آتش‌سوزی در کمین جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: تابستان ۱۴۰۳ بیش از هر زمان دیگری خطر آتش‌سوزی جنگل‌های این استان را تهدید می‌کند.

به گزارش میراث‌آریا، اسلام جاودان خرد افزود: این استان ۸ درصد جنگل‌های کشور و ۲۰ درصد از جنگل‌های زاگرس را شامل می‌شود که با توجه به پوشش مرتعی و موقعیت جغرافیایی عمدتاً کوهستانی که دارد بیشتر در معرض خطر آتش‌سوزی است و اگر خدای ناخواسته آتش رخ دهد مهار آن به‌مراتب بسیار سخت خواهد بود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وجود علف‌های  بین ۵۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر ارتفاع در نقاط گرمسیر و سردسیر استان، بیان کرد: بیش از ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌ها منشأ انسانی دارد که عمدتاً سهوی است، اما جاهایی هم داریم که آتش‌سوزی‌ها عمدی است.

او تصریح کرد: آتش زدن پسماند و کاه و کلش باقیمانده مزارع کشاورزی، بی‌دقتی در خاموش کردن آتش که برای طبخ غذا یا درست کردن چای در طبیعت روشن می‌شود، نقش ذره‌بینی بطری‌های آب و شیشه‌های که در طبیعت رها می‌شود، جرقه‌های ابتدایی شروع یک آتش‌سوزی در طبیعت است.

مدیرکل محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: برخی نیز با قصد زمین‌خواری، زغالگیری و یا درگیر کردن محیط بانان با آتش دریک منطقه و شکار غیرمجاز در منطقه‌ای دیگر اقدام به آتش زدن مراتع و یا جنگل‌ها می‌کنند.
جاودان خرد ادامه داد: با مجموعه اقدامات کنترلی که محیط استان انجام داد در سال ۱۴۰۲ بیش از ۷۰ درصد نسبت به سنوات گذشته کاهش آتش‌سوزی در مناطق حفاظت‌شده استان داشتیم.

او با اشاره به فاکتور زمان و زمان طلایی برای مهار آتش گفت: زمان رسیدن برای اطفا، مهم‌ترین عنصر در هنگام وقوع آتش‌سوزی‌ها است به همین دلیل از هم‌وطنان تقاضامندیم در صورت مشاهده هرگونه آتش‌سوزی قبل از همه‌گیری و شعله‌ور شدن نسبت به مهار آن اقدام و یا با شماره ۱۴۵۰ موضوع را در کمترین زمان ممکن اطلاع‌رسانی کنند.

مدیرکل محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: امیدواریم امسال با هماهنگی میان دستگاه‌ها و با کمک ستاد مدیریت بحران استانداری، دهیاران، فرمانداران، بخشداران، تشکل‌های مردمی، دستگاه‌های اجرایی که همه وظیفه همکاری دارند در صورت وقوع آتش‌سوزی در کمترین زمان ممکن مهار شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403030500203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha