جلسه هماهنگی تهیه پرونده ثبت جهانی کوه سبلان برگزار شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل از برگزاری جلسه هماهنگی و هم‌فکری تهیه پرونده ثبت جهانی کوه سبلان از منظر طبیعی و فرهنگی خبر داد.

به گزارش میراث آریا، حسن محمدی ادیب گفت: جلسه هماهنگی و هم‌فکری تهیه پرونده ثبت جهانی کوه سبلان با حضور متخصصان رشته‌های مرتبط و مسئولان نهادهای دخیل برگزار شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل افزود: کوه سبلان با ۴۸۱۱ متر ارتفاع به دلیل داشتن دریاچه، یخچال‌ها، فسیل‌های درختی و برگی، استقرارگاه‌های عشایری، پوشش‌های گیاهی منحصر به فرد، گونه‌های حیوانی خاص مثل خرس قهوه‌ای، آثار تاریخی و معماری دستکند حداقل هشت معیار از ۱۰ معیار ثبت جهانی یونسکو را دارد.

او تاکید کرد: همچنین مقدس بودن این کوه در بین اهالی، باورهای مبنی بر ظهور زرتشت از این کوه و تاثیر آن در ادبیات، فولکولور و داستان‌های عاشیقلار در منطقه آذربایجان و حتی منطقه قفقاز و تاثیرگذاری سبلان در منطقه به عنوان یک کانون موثر طبیعی و فرهنگی این کوه را به یک اثر بسیار مهم تبدیل کرده است.

محمدی ادیب با اشاره به حاضران در این جلسه، ادامه داد: کارشناسان و متخصصانی از رشته‌های زمین‌شناسی، ژئومورفولوژی، مردم‌شناسی، باستان‌شناسی، زیست‌شناسی جانوری و گیاهی، معدن، آب‌های گرم معدنی، محیط زیست و متخصصان سایر حوزه‌ها در این جلسه حضور داشتند و نظرات خود را بیان کردند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اردبیل تصریح کرد: در این جلسه مقرر شد دبیرخانه مرکزی برای تهیه اطلاعات پایه تشکیل شود و پس از آن تهیه پرونده با حضور متخصصان و نهادهای مرتبط شروع می‌شود که از علاقمندان و پژوهشگرانی که مایل به ارائه مطالب یا همکاری در تهیه پرونده ثبت جهانی سبلان هستند برای همکاری دعوت می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403032401339
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha