موسیقی حماسی ایران؛ پژواک پهلوانی از گذشته تا امروز

موسیقی حماسی در فرهنگ ایران، نه‌تنها آینه‌ای از تاریخ پرفراز و نشیب این سرزمین کهن است، بلکه حامل روح حماسه، آزادگی و پهلوانی نیز به شمار می‌رود. از نغمه‌های زورخانه‌ای گرفته تا روایت‌های شورانگیز شاهنامه‌خوانی، موسیقی حماسی همواره بستری برای انتقال ارزش‌های ملی، مذهبی و اخلاقی ایرانیان بوده است.

محسن توسلی از خوانندگان و مجریان کشورمان در یادداشتی با عنوان «موسیقی حماسی ایران؛ پژواک پهلوانی از گذشته تا امروز» آورده است: موسیقی حماسی در فرهنگ ایران، نه‌تنها آینه‌ای از تاریخ پرفراز و نشیب این سرزمین کهن است، بلکه حامل روح حماسه، آزادگی و پهلوانی نیز به شمار می‌رود. از نغمه‌های زورخانه‌ای گرفته تا روایت‌های شورانگیز شاهنامه‌خوانی، موسیقی حماسی همواره بستری برای انتقال ارزش‌های ملی، مذهبی و اخلاقی ایرانیان بوده است.

در گذشته، نقالان با همراهی ضرب‌آهنگ دف و ضرب زورخانه‌ای، داستان‌های اسطوره‌ای همچون نبردهای رستم و سهراب یا دلاوری‌های آرش کمانگیر را به گوش مردم می‌رساندند. این شکل از موسیقی شفاهی، بیش از آن‌که به تکنیک وابسته باشد، بر قدرت بیان، احساس و روایت‌گری استوار بود.

در دوره معاصر، آهنگسازانی چون فرهاد فخرالدینی، مجید انتظامی و لوریس چکناواریان، با بهره‌گیری از ارکسترهای بزرگ، موسیقی حماسی ایران را وارد مرحله‌ای نوین کردند. آثار برجسته‌ای همچون موسیقی فیلم «روز واقعه» یا «کیمیا» نه‌تنها در دل مخاطبان ایرانی جای گرفتند، بلکه حس حماسه‌خواهی و مقاومت را به‌زیبایی بازتاب دادند.

امروز، با ورود فناوری و تلفیق سبک‌های موسیقایی، موسیقی حماسی ایران در مسیر تازه‌ای قرار گرفته است. هنرمندان جوان با الهام از گذشته، اما با زبانی نو و بین‌المللی، سعی در احیای مفاهیم پهلوانی دارند؛ مفاهیمی که شاید بیش از هر زمان دیگری، جامعه به آن‌ها نیازمند است.

موسیقی حماسی ایران، اگرچه ریشه در تاریخ دارد، اما همچنان جاری است؛ چونان رودخانه‌ای که صدای دلاوران دیروز را به گوش نسل فردا می‌رساند.

انتهای پیام/

کد خبر 1404020900488
دبیر مریم فیروزفر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha