ظرفیت‌های زیورآلات یزد را با تداوم حمایت‌ها به جهانیان معرفی کنیم

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در یادداشتی ضمن تبریک معرفی یزد به عنوان شهر جهانی زیورآلات سنتی نوشت: با تداوم حمایت‌های ملی و بین‌المللی، باید قابلیت‌ها و ظرفیت‌های این هنر-  صنعت را به‌طور گسترده به جهانیان معرفی کرد.

محمد ابراهیم زارعی در این یادداشت نوشت: ثبت یزد به‌عنوان شهر جهانی طلا و زیورآلات توسط شورای جهانی صنایع دستی، افتخاری بزرگ برای میراث‌فرهنگی، هنر و تاریخ ایران است.

این موفقیت نه تنها گواه بر اصالت، ذوق، ظرافت، زیبایی وریشه‌داری هنر زرگری یزدی است، بلکه جایگاه یزد به‌عنوان گنجینه‌ای زنده از فرهنگ، هنر و صنایع دستی ایرانی را به تصویر می‌کشد. زرگری پیشینه‌ای بسیار طولانی دارد که خوشبختانه عاشقان کویر نه تنها اجازه ندادند فراموش شود بلکه آن را در قلب کویر به عنوان هنر، اقتصاد و تجارتی پویا و زنده به رخ کشیدند و همچنان این هنر با دستان هنرمند و عاشق زرگران یزدی، پویا و پوینده باقی مانده است.

طلای یزد در هم‌تنیدگی سنت و خلاقیت، کاربرد فنون ظریف دست‌ساز با جلوه‌های هنرمندانه نوین نقش و طرح است و موجب شده تا آثار هنری تولید شده در یزد مشتاقان، علاقمندان و خریدارانی از سراسر جهان داشته باشد و آن را به علت عیار منحصر بفرد، نقوش و فنون خاص و ساخت دست ساز با برند طلای یزدی بشناسند.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، ثبت یزد به عنوان شهر جهانی طلا و زیورآلات توسط شورای جهانی صنایع دستی را نقطه عطفی در مسیر حمایت از هنرهای محلی، بومی و ملی می‌داند و بر ضرورت معرفی،آموزش، پژوهش، حفاظت و گسترش این میراث فاخر از یزد تا دیگر نقاط ایران زمین تاکید می‌کند.

بی‌تردید ثبت جهانی یزد به‌ عنوان شهر طلا و زیورآلات، زمینه‌ای برای جذب گردشگران علمی، فرهنگی و تجاری، تبادل تجربیات جهانی، تقویت اقتصاد محلی و شهری و نیز ایجاد انگیزه برای نسل جوان در احیای هنرهای اصیل محلی، بومی و ملی خواهدبود.

باید از تلاش‌های هنرمندان، صنعت‌گران،مسئولان و مدیران و کارشناسان محلی و استانی، پژوهشگران و تمام دست‌اندرکارانی که در این مسیر گام برداشته‌اند، صمیمانه قدردانی کرد و با تداوم حمایت‌های ملی و بین‌المللی، قابلیت ها و ظرفیت‌های این هنر، صنعت را به طور گسترده‌ای به جهانیان معرفی کرد.

در این راستا، پژوهشکده‌های باستان شناسی و مردم‌شناسی و گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در معرفی پژوهش محور سبک و سیاق زندگی مردم با این هنر ملی و شکوفایی ابعاد نادیده و ناشناخته آن تلاش خواهند کرد. همچنین گروه پژوهشی گردشگری پژوهشگاه نیز می‌تواند این بخش از اقتصاد هویت‌محور را به شایستگی در حوزه گردشگری شناسایی و معرفی کند.

امید است که بیش از گذشته شاهد شکوفایی یزد، این نگین درخشان کویر ایران عزیز، در عرصه‌های جهانی باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1404020200137
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha