به گزارش میراثآریا، غلامحسین مظفری روز شنبه ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۴ در نخستین نشست خبری که به مناسبت روزجهانی بناها و محوطههای تاریخی در بازار تاریخی فرش مشهد برگزار شد، با بیان این مطلب در پاسخ به پرسش رسانهها درباره گردشگری، اظهار کرد: مشهد با وجود بارگاه امام رضا(ع)، قطب زیارت است اما باید تنوع برنامهها برای زائران بیشتر شود. زائران تنها یک یا دو ساعت به زیارت اختصاص میدهند و باید برای سایر ساعات سفر آنها نیز برنامه داشت.
استاندار خراسان رضوی افزود: خراسان دارای ۲۲۰۰ مکان تاریخی، ۶۳ موزه فعال و قطب مهم گردشگری سلامت است، این استان ظرفیتهای مهمی در حوزه گردشگری طبیعی، تاریخی و سلامت دارد که میتواند مکمل گردشگری زیارت باشد، باید اقتصاد شهرستانهای استان از ظرفیت حضور زائران بارگاه ملکوتی حضرت رضا بهره مند شوند.
مظفری با بیان این که براین باورم که هر مسئولی با پذیرش مسئولیت، یک برنامه مدون و تدوینشده دارد و طبیعتاً هیئت دولت نیز بر همین مبنا به استانداران رأی اعتماد میدهد، گفت: من نیز برنامه خود را در دولت ارائه دادیم و خوشبختانه دولت محترم به اتفاق آرا رأی اعتماد داد.
او با اشاره به اهمیت بررسی تجربیات پیشینیان افزود: در هفتههای نخست تصدی مسئولیت، با تمامی استانداران سابق گفتگو کردم و از برنامهها و دیدگاههای آنها استفاده کردم. بخشی از آن برنامهها اجرا شده و بخشی دیگر نیازمند تلفیق و عملیاتیسازی است.
قطار برقی و سریعالسیر دو پروژه مجزاست
استاندار خراسان رضوی با تأکید بر شفافسازی پروژههای حملونقل ریلی گفت: قطار برقی و سریعالسیر دو پروژه مجزا هستند. قطار برقی مسیر فعلی را ارتقاء میدهد، در حالی که قطار سریعالسیر مبتنی بر فناوری جدید و مسیر مجزاست. این دو پروژه هیچگاه با هم ادغام نشدهاند.
او افزود: در این شش ماهی که در خدمت شما هستم، در استان خراسان رضوی پنج جلسه کارشناسی مفصل با معاون رئیسجمهور، رئیس سازمان مدیریت، وزارت راه و پیمانکاران (که بخش عمده آن قرارگاه خاتمالانبیا بوده) و طرفهای خارجی و داخلی برگزار شده تا با توجه به اهمیت این دو پروژه زیرساختی اصلی، کار سرعت گیرد.
مظفری خاطرنشان کرد: در ایران تنها مسیری که قطار سریعالسیر از نظر اقتصادی توجیه دارد، مسیر مشهد-تهران است و خوشبختانه پروژه کاملاً مشخص و روشن است. امسال برای نخستین بار در ردیف بودجه برای مطالعه آن اعتبار در نظر گرفته شده است. متأسفانه در طول سالهای گذشته برای مطالعه این پروژه بودجهای نداشتیم، البته یک مطالعه غیراصولی انجام شده بود.
تخصیص اعتبار برای مطالعات قطار سریعالسیر مشهد-تهران
او از تخصیص اعتبار در ردیف بودجه برای نخستین بار جهت مطالعات قطار سریعالسیر مشهد- تهران خبر داد و افزود: در دولت سیزدهم، با رویکردی یکپارچه و هماهنگ در استان، پروژههای زیرساختی مهم به سرعت در حال پیشرفت هستند.
استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: ما پیش از هر چیز در استان خراسان رضوی باید به توسعه زیرساختهای استان بپردازیم؛ زیرساختهایی که امروز به شدت دچار بحران هستند. این موضوع را در یک جمع صمیمانه مطرح میکنم و با تلاش مجدانه و جهادی باید برای به سرانجام رساندن این مهم اقدام کنیم.
مظفری با بیان اینکه ۲۱ سال از ساخت آزادراه مشهد- باغچه گذشته و هنوز همان ۳۸ کیلومتر آزادراه را در استان داریم، افزود: این در حالیست که طول آزادراههای کشور از ۳۰۰۰ کیلومتر فراتر رفته اما سهم خراسان رضوی فقط یک درصد است. و این برای مشهد و خراسان که سالانه یک سوم جمعیت کشور به آن سفر میکنند، یک نقص زیربنایی محسوب میشود.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه ما به هر حال در کریدورهای اصلی اقتصادی کشور، هم در بخش ریلی و هم جادهای در مسیر شرق به غرب و شمال به جنوب واقع شدهایم، گفت: در همین فاصله شش ماه، لازم است از نمایندگان مجلس، به ویژه نمایندگان شهرهای مذکور، تشکر کنم. تفاهمنامههایی برای احداث چهار قطعه بزرگ راه آهن خواف-مشهد و خواف- مرکز استان با پیمانکاران و شرکتهای بزرگ معدنی امضا شده و این پروژهها با سرعت در حال انجام است. مسیر سرخس از مسیرهای اصلی به شمار میرود و لطفآباد به عنوان یک مرز بزرگ و فعال، وضعیت مناسبی ندارد.
او با اشاره به ظرفیتهای همسایگان استان اظهار کرد: در سفرهای اخیر به ازبکستان و پاکستان، ظرفیتهای قابل توجهی شناسایی شد. تجار ما در این کشورها با همراهی اتاق بازرگانی مذاکرات مؤثری داشتند. طی دو ماه گذشته، تفاهمنامهها و قراردادهای مهمی امضا و بخشی از آنها اجرایی شدهاند.
ترکیب اقتصاد بخش خصوصی با ظرفیت دیپلماسی کشورهای همسایه
مظفری افزود: بخش خصوصی در خراسان رضوی، ۹۰ درصد اقتصاد را پیش میبرد. اگر این ظرفیت را با دیپلماسی همسایگی ترکیب کنیم، میتوانیم به نتایج فوقالعادهای برسیم. علاقهمندی مردم پاکستان و کشورهای آسیای میانه به مشهد، فرصت بزرگی است که باید از آن استفاده کنیم.
استاندار خراسان رضوی در پاسخ به خبرنگاری با اشاره به پروژه پدیده شاندیز گفت: این پروژه ۲۰۰ هزار سهامدار دارد و نمیتوان آن را بلاتکلیف گذاشت. تکمیل پروژههای نیمهتمام اولویت ماست؛ از جمله مشهدمال، تلهکابین ارتفاعات جنوبی مشهد، کارخانه آذرمینای جام، و طرحهایی سرمایهگذاری در خواف و دیگر شهرستانها در اولویت قرار دارد.
او همچنین بر اهمیت کشاورزی نوین و عبور از آبیاری قطرهای به گلخانههای هیدروپونیک تأکید کرد و گفت: باید آب شرب را از کشاورزی جدا کرد و ارزش آب در استان را بیش از پیش شناخت.
ظرفیت منطقه ازاد دوغارون و اتباع افغانستانی
مظفری درباره اتباع افغانستانی گفت: در حال حاضر روزانه تا ۳ هزار نفر با ویزا وارد خراسان رضوی میشوند و حدود ۴۰۰ هزار تبعه بهطور رسمی در استان سکونت دارند، طرح انسداد مرزهای شرقی در حال اجراست و تاکنون ۶۰ کیلومتر از این دیوارکشی به پایان رسیده است.
او منطقه آزاد دوغارون را بستر مهمی برای جذب سرمایهگذاری داخلی و خارجی دانست و تأکید کرد: توسعه اقتصادی دو سوی مرز به امنیت پایدار خواهد انجامید.
بحران ناترازی انرژی جدی است
استاندار خراسان رضوی در پاسخ به پرسشی درباره ناترازی برق گفت: ما در کشور ۱۸ هزار مگاوات کسری برق در کشور داریم. خراسان با تولید ۵۰۰۰ مگاوات، شرق کشور را تأمین میکند. اما در شبکه سراسری، بحران جدی است.
مظفری درباره علت بروز مشکل ناترازی انرژی اظهار کرد: این مشکل از زمانی آغاز شد که بنده و همکارانم در مجلس هفتم، یک روز صبح ساعت شش و نیم، مصوبهای را در کمیته اقتصادی کمیسیون بودجه گذراندیم و در آنجا بحث تثبیت قیمتها را به مردمی که ادعای حمایت از آنها را داشتیم، تحمیل کردیم. این نقطه آغاز یک اتفاق بد بود. بدون هیچ تعارفی، دخالت اقتصاد در سیاست به اسم عیدی دادن به مردم با عدم افزایش قیمتها، زیرساختهای کشور را دچار بحران کرد.
او ادامه داد: در این بیست و چند سالی که از آن موضوع میگذرد، متأسفانه به تدریج این شرایط را به کشور تحمیل کردیم و امروز ثمره آن تصمیم را به مردم هدیه میدهیم.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به آغاز قطعی برق در روزهای گذشته گفت: قطعاً در سال جاری نیز با مشکلات جدی مواجه خواهیم بود و خسارات سنگینی به بخشهای صنعت، خدمات و کشاورزی کشور وارد خواهد شد. هنر ما این است که بتوانیم این وضعیت را مدیریت کرده و این خسارات را به حداقل برسانیم. همچنین، باید از فرصتهای فراهم شده در زمینه ایجاد نیروگاههای خورشیدی استفاده کنیم که خوشبختانه خراسان در این بخش سهم خوبی دارد.
ضرورت استفاده از ظرفیت نیروگاه های بادی
او خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت نیروگاههای بادی که خراسان با داشتن دو مسیر بسیار خوب و تونل باد بزرگ در مناطق خواف، نشتیفان و بینالود از آن برخوردار است، بهره ببریم. مجوزهای صادر شده و اقدامات انجام شده، ما را امیدوار میکند که در این زمینه به نتایج مطلوبی دست یابیم و این ناترازی را حل کنیم.
مظفری تاکید کرد: پیشبینی ما این است که ظرف سه سال آینده حداقل ۳ هزار مگاوات تولید برق از محل انرژیهای نو داشته باشیم. در حال حاضر نیز حدود ۶۰ مگاوات بهرهبرداری شده و ۷۲۲ مگاوات در حال طی مراحل نهایی برای بهرهبرداری است که امیدواریم بتوانیم بخشی از کمبود را جبران کنیم.
او ادامه داد: البته این نکته را نیز عرض میکنم که خراسان به تنهایی و جدا از سایر مناطق کشور، مشکل حاد برق ندارد، ما در خراسان ۵۰۰۰ مگاوات برق تولید میکنیم و منطقه شرق کشور را از خراسان پوشش میدهیم و مدیریت آن با خراسان رضوی است، هرچند شبکه سراسری توسط کل کشور تعیین میشود.
کمک دولت به خط سه قطارشهری مشهد
مظفری درباره کمک دولت به قطار شهری مشهد گفت: پروژه خط ۳ قطار شهری مشهد در حال تکمیل است و ما تمام تلاش خود را برای تأمین منابع آن، از جمله انتشار اوراق و جذب کمکهای دولتی به کار خواهیم بست.
او با اشاره به هزینه های بالای ساخت مترو در دنیا گفت: هر کیلومتر قطار شهری ۵ همت هزینه دارد و استانداری در کنار شهرداری خواهد بود.
انتصاب نخستین فرماندار زن
مظفری از انتصاب نخستین فرماندار زن استان در دولت چهاردهم خبر داد و گفت: در انتصابات معاونان فرماندار تخصص اولویت دارد و در بخشداران نیز به جوانگرایی توجه داریم. با وزرا درباره برخی انتصابات تعامل کردهایم و در چارچوب قانون، روند را دنبال میکنیم.
تشکیل کارگروه ویژه فرش
استاندار خراسان رضوی در بخش پایان به سوالات و دغدغههای مالکان و بهرهبرداران بازار فرش مشهد پاسخ داد و به نماینده بازار تاریخی فرش مشهد گفت: تشکیل کارگروه ویژه فرش با حضور اتحادیه و بنده، در دستور کار قرار میگیرد. اقتصاد امروز بر پایه نوآوری، بازارسازی و تنوع است. و باید برای اینکه فرش مشهد به جایگاه بی بدیلش برگردد تلاش کنیم و از ظرفیتهای ملی و بینالمللی برای احیای بازار فرش استفاده خواهیم کرد.
پروژه مرمت و احیای بازار تاریخی فرش مشهد از سال ۱۳۹۹ با مشارکت شهرداری مشهد و نظارت اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان رضوی آغاز شده و بخش زیادی از آن تاکنون مرمت و احیا شده است.
این بازار تاریخی خیابان خسروی را به حرم مطهر رضوی متصل میکند، زائران با عبور از این بازار میتوانند به حرم مطهر رضوی مشرف شوند.
انتهای پیام/
نظر شما