تعیین عرصه و پیشنهاد حریم یانیق و کول تپه/ مرمت و حفاظت کلیسای سنت استپانوس/ تجهیز آزمایشگاه‌ها و پایش موزه‌ها

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در سفر به استان آذربایجان شرقی که همزمان با هفته میراث‌فرهنگی انجام شد، از محوطه‌ها و آثار تاریخی این استان بازدید و طی جلساتی با مدیران شهرستان‌ها و برخی پایگاه‌های پژوهشی مشکلات، نقص‌ها و کمبودهای موجود را مورد بررسی قرار داد که طی آن اهداف و برنامه‌های مشترکی در نظر گرفته شد.

به گزارش میراث‌آریا، هیئت رئیسه پژوهشگاه در نخستین روز از سفر به استان آذربایجان شرقی به همراه احمد حمزه‌زاده مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان آذربایجان شرقی و هیئت همراهش از محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی برخی شهرستان‌های این استان بازدید و مسائل و مشکلات موجود را مورد بررسی قرار دادند.

بازدید از محوطه یانیق تپه در حضور بخشدار و رئیس شورای روستا انجام شد و تهیه طرح ساماندهی و پروژه تعیین عرصه و حریم این محوطه مهم با همکاری پژوهشگاه و اداره کل میراث‌فرهنگی استان در دستور کار قرار گرفت. در ادامه طی بازدید از محوطه‌هایی همچون شیرآمین، نظام مسائل، مشکلات و مسائل حفاظتی موجود مورد بحث قرار گرفت. همچنین در حوزه مرمت، کاوش و صدور مجوزها توافق‌هایی انجام شد.

بازدید از بافت تاریخی مراغه، گنبدهای سرخ، کبود و غفاریه انجام و مشکلات مرمتی و سازه‌ای آنها مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد پژوهشگاه طرح های مشورتی را در این حوزه به اداره کل استان ارائه دهد.

بازدید از نمایشگاه دوچرخه‌های قدیمی متعلق به مجموعه‌دار خصوصی (به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی) در شهر بناب و بازدید از قلعه بختک و تپه چمن لیلان در حضور فرماندار و شهردار شهر با موضوع تعیین عرصه و حریم تپه چمن لیلان و بررسی مشکلات حفاظتی قلعه لیلان با ارائه نظرات مشورتی پژوهشگاه از دیگر برنامه‌های روز نخست بود.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و مدیرکل میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی در دومین روز از سفر به استان به همراه مدیران استانی، نمایشگاه‌ سکه‌های ضرب تبریز و نمایشگاه‌های متنوعی از  یافته‌های کاوش‌های تپه چمن لیلان و موزه‌ها و مجموعه‌های خصوصی درموزه آذربایجان واقع در تبریز را افتتاح کردند.

در بازدید از منطقه جلفا نیز مشکلات حفاظتی کلیسای سنت استپانوس و تعیین عرصه و حریم کول تپه مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد پس از ارائه نظرات مشورتی از سوی پژوهشگاه در صورت نیاز مرمتگران این مرکز به منطقه اعزام شوند.

در سومین و آخرین روز از سفر هیئت پژوهشگاه به استان آذربایجان شرقی، سیزدهمین همایش دوسالانه حفاظت و مرمت اشیای تاریخی-فرهنگی و آرایه‌های معماری به همراه نمایشگاه جنبی پوسترها و دستاوردهای حفاظت و مرمت با حضور مصطفی ده‌پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، احمد حمزه‌زاده مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان آذربایجان شرقی، سجاد پاکزاد رئیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز و مهدی رهنما رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو، دبیران علمی و اجرایی همایش، همکاران، دانشگاهیان و صاحبنظران این حوزه افتتاح شد.

در ادامه جلسه‌ای با مدیران شهرستان‌ها و پایگاه‌های ملی در محل اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ارکان، وظایف، رسالت‌ها، دستاورها و توانمندی‌های پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری معرفی و مدیران حاضر به طرح مسائل و مشکلات این حوزه پرداختند.

همکاری جدی پژوهشگاه در اجرای پروژه‌های تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه‌ها و محوطه‌ها، تجهیز آزمایشگاه‌ها، پایش موزه‌ها، راه‌اندازی مجلات تخصصی، چاپ کتاب‌های حوزه مردم‌شناسی و دستاوردهای اداره کل استان، طرح پروژه‌های مرمتی و ساماندهی محوطه‌های باستانی، حمایت از پایان نامه‌های دانشجویی، هدایت دانشجویان پسا دکترا و فرصت‌های مطالعاتی حوزه‌های پژوهشی استادان دانشگاه‌ها به میراث استان، تأمین کتاب‌های فیزیکی و مجازی برای کتابخانه و مرکز اسناد استان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی از جمله کارگاه‌های هنرهای سنتی برای کارشناسان و هنرمندان استان  از جمله مصوبات این جلسه بود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403030500153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha