توجه ویژه رئیس‌جمهوری شهید به تقویت همکاری‌های بین‌المللی و صلح/ ارائه چهار پیشنهاد به اعضا/ از لغو روادید تا توجه به ظرفیت‌های جاده ابریشم

معاون گردشگری کشور با اشاره به توجه آیت‌الله رئیسی به موضوع تقویت همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به ارائه چهار پیشنهاد به‌منظور هموار کردن مسیر تقویت همکاری میان کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای پرداخت.

به گزارش خبرنگار میراث‌آریا، نشست روسای گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای صبح جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ در قزاقستان برگزار و اعضا به احترام شهید آیت‌الله سید ابراهیم رییسی و دیگر همراهان ایستادند و یک دقیقه سکوت کردند.

علی‌اصغر شالبافیان معاون‌ گردشگری ایران که به‌صورت برخط در این نشست به سخنرانی پرداخت خطاب به یرمک مارژیکپایف وزیر گردشگری و ورزش جمهوری قزاقستان، ژانگ مینگ دبیرکل سازمان همکاری‌های شانگهای، اعضا و نماینده‌های دولت‌های عضو، گفت: همانطور که اطلاع دارید، مردم ایران عزادار رئیس جمهوری عزیز و وزیر امور خارجه و هیئت همراهشان هستند. با توجه به این مسئله، به نظرم ضروری آمد از همدردی دولت‌های عضو با دولت و مردم ایران قدردانی کنم. 

او با اشاره به اینکه رئیس جمهوری شهید ایران توجه ویژه‌ای به تقویت همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، از جمله سازمان همکاری‌های شانگهای داشت، اهمیت صلح و دوستی در تمام دنیا، در منطقه و بین دولت‌های عضو را مهم برشمرد.

شالبافیان با بیان اینکه یکی از ابتکارات ایشان برای توسعه گردشگری و ارتباط بین کشورها لغو روادید بود، افزود: در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت دنیا می‌توانند بدون نیاز به اخذ ویزا به ایران سفر کنند. این جلسه می‌تواند فرصتی طلایی در اختیار ما قرار دهد تا پتانسیل بالای گردشگری موجود در کشورهای عضو SCO را به نمایش بگذاریم.

بازار سه میلیارد نفری برای ارسال گردشگر به کشورهای عضو 

معاون گردشگری تصریح کرد: با توجه به اینکه این سازمان شامل بیش از سه میلیارد نفر می‌شود، پتانسیل بسیار خوبی برای تبدیل شدن به یک بازار بی‌رقیب برای ارسال گردشگر به سایر کشورهای عضو دارد.

او پیوندهای فرهنگی و تاریخی و زمینه‌های مشترک، سرزمین‌های گسترده با اقلیم‌های متنوع، مهمان‌نوازی مردم بومی و محلی، هنرها و صنایع‌دستی منحصربه‌فرد، را تنها نمونه‌های کوچکی از ظرفیت گردشگری این سازمان عنوان کرد و افزود: مشخصا، گردشگری نقشی کلیدی در اقتصاد جهانی دارد و با توجه به پتانسیل‌های موجود، نیروی محرک آن می‌تواند فرصت‌های شغلی فراوانی برای کشورهای عضو ایجاد کند. 

نقش گردشگری در حفظ میراث مشترک بشر و باز زنده‌سازی تاریخ

شالبافیان ادامه داد: گردشگری نقشی حیاتی در حفظ میراث مشترک بشر و باز زنده‌سازی تاریخ ایفا می‌کند. 

او ۲۷ اثر ثبت شده در میراث جهانی یونسکو، تنوع بالای معماری ایرانی که ریشه در سنت‌ها و تجربیات متنوع مردمان این خطه دارد، صنایع‌دستی اصیل ایران که موفق به کسب ۳۹۸ مهر اصالت شده است و حدود ۵ شهر دارای عنوان «شبکه شهرهای خلاق صنایع دستی»، آشپزی منحصربه فرد ایرانی، شرایط اقلیمی متنوع از مناطق کوهستانی تا چشمه‌های آبگرم، پزشکان متخصص و حرفه‌ای، و فهرستی بلندبالا از پتانسیل‌های گردشگری طبیعی شامل اسپا و چشمه‌های آب معدنی، مردمان مهمان‌نواز و مهربان ایران را ظرفیتی منحصر عنوان کرد که به ندرت در جای دیگری می‌توان تجربه کرد.

اعطای ویزای گروهی برای کشورهای عضو/ لغو روادید ایران با ۶۴ درصد اعضای سازمان شانگهای

معاون گردشگری با ارائه پیشنهاداتی برای هموار کردن مسیر تقویت همکاری میان کشورهای عضو افزود: اولا، لغو روادید میان کشورهای عضو می‌تواند راه گردشگران ورودی در منطقه را هموار کند و آمار سفر را بالا ببرد. پیشنهاد خاص ما اعطای ویزای گروهی برای کشورهای عضو است.

شالبافیان تصریح کرد: در حال حاضر ایران روادید برای ۶۴ درصد از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای را لغو کرده است. همچنین ۳۷ درصد از گردشگران ورودی ایران از کشورهای SCO هستند.

او در پیشنهادی دیگر مطرح کرد: دوما، نمایش تغییر شاخص کار داده‌های بازاریابی حوزه گردشگری و همچنین به اشتراک‌گذاری بهترین شیوه‌های عملکرد و راه‌اندازی یک بخش گردشگری در وبسایت SCO می‌تواند پلتفرمی در اختیار اعضا قرار دهد تا جدیدترین یافته‌ها و دستاوردهای خود را به اشتراک بگذارند.

راه‌اندازی شبکه‌ای برای مجریان تور حوزه کشورهای SCO 

معاون گردشگری ادامه داد: سوما، راه‌اندازی شبکه‌ای برای مجریان تور در حوزه کشورهای SCO می‌تواند سطح همکاری را بهبود دهد و به اعضا در مدیریت ارسال گردشگران به سایر کشورهای عضو کمک کند و بر حسب توافقنامه‌های دوجانبه و چندجانبه، مقاصد گردشگری مشترک در این کشورها ایجاد شود.

جاده ابریشم میراثی ناملموس برای ایجاد صلح، اتحاد و بهبود کردشگری منطقه‌ای 

شالبافیان کار روی جاده ابریشم که پتانسیل بسیار خوبی برای پروژه‌های مشترک بین کشورهای عضو دارد را به‌عنوان پیشنهاد چهارم مطرح کرد و افزود: این دارایی ناملموس از زمان‌های دور به ما رسیده و این ظرفیت را داراست که اتحاد، صلح دوستی و توسعه پایدار را برای نوع بشر هم در زمان حال و هم در آینده به ارمغان بیاورد. این ابتکار جای تحسین بسیار دارد چراکه می‌تواند راه را برای همکاری، توسعه اتحاد و یکپارچگی در میان شهرهای جاده ابریشم و بهبود گردشگری منطقه‌ای و بین‌المللی هموار کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403030400142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha