صنایع‌دستی مردمی ترین مشارکت در اقتصاد است

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به شعار سال از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: صنایع‌دستی مردمی‌ترین مشارکت در اقتصاد و تولید است.

به‌گزارش میراث‌آریا، مریم جلالی روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه در دیدار با استاندار کرمانشاه، از صنایع‌دستی به عنوان اقتصاد دانش بنیان نام برد و اظهارکرد: صنایع‌دستی اقتصادی است که مبتنی بر هویت است و آنچه را که در گام دوم انقلاب بدنبال آن هستیم در صنایع‌دستی محقق می‌شود. 

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور اشتغال در صنایع‌دستی را پایدار و آن را حوزه‌ای خانواده محور توصیف کرد و افزود: متاسفانه در سالهای گذشته بیشتر با صنایع‌دستی به شکل تفننی برخورد شده و نگاه جدی به آن وجود نداشته است، این درحالی است که می‌تواند نقش مهمی در معیشت خانواده‌ها داشته باشد. 

او تاکید کرد: صنایع‌دستی در حوزه‌های مختلف از اقتصاد گرفته تا خانواده و سیاست و اجتماعی می‌تواند نقشی تاثیرگذار را ایفا کند. 

جلالی در ادامه با بیان اینکه جایگاه صنایع‌دستی باید در هر استانی مشخص شود، عنوان کرد: بسیاری از استان‌های کشور و از جمله کرمانشاه یک زنجیره ارزش را برای برای خود تعریف کرده اند که من معتقدم باید در کنار این زنجیره‌های ارزش، یک زنجیره ارزش هویت محور نیز تعریف شود که همان توجه به صنایع‌دستی است، چراکه در حال حاضر اقتصاد و فرهنگ در دنیا خریدار دارد و ما نیز دراین زمینه ظرفیت‌های زیادی داریم که باید از آن استفاده کنیم. 

او تاکید کرد: با اقداماتی که در یکی دوسال اخیر صورت گرفته، صنایع‌دستی در کشور در حال پیدا کردن جایگاه خود است به گونه ای که ما در نمایشگاه‌های توانمندهای اقتصادی شرکت می‌کنیم و در برنامه هفتم توسعه نیز روی آن تاکید شده‌است. 

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور اضافه کرد: از طرفی باید به این مسئله توجه داشت که صنایع‌دستی یک امر فرابخشی است و سایر دستگاه‌ها همچون آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی، سازمان‌های حمایتی و ... نیز برای کمک به آن باید پای کار بیایند. 

او تصریح کرد: طی دو سال گذشته تلاش زیادی کردم تا یک انسجام درونی را بین میراث فرهنگی و صنایع‌دستی بوجود بیاورم و بر این اساس بود که وزیر میراث فرهنگی دستور دادند که تمام اماکن میراثی باید پیوست صنایع‌دستی داشته باشند. 

جلالی در ادامه به شعار سال توسط مقام معظم رهبری مبنی بر مشارکت مردم در جهش تولید اشاره کرد و گفت: صنایع‌دستی مردمی‌ترین مشارکت در اقتصاد و تولید است. 

او متذکر شد: در صنایع‌دستی کودک کار وجود ندارد، بلکه کودک خلاق داریم، در این حوزه پیر، جوان، زن، مرد، معلول، زندانی و ... همه می‌توانند کار کنند و با مواد اولیه ای که از طبیعت گرفته شده، فعالیت داشته باشند. 

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور در ادامه با بیان اینکه استان کرمانشاه ظرفیت‌های زیادی در حوزه صنایع‌دستی دارد، عنوان کرد: ما باید صنایع‌دستی را از حالت بالقوه به بالفعل دربیاوریم و هر استانی هم که بهترین و بیشترین طرح‌ها را در این حوزه داشته باشد، تسهیلات بیشتری دریافت خواهد کرد. 

او به دستور رئیس جمهوری مبنی بر احداث بازارچه‌های صنایع‌دستی در ورودی شهرها نیز اشاره ای کرد و گفت: این بازارچه‌ها نه فقط برای فروش بلکه با هدف نمایش، عرضه، تولید و آموزش صنایع‌دستی راه اندازی می‌شوند. 

جلالی در ادامه به سخت گیری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به هنرمندان صنایع‌دستی نیز پرداخت و افزود: متاسفانه نظام بانکی برای مشاغل کوچکی مانند صنایع‌دستی سخت گیری‌های زیادی دارد که باید این سخت گیری‌ها تسهیل شود. 

او در ادامه از برنامه ریزی برای برگزاری هفته‌های فرهنگی استان‌ها در تهران نیز خبرداد و گفت: هیچ رویدادی نباید در استان‌ها برگزار شود، مگر اینکه پیوست صنایع‌دستی داشته باشد. 

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور در پایان اعلام کرد: در حال تدوین نقشه جامع توسعه صنایع‌دستی در استان‌ها هستیم و امیدواریم با کمک خود استان به زودی نتیجه بدهد. 

انتهای پیام/

کد خبر 1403023001940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha