موزه‌ها برای آموزش و پژوهش

امسال «موزه‌ها برای آموزش و پژوهش» به عنوان شعار سالیانه کمیته بین‌المللی ایکوم برای بزرگداشت این روز جهانی و محور فعالیت موزه‌داران و موزه‌ها در نظر گرفته شده است، که با انتخاب این مبحث، ایکوم بر ارزش‌های اساسی موزه‌ها به‌عنوان مؤسسه‌های آموزشی پویایی تأکید می‌کند که یادگیری، کشف و درک فرهنگی را تقویت می‌کنند.

فرزانه ولی‌پور، کارشناس امور موزه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در یادداشتی نوشته است: با گسترش روزافزون موزه‌ها در سراسر جهان، بی‌شک ارتباط و همکاری همه جانبه در رسیدن به اهداف مشترک فرهنگی موزه‌ها، نیازمند تدوین برنامه‌هایی مؤثر و هماهنگ با هدف مشخص بین مردم و موزه‌ها در سطح جهانی است و از این رو در دوازدهمین مجمع عمومی کمیته بین‌المللی موزه‌ها ایکوم (ICOM) که در سال 1977 میلادی درمسکو برپا شد، روز 18 می برابر با 28 اردیبهشت ماه به عنوان روز جهانی موزه‌ها اعلام و از آن تاریخ در روز یاد شده در همه کشورهای عضو، مراسمی اجرا و شعاری سالیانه برای این روز تعیین می‌شود.

امسال نیز «موزه‌ها برای آموزش و پژوهش» به عنوان شعار سالیانه کمیته بین‌المللی ایکوم برای بزرگداشت این روز جهانی و محور فعالیت موزه‌داران و موزه‌ها در نظر گرفته شده است، که با انتخاب این مبحث، ایکوم بر ارزش‌های اساسی موزه‌ها به‌عنوان مؤسسه‌های آموزشی پویایی که یادگیری، کشف و درک فرهنگی را تقویت می‌کنند، تأکید می‌کند، موزه‌ها با در معرض دید قرار دادن اطلاعات و داده‌های خود نقش آگاهی‌رسانی ایجاد کرده و فرایند بازدید از موزه‌ها برای مخاطبان یک تجربه آموزشی تلقی می‌شود که اطلاعات مربوط به محتوای موزه به صورت غیرمستقیم به بازدیدکنندگان منتقل می‌شود.

 در واقع این موضوع با اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد مبنی بر آموزش باکیفیت هماهنگی دارد و بر نقش موزه‌ها نه تنها به عنوان مخزن تاریخ و فرهنگ، بلکه به عنوان مراکزی پر جنب و جوش برای یادگیری و نوآوری تأکید می‌کند.

انتخاب این شعار تاکید بر فرصتی است برای مردم تا با موزه‌ها به روش‌های جدید درگیر شوند، آموزش را بازاندیشی کنند و آینده‌ای را تصور کنند که در آن اشتراک دانش هیچ حد و مرزی ندارد، انتظار می‌رود موزه‌ها به مراکز خلاقیت و یادگیری تبدیل شوند و همه را به مشارکت در انبوه دانشی که ارائه می‌کنند دعوت کنند.

یادآوری این نکته که نقش اساسی موزه‌ها فراتر از عملکرد سنتی‌شان است، در واقع موزه‌ها نه تنها نگهبانان میراث‌فرهنگی و تاریخی هستند، بلکه نهادهای کلیدی برای آموزش و پژوهش نیز هستند، این موضوع باعث می‌شود که موزه‌ها به شکلی دوباره طراحی شده و اهداف زیر را دنبال کنند:

مراکز یادگیری: موزه‌ها تجارب آموزشی منحصربه‌فردی را ارائه داده و راه‌های تعاملی و فراگیر را برای یادگیری موضوعات مختلف، از هنر و تاریخ گرفته تا علم و فناوری ارائه دهند.

فضایی برای تحقیقات: وجود موزه‌ها برای محققان حیاتی بوده و دسترسی به مجموعه‌ها و منابع گسترده‌ای را ارائه می‌دهند که می‌توانند به مطالعه و پیشرفت دانش در رشته‌های مختلف کمک کنند.

تسهیل‌کننده‌های تفاهم فرهنگی: موزه‌ها درک فرهنگ‌های متنوع جهان را تقویت می‌کنند و همدلی و قدردانی از غنای تمدن بشری را ترویج می‌کنند.

مروجین توسعه پایدار: موزه‌ها با همسویی با اهداف توسعه پایدار سازمان ملل، به آموزش با کیفیت کمک می‌کنند و نوآوری را تقویت می‌کنند که برای توسعه پایدار بسیار مهم است، این فراخوانی برای اقدام برای موزه‌ها است که به طور فعال با جوامع خود درگیر شوند و عموم مردم موزه‌ها را به‌عنوان مکان‌های یادگیری و نوآوری بشناسند و از آن‌ها استفاده کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403022901707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha