۵ بنای تاریخی در شهرستان بستک مرمت و ساماندهی شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان در گفت‌وگویی به تشریح عملکرد و اقدامات انجام‌شده این اداره‌کل در دولت شهید خدمت در شهرستان بستک پرداخت.

به گزارش میراث آریا،  محمد محسنی با اشاره به اینکه شهرستان بستک با توجه به پیشینه تاریخی دارای بیشترین آثار ثبت‌شده استان است، اظهار کرد: در همین راستا در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو پرونده «کاروانسراهای ایران» تأیید و به ثبت رسید که کاروانسرای بستک یکی از ۵۴ کاروانسراهای ایران در این فهرست بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان ادامه داد: همچنین شهر تاریخی سیبه کوخرد در فهرست آثار ملی کشور به در دولت شهید خدمت به ثبت رسید و کهن‌ترین سکونتگاه بشر در پس‌کرانه‌های خلیج‌فارس در دهتل بستک نیز کشف شد.

او در خصوص مرمت آثار تاریخی این شهرستان گفت: دو گنبدان کوخرد، مسجد جامع بستک و ساماندهی کاروانسرای بستک در دولت سیزدهم بااعتباری بالغ‌بر ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی مرمت و سامان‌دهی شدند.

محسنی با اشاره به عملیات مرمت آثار تاریخی شهرستان بستک در سال جاری افزود: فاز دوم مرمت مسجد جامع بستک، خانه کاظم و گاو چاه بستک در سال جاری از محل اعتبارت ملی و استانی انجام می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان در خصوص موزه‌های این شهرستان گفت: یک موزه دولتی و دو موزه خصوصی در این شهرستان مشغول به فعالیت هستند و موزه مردم‌شناسی کوهیچ نیز به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

او در خصوص توسعه گردشگری در شهرستان بستک گفت: پنج پروژه بخش خصوصی به مبلغ ۸۰۰ میلیارد ریال در این شهرستان در حال ساخت است که ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با بهره‌برداری از این پروژه‌ها برای ۱۵۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

محسنی ادامه داد: همچنین ۱۵ موافقت اصولی بااعتباری بالغ‌بر ۲هزار میلیارد ریال برای ایجاد تأسیسات گردشگری برای سرمایه‌گذاران در شهرستان بستک صادر شده که برای ۴۵۰ نفر اشتغال پیش‌بینی‌شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان افزود: همچنین ایجاد زیرساخت گردشگری در روستای عالی احمدان شامل راه دسترسی به طول ۱۲۰۰ متر به سد و آبگیر روستا بااعتباری بالغ‌بر ۵ میلیارد ریال در دولت شهید خدمت انجام‌شده است.

او با اشاره به ایجاد زیرساخت‌های گردشگری سلامت در شهرستان بستک گفت: در دولت شهید خدمت زیرساخت‌های اقامتی و خدماتی در مجتمع آب‌درمانی فاریاب سنگویه فراهم و به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات انجام‌شده در حوزه صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: در شهرستان بستک، تعداد ۲۳۰۰ نفر صنعتگر صنایع‌دستی شناسایی‌شده که در رشته‌های گلابتون دوزی، خوس بافی، شک بافی، خوس دوزی، قلاب‌بافی و ... فعالیت دارند.

او اظهار کرد: ۱۳ خانه و مرکز آموزش صنایع‌دستی در این شهرستان دایر است که علاوه بر فعالیت‌های آموزشی، محل تولید و عرضه محصولات صنایع‌دستی و همچنین محلی برای تبادل اطلاعات صنعتگران و خلق ایده‌های نوآورانه و خلاقانه نیز است.

محسنی تأکید کرد: آموزش‌های صنایع‌دستی در شهرستان بستک، به منظور آشنایی و ترویج صنایع‌دستی بسیار فعال است و سالانه حدود ۵۰۰ نفر آموزش در این شهرستان در رشته‌های صنایع‌دستی آموزش می‌بینند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403031000458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha