لرستان نیازمند احداث موزه باستان‌شناسی است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با اشاره به آخرین خبرها از موزه‌های سنگ، سفال و سکه و همچنین مفرغ گفت: قرار است سال آینده اعتبار تکمیل و تجهیز این موزه‌ها اختصاص یابد.

به گزارش میراث آریا، عطا حسن‌پور اظهار کرد: در گنجینه میراث لرستان بیش از ۱۷هزار شیء داریم که سال‌هاست یکی از دغدغه‌های مردم استان این بوده که موزه‌ای در خور شأن این اشیای تاریخی و قدمت استان لرستان با غنای تاریخی بالا ایجاد شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان عنوان کرد: متأسفانه در حال حاضر تنها یک موزه باستان‌شناسی در لرستان وجود دارد که آن هم در دل قلعه فلک‌الافلاک بوده و هشت موزه دیگر در سطح استان به‌عنوان موزه‌های مردم‌شناسی فعالیت می‌کنند که این در حد و اندازه اشیایی که ما داریم نیست.

او ادامه داد: اشیای تاریخی ما در استان در دو بخش تقسیم شده، یک بخش حاصل کاوش‌های باستان‌شناسی علمی، هدفمند و نظام‌مند است که آن هم در بخش قبل از انقلاب بوده که توسط باستان‌شناسان خارجی کشف شده و بخش دیگر بعد از انقلاب بوده و توسط باستان‌شناسان بومی کشف شده است. در قلعه فلک‌الافلاک در فضای بسیار محدودی و در قالب ۱۵ ویترین می‌توانیم اشیا را به نمایش بگذاریم.

حسن‌پور با تأکید بر اینکه در دل باغ گلستان و قلعه فلک‌الافلاک دو موزه طراحی محتوایی شده است، بیان کرد: یکی موزه باشگاه افسران است که قرار است به‌عنوان موزه سنگ، سفال و سکه بهره‌برداری شود و دیگری موزه سربازخانه تاریخی در باغ گلستان است که به‌عنوان موزه بزرگ مفرغ قرار است راه‌اندازی شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه طرح محتوایی هر دو موزه آماده است، گفت: راه‌اندازی و تجهیز موزه سنگ، سفال و سکه در گرو اختصاص ۲۵ میلیارد تومان اعتبار است و موزه بزرگ مفرغ هم تقریباً ۵۰ میلیارد تومان است.

او عنوان کرد: اعتبارات استانی کفاف این امر را نمی‌دهد و امسال قرار است از محل اعتبارات ملی بخش کوچکی از اعتبارات را به ما بدهند و در سال آینده تکمیل شده این اعتبارات را به ما اختصاص دهند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403030500156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha