کرمان در مدیریت حفاظت از آثار و عملکرد پایگاه‌ها از استان‌های برتر کشور است

مدیرکل پایگاه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی طی سفر و بازدید از پایگاه‌های ملی و جهانی استان کرمان گفت: پایگاه‌ها الگوی مدیریت متمرکز و نظام‌مند در حوزه میراث‌فرهنگی هستند.

به گزارش میراث آریا، رضا سامه ۲۴ و ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ در سفر به استان کرمان بازدید از پایگاه‌های جهانی باغ شاهزاده ماهان و منظر فرهنگی میمند و پایگاه‌های ملی محوطه‌های تاریخی جیرفت و بافت تاریخی شهر کرمان را در برنامه‌های خود داشته و در جمع‌بندی گفت: در حال بررسی طرح امکان تملک املاک واقع در عرصه پایگاه‌ جیرفت پس از طی مراحل کارشناسی و حقوقی در برنامه هفتم توسعه با همسویی ظرفیت‌های سایر دستگاه‌های اجرایی کشور هستیم.

مدیرکل پایگاه‌های وزارت میراث‌فرهنگی در ادامه با بیان اینکه جیرفت متعلق به تاریخ تمدن بشری است افزود: دولت با هدف حل مسائل حرائم میراث‌فرهنگی، ماموریت تعیین تکلیف حقوق مالکانه در عرصه‌های آثار تاریخی و فرهنگی را در دستور کار برنامه هفتم توسعه قرار داده است.

کرمان در مدیریت حفاظت از آثار و عملکرد پایگاه‌ها از استان‌های برتر کشور است

ظرفیت‌های میراث‌فرهنگی و گردشگری جیرفت شگفت‌آور است

او در خصوص بازدید از پایگاه ملی جیرفت و موزه این شهر گفت: موزه جیرفت دارایی‌های بسیار واجد ارزشی از تاریخ تمدن بشری را در خود داشته و می‌بایست امکانات شایسته‌ای برای نگهداری و معرفی آنها فراهم شده و با طرح احیای پایگاه میراث ملی جیرفت، به دنبال سامان‌دهی امور با اهداف بزرگ‌تر هستم.

سامه اظهار کرد: در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری جلسه شورای هماهنگی پایگاه‌های کشور در آینده‌ای نزدیک در جیرفت هستیم تا در آستانه سامان‌دهی پایگاه، از ظرفیت تجربیات همکاران خود در سایر پایگاه‌ها با ماموریت مشابه بهره‌مند شویم.

کرمان در مدیریت حفاظت از آثار و عملکرد پایگاه‌ها از استان‌های برتر کشور است

از ظرفیت‌های پایدار فرهنگی میمند، خودبانی این بوم فرهنگی است

مدیرکل پایگاه‌های وزارت میراث‌فرهنگی در برشمردن اهمیت مشارکت در امر حفاظت گفت: همراهی مسئولان شهرستان شهربابک و جامعه محلی روستای میمند بسیار ستودنی است و فرصت ملاقات چهره به چهره برای پیگیری مسائل، بسیاری از زمینه‌ها را هموار می‌سازد.

او در ادامه میمند را میراث جهانی بشری دانست و گفت: ثبت منظر فرهنگی میمند در یونسکو، بسیار فراتر از ملاحظات کالبدی و در پی تقویت زمینه‌های فرهنگی، ترویج سنت‌ها و اشاعه باورهای هویت‌بخش این موقعیت خاص جغرافیایی است تا ضامن حفظ آن باشد.

سامه در ادامه افزود: حفاظت پایدار از میمند با مشارکت خود مردم تحقق‌پذیر است و میراث‌فرهنگی نقش هدایت‌کننده این جریان را بر عهده دارد، مدیریت در پایگاه‌های میراث ملی و جهانی، تجربیاتی گوناگون و کارآمد در موقعیت‌های متفاوت به همراه دارد.

مدیرکل پایگاه‌های وزارت میراث‌فرهنگی در ادامه با بیان اینکه برای ایجاد و راه‌اندازی یک پایگاه، مشخص بودن وضعیت ثبتی و حرایم آثار تحت مدیریت و نظارت، تعیین تکلیف مالکیت و حمایت جوامع محلی از لوازم کار است گفت: احیای هئیت‌های راهبردی پایگاه‌ها، کیفی‌سازی و ارائه برنامه‌های کارشناسانه برای جذب اعتبارات از اهمیت بالایی برخوردار است.

کرمان در مدیریت حفاظت از آثار و عملکرد پایگاه‌ها از استان‌های برتر کشور است

او اظهار کرد: پایگاه‌های ملی و جهانی بر حسب تفاوت‌های ماهیتی، در ماموریت‌های خویش تفاوت‌هایی دارند اما همگی به امر پایش مستمر و شکوفایی استعدادهای نهفته در آنها می‌پردازند و در این میان، کرمان در تنوع پایگاه‌ها از نظر تاریخی، فرهنگی و طبیعی استانی برخوردار بوده و تجربیات آن، قابلیت معرفی و مرجعیت نسبت به سایر پایگاه‌های کشور را دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403032701494
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha