اختصاص ۲۵ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت بافت تاریخی روستای مزار بجستان

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از اختصاص ۲۵ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای عملیات مرمتی در بافت تاریخی روستای مزار شهرستان بجستان خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا، احسان زهره‌وندی گفت: سال گذشته بازدیدهایی از شهرستان بجستان و به صورت خاص از بافت تاریخی روستای مزار به همراه کارشناسان این معاونت صورت گرفت و با مردم این روستا نیز دیدار و گفت و گو شد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: پس از آن جلسات متعدد کارشناسی برگزار و مرمت و احیای بافت تاریخی روستای مزار در دستور کار قرار گرفت.

او افزود: طرح مرمت و احیای بافت توسط مشاور تهیه و در شورای فنی اداره کل به تصویب رسید و بر مبنای طرح مصوب اعتبار لازم پیش‌بینی و امسال در بودجه اختصاص یافته است.

او تصریح کرد: این اعتبار برای مرمت حسینیه تاریخی واقع در بافت و هم‌چنین تعدادی از ساباط های این بافت هزینه خواهد شد.

زهره وندی با بیان این‌که بافت تاریخی روستای مزار به شماره ۳۰۵۵۶ مورخ ۲ شهریور ۱۳۹۵ در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است، گفت: روستای مزار واقع در فاصله ۵/۵ کیلومتری جنوب غربی شهر بجستان با بافتی پیوسته و ارزشمند شامل خانه ها، مسجد دستکند، حسینیه و ... است.

او با اشاره به بافت ارزشمند روستای مزار افزود: این روستا دارای ساختاری است از معابر پر پیخ و خم و کم عرض با دیواره هایی سنگچین و خشتی، با سایه هایی دلپذیر و ساباط‌هایی که بر روی آن ها فضاهایی ایجاد شده است.

زهره وندی تصریح کرد: خانه های خشتی و آجری این روستا دارای اتاق هایی با نورگیرهای گچی تزئینی با پوشش گنبدی، رشته پلکان‌های ارتباطی، حیاط مرکزی و بادگیرهای زیبا از نوع یک طرفه است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403023101971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha