصه نشده و استان آذربایجان‌شرقی در مسیر افزایش جذب گردشگران به استان، در سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیاز به ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها دارد.

رشد زیرساخت‌های گردشگری به‌همراه مرمت بناهای تاریخی

آذربایجان‌شرقی با ۴هزار اثر تاریخی در زمره استان‌های تاریخی کشور ایران قرار دارد که در کنار این، جاذبه‌های طبیعی فراوانی همچون ژئوپارک ارس، جنگل‌های ارسباران، کویر قوم‌تپه مجموعه‌ای کامل از جنگل، کویر و منطقه حفاظت شده در یک استان به ارمغان آورده است که در کنار این جاذبه‌ها، مسجد کبود، بازار تاریخی تبریز، کاروانسراهای تاریخی، روستای تاریخی کندوان، برج‌های پنجگانه مراغه و سایر جاذبه‌ها از جمله آثار تاریخی این استان هستند که نیازمند توجه همه‌جانبه و دائمی هستند.

در خصوص مرمت و بهره‌برداری از بناهای تاریخی وحید نواداد معاون میراث‌فرهنگی استان گفت: مولدسازی در حوزه بناهای تاریخی با واگذاری و بهره‌برداری از بناهای تاریخی به تعداد پنج پروژه با حجم سرمایه‌گذاری ۵۵۰ میلیارد تومان بصورت مشترک در راستای تحقق برنامه تحولی گردشگری استان در دست اقدام است.

او درباره اهمیت بخش‌های خصوصی در حوزه مرمت و بهره‌برداری گفت: میزان مشارکت بخش خصوصی در برنامه‌های مرمتی و بهره‌برداری از بناهای ارزشمند تاریخی ۹۰درصد است که در کنار بهره‌مندی از ظرفیت مشارکت‌های مردمی برای مرمت، حفاظت و صیانت از بناهای تاریخی، دارای اهمیت ویژه‌ای است.

نواداد افزود: برای مولدسازی بدیهی‌ست که باید بناهای تاریخی در اختیار سایر دستگاه‌های دولتی در راستای  برای واگذاری حق بهره‌برداری به‌صورت Bot به بخش خصوصی در اخیتار اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار گیرد.

رشد ۲۵درصدی جذب گردشگران به استان محقق خواهد شد؟/ حمزه‌زاده: آذربایجان‌شرقی، مبدأ سرمایه‌گذاری و مقصد گردشگری است
 مجتمع خدماتی رفاهی بین‌راهی تازه تأسیس در آذربایجان شرقی

بخش خصوصی راه حل نجات

بخش خصوصی در برنامه تحولی آذربایجان‌شرقی برای رشد ۲۵درصدی ورود گردشگران به استان از اهمیت بسزایی برخوردار است. به گونه‌ای که حجم سرمایه‌گذاری انجام شده برای ۴۵ پروژه تأسیساتی گردشگری تا به امروز ۳۵۰۰ میلیارد تومان بوده است و ۲هزار میلیارد سرمایه مورد نیاز برای اتمام این پروژه‌ها نیز توسط بخش خصوصی تأمین خواهد شد.

نقش‌آفرینی سرمایه‌گذاران حوزه بخش خصوصی در جای جای صنعت گردشگری آذربایجان‌شرقی در نهایت به بهره‌برداری از پروژه‌هایی خواهد انجامید که تاثیر بسزایی در تحقق هدف رشد ۲۵درصدی ورود گردشگران به استان خواهد داشت.

کیومرث کریمی معاون سرمایه‌گذاری میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی در خصوص سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در توسعه زیرساخت‌های استان بیان کرد: بازارچه اشتغال صنایع‌دستی «قزلجه میدان»، مرکز تجارت جهانی فرش سردرود در کنار ۴۵ پروژه گردشگری همگی با صد در صد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بهره‌برداری خواهد شد.

او ضمن اشاره به اهمیت حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی گفت: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی در نظر دارد تا با تدوین ۹۰ فرصت و بسته‌های سرمایه‌گذاری در کنار تسهیل روند دریافت این بسته‌ها، پروسه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در استان را تسهیل کند. همچنین صدور ۱۰۰ مجوز سرمایه‌گذاری با مشارکت صددرصدی بخش خصوصی در حال انجام است که تاکنون ۸۵میلیارد از ۲۰۵ میلیارد سرمایه مورد نیاز این بخش توسط بخش خصوصی تأمین شده است.

رشد ۲۵درصدی جذب گردشگران به استان محقق خواهد شد؟/ حمزه‌زاده: آذربایجان‌شرقی، مبدأ سرمایه‌گذاری و مقصد گردشگری است
هتل پارس ائل‌گؤلی تبریز

بهره‌مندی از ظرفیت‌های رسانه‌ها

امروزه رسانه‌ها نقش کلیدی در انتخاب‌ها، علایق و سلایق عامه مردم ایفا می‌کند. رسانه بستری مبتنی بر تصاویر، ویدئو، صوت، نوشته و سایر شیوه‌هایی‌ست که گردشگری تمام و کمال با همه جنبه‌های مبثت رسانه‌ها در ارتباط است. به‌ همین منظور رسانه می‌تواند بستری فوق‌العاده مهم و حیاتی برای رشد صنعت گردشگری تلقی شود. سرمایه‌گذاری، بهره‌برداری از پروژه‌ها و ایجاد بستری مناسب برای ورود گردشگران به خودی خود نیم‌تواند باعث ورود گردشگران به آذربایجان‌شرقی شود.

معاون گردشگری آذربایجان‌شرقی در خصوص اهمیت رسانه‌ها در جذب گردشگران به استان گفت: رسانه‌ها ابزاری کلیدی برای معرفی جاذبه‌های گردشگری هستند که تجربه‌های اخیر این معاونت همچون ورود اینفلوئنسرهای چینی به آذربایجان شرقی یا برگزاری تور رسانه‌ای به مناسبت روز مراغه حکایت از لزوم توجه بیشتر به حوزه تبلیغات رسانه‌ای دارد.

او افزود: مطابق نظریه رسانه‌های قدرتمند، رسانه‌ها باید از مرزهای سازمانی عبور کرده و با حرفه‌ای‌گری و تخصص مدیران و کارکنان، سازمان‌های گردشگری را از فواید حضور گردشگر در جامعه آگاه سازند و شیوه‌های برخورد با آنان را بیاموزند؛ چیزی که در رابطه با گردشگری ایران و به ویژه گردشگری آذربایجان‌شرقی بیشتر به چشم می خورد. چرا که رسانه‌ها در تمامی مراحل از زمان شروع سفر و بعد از آن، همراه گردشگران بوده و جامعه میزبان نیز تحت تاثیر رسانه‌ها، پذیرای ایده‌آل گردشگران است.

از دیرباز تاکنون آذربایجان‌شرقی از مهم‌ترین استان‌های کشور در حوزه‌های مختلفی اعم از سیاست، علم، مذهب، فرهنگ و هنر بوده است که تمامی این ویژگی‌های تاریخی این استان را به یکی از استان‌های پر ظرفیت برای توسعه گردشگری مبدل ساخته است. گردشگری در آذربایجان‌شرقی نیازمند توجه بیشتر در بخش سرمایه‌گذاری، فرهنگ‌سازی و بهره‌مندی صحیح از رسانه‌ها و شناخت محدودیت‌های آن‌ها است.

رشد ۲۵درصدی جذب گردشگران به استان محقق خواهد شد؟/ حمزه‌زاده: آذربایجان‌شرقی، مبدأ سرمایه‌گذاری و مقصد گردشگری است
معرفی روستای کندوان در وب‌سایت رسمی سازمان جهانی گردشگری

مجید فرامرزی کارشناس روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی

انتهای پیام/

کد خبر 1403022601520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha