ضوابط و استانداردهای گردشگری سبز در خراسان رضوی اجرایی و عملیاتی می‌شود

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: ضوابط و استانداردهای گردشگری سبز در خراسان رضوی اجرایی و عملیاتی می‌شود.

به گزارش میراث‌آریا، یوسف بیدخوری امروز چهارشنبه ۲۳ خرداد ماه ۱۴۰۳ در نشست مدیران هتل‌ها و مراکز اقامتی، کارشناسان گردشگری، ارزیابان و مدیران عامل شرکت‌های عامل تطبیق و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی حوزه انرژی و محیط زیست گفت: اگر چه برخی چک لیست‌ها در حوزه گردشگری سبز در ارزیابی مراکز اقامتی وجود دارد اما باید استانداردها به روزرسانی شود و مورد استفاده قرار گیرد.

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: کمبود آب، برق و گاز در برخی فصول به صنعت گردشگری لطمه وارد می‌کند، برای پیشگیری از کمبود و بحران باید الگوهای مصرف را راعایت کنیم که این امر نیز نیازمند اقداماتی تخصصی در زمینه مصرف است.

او تصریح کرد:‌امیدواریم با اجرای برنامه‌های عملیاتی گردشگری سبز در خراسان رضوی، این برنامه‌ها به دیگر استان‌های کشور نیز تسری پیدا کند و صنعت گردشگری در این زمینه پیشرو باشد.

همچنین سعید برزگر، کارشناس گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در این نشست گفت: از جمله شاخص‌های ارزیابی تأسیسات در حوزه گردشگری سبز اقدامات انجام شده در بخش نیروی انسانی و آموزش، استفاده از تجهیزات مصرف بهینه انرژی و آب، اجرای برنامه‌های مرتبط با مدیریت پسماند و حفظ محیط زیست، شاخص‌های مرتبط با ایمنی و بهداشت و اجرای برنامه‌های تبلیغات مصرف بهینه انرژی و آب است.

او افزود: شاخص‌های ارزیابی تأسیسات گردشگری سبز باید به نحوی تدوین شود که قابلیت اجرایی داشته باشد مثلاً برخی از شاخص‌های بخش فنی و ساختمانی برای صدور گواهینامه گردشگری سبز تأسیسات گردشگری را صرفاً در فرایند ساخت و ساز آن‌ها می‌توان عملیاتی کرد.

همچنین سیدجعفر زراعتی صدیق مدیرفنی و مدیرعامل شرکت عامل تطبیق آبادگران آذین در این نشست گفت: در چک لیست ارزیابی هتل‌ها ۲۵۴ مورد وجود که مواردی نیز در این چک لیست‌ها مربوط به هتل‌های سبز است، اما برای تکمیل این چک لیست‌ها باید پیوستی به نام چک لیست گردشگری سبز اضافه شود.

او یادآور شد: برای محقق شدن گردشگری سبز باید فرهنگ‌سازی انجام شود و از ظرفیت‌های حوزه فیلم‌، کلیپ، سریال و رسانه‌های فضای مجازی استفاده شود.

هم‌چنین سمانه توکلی مدیر دفتر مصرف اداره آب و فاضلاب مشهد نیز در این نشست به ظرفیت حجم آب پشت سدهای تامین کننده آب شرب مشهد اشاره کرد و گفت: از مجموع حدود ۴۴ هزار اشتراک آب با کاربری هتل، هتل آپارتمان، مسافر خانه و مهمانپذیر تعداد ۶۹۲ اشتراک با ظرفیت بیشتر از ۱۰۰ متر مکعب هستند که بالاتر از ظرفیت مصرف داشته‌اند.

او با بیان این که ۴.۲ درصد از کل مصرف آب مشهد مربوط به مراکز اقامتی است، افزود: با کاهش مصرف در مرکز اقامتی ۱۴۴ هزار متر مکعب در ماه ذخیره خواهد شد که این حجم معادل مصرف ۱۲ هزار واحد خانگی است.

مدیر دفتر مصرف اداره آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: آموزش روش‌های مدیریت مصرف آب و فرهنگ‌سازی به پرسنل، زائران و مهمانان مراکز اقامتی، بهبود عملکرد تاسیسات ساختمان‌های تحت نظارت و اعمال اقدامات مدیریت مصرف و رفع نشتی و ترکیدگی احتمالی، اعمال مدیریت فشار شبکه داخلی با هدف کاهش تخریب تاسیسات و مدیریت مصرف، عایق سازی مسیر آب گرم، استفاده از سیستم گردشی و نصب پمپ در مسیر آب گرم، استفاده از پمپ‌های اسنورتر به جای پمپ‌های معمولی، نصب چیلرهای هوای خنک، احداث سیستم بازچرخانی آب خاکستری، نصب ادوات کاهنده مصرف آب و استفاده از گیاهان کم آب طبو منظرپردازی خشک فضاهای در دسترس از مهم‌ترین اقدامات پیشنهادی به مراکز اقامتی در راستای مدیریت مصرف آب است.

توکلی با ذکر مثالی به مزیت‌ اجرای راهکارهای کاهش مصرف آب اشاره کرد و گفت: استفاده از سه قلم که حدود ۸۰۰ میلیون تومان هزینه دارد موجب کاهش مصرف ۳۰ درصدی می‌شود.

مدیر دفتر مصرف اداره آب و فاضلاب مشهد درباره مشوق‌های وزارت نیرو در این زمینه اظهار کرد: در بند ث ماده ۲ قانون توسعه و بهینه‌سازی آب شرب شهری و روستایی آمده است که تمامی هتل‌ها، بیمارستان‌ها، شهرک‌ها، مجتمع‌های مسکونی، دانشگاه‌هاو سایر مراکز آموزشی،و نظایر آن در صورتی که سامانه بازچرخانی آب و پساب استفاده کنند، مشمول دریافت مشوق‌ها و تخفیفات وزارت نیروخواهند بود.

توکلی تصریح کرد: شرکت‌های آب و فاضلات موظف هستند در صورت نصب بازچرخانی آب و جمع آوری آب باران در ساختمان‌های یاد شده پس از تایید تجهیزات نصب شده و کنترل مستمر آن، نسبت به تخفیف ۲۰ درصدی کامزد دفع فاضلاب اقدام کند.

ضوابط و استانداردهای گردشگری سبز در خراسان رضوی اجرایی و عملیاتی می‌شود

هم چنین کتایون لولویی کارشناس اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در این نشست گفت: از سال ۱۳۹۵ ماده ۴۸ قانون برنامه پنجم با هدف مصرف بهینه به صورت اقدام برای دستگاه‌های اجرایی را مطرح کردیم و آئین نامه اجرایی آن نیز ابلاغ شده و شش شاخص انژری، آب و پسماند، ساختمان و تجهیزات، سوخت و آموزش در نظر گرفته شده است.

او افزود: جمله بهره‌وری انرژی، کاهش مصرف و صرفه‌جویی و بازچرخانی آب، اجری مدیریت پسماند، طراحی ساختمان سبز، استفاده از پنل‌های خورشیدی، استفاده از انرژی زمین گرمایی شاخص‌های پیشنهادی برای ضوابط و استانداردهای گردشگری سبز است.

ضوابط و استانداردهای گردشگری سبز در خراسان رضوی اجرایی و عملیاتی می‌شود

انتهای پیام/

کد خبر 1403032301269
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha