به گزارش میراثآریا، ابوطالب قاسمی وسمهجانی امروز شنبه 10 خردادماه 1404 در مراسم افتتاحیه مدرسه بهاره که تا ۱۱ خرداد ماه جاری با عنوان گردشگری و اوقات فراغت با مشارکت جمعی از فعالان و علاقهمندان حوزه گردشگری در محل سالن خلیجفارس معاونت گردشگری به صورت حضوری و برخط برگزار میشود، گفت: گردشگری و اوقات فراغت، مفاهیم اولیه نزدیکی با یکدیگر دارند اما با شاخصههای مختلف سبب تنوعی گسترده در محصولات و ایجاد شخصیسازی سفر میشوند.
مدیرکل مطالعات، آموزش و برنامهریزی گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با بیان اینکه پرداختن به یک مفهوم مستقل به نام گردشگری و اوقات فراغت بستری بهروز و کارآمد را متناسب با نیاز جامعه شهری میگشاید، افزود: وظیفه جامعه علمی و اساتید صنعت گردشگری این است که با تبیین این موضوع، مسیر را برای تامین زیرساختهای لازم و تولید محصولات متنوع گردشگری هموار کند.
او با اشاره به اینکه توانمندسازی همواره در راس سیاستهای دفتر آموزش معاونت گردشگری قرار دارد، یادآور شد: مدارس فصلی از جمله مدرسه بهاره گردشگری، یکی از ابزارهای توانمندسازی است که در دستور کار قرار گرفته است تا با تشریح موضوعات مختلف از جمله گردشگری و اوقات فراغت نگاه متولیان تاسیسات و زنجیرهای صنعت گردشگری را به سوی موضوعات ضروری حوزه گردشگری، جذب کند.
توجه به سواد گردشگری از ضروریات امروز است
سید سعید هاشمی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ نیز در این نشست ضمن ابراز خرسندی از برگزاری رویداد آموزشی مدرسه بهاره گردشگری و اوقات فراغت با اشاره به اهمیت سواد گردشگری گفت: هر رویداد، ابزار و روشی که به ارتقای سطح سواد گردشگری جامعه تخصصی و عمومی جامعه یاری برساند از الزامات ضروری امروز حوزه گردشگری به شمار میآید.
او با بیان اینکه ارتقای سواد گردشگری با ایجاد تنوع مباحث گردشگری سبب گستردگی افکار، ایده و خدمات این حوزه میشود، گفت: ما در کشورمان تنوع بسیار مطلوبی از جاذبهها و محصولات گردشگری داریم اما نباید در تعاریف و مفاهیم غفلت کنیم و باید به درستی از این دانش استفاده کنیم.
هاشمی با اشاره به اینکه گردشگری و اوقات فراغت، بیشتر شامل افرادی هستند که از کار فارغ شدهاند و نیاز به تفریح دارند، افزود: اطلاعرسانی و معرفی مقاصد گردشگری نوظهور، در سنین مختلف نیاز به تفریحات مختلف را فراهم آورده است.
او با اشاره به اینکه ۷۰ درصد سفرهای کشور به صورت شخصی و با خودرو و خانواده محور است، گفت: ظرفیتسازی جدید در حوزه گردشگری میتواند گردشگران را به سوی موضوعات و محصولات جدید از جمله ماجراجویانه، کودک، سالمندان و غیره با ایجاد زیرساختها در بخش حکمرانی و بخش خصوصی هدایت کند.
نیاز به آسیبشناسی، توجه به بعد اقتصادی در حوزه حکمرانی، اهمیت اصول زیستمحیطی، اجتماعی و فرهنگی، نحوه انتفاع جامعه محلی، توجه به ظرفیتسازی، اطلاعرسانی فضای مجازی، تخریبات محیطی و نیز شخصیسازی سفر از جمله سایر مباحث مطرح شده از سوی رییس دانشگاه علم و فرهنگ است.
گفتنی است مدرسه بهاره با موضوع گردشگری و اوقات فراغت توسط دفتر مطالعات، آموزش و برنامه ریزی معاونت گردشگری کشور با همکاری دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ، در ادامه برگزاری مدارس فصلی گردشگری با ایجاد فرصتی برای یادگیری، تجربه و خلق ایدههای مرتبط با دانش برنامهریزی و طراحی گردشگری اوقات فراغت برپا شده است.
در این دوره فشرده بهاری شرکتکنندگان با موضوعات نوینی همچون اهمیت گردشگری اوقات فراغت در زندگی امروزی و آینده سفرهای فراغتی، رفتارشناسی گردشگران اوقات فراغت، برنامهریزی و طراحی بستههای سفر فراغتی، مدیریت مراکز فراغتی و جاذبههای تفریحی و رفاهی، بازاریابی و تبلیغات در گردشگری فراغتی، گردشگری شهری و میکروتوریسم فراغتی آشنا میشوند و در کنار اساتید و متخصصان این حوزه برای توسعه فردی و حرفهای خود تلاش میکنند.
انتهای پیام/
نظر شما