فرهنگ استراتژی بقای انسان/ کهن الگوی ما از «بالا آمدن» است

در همایش بدن و فرهنگ به مسائلی از فرهنگ و خاستگاه و کهن الگوهای انسان پرداخته شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری؛ کامران پاکنژاد پژوهشگر و استاد دانشگاه، در بررسی رابطهٔ «فرهنگ و بدن» که روز گذشته که در باغ هنر تهران برگزار شد،  گفت: فرهنگ، بر خلاف تصور رایج، ریشه در زیست شناسی و نیازهای اولیهٔ انسان دارد.

او با بیان اینکه فرهنگ خاستگاه بیولوژیک داشته است، توضیح داد: نیاکان ما آداب، شیوه‌ها و رفتارهایی را ابداع کردند که زمینهٔ بقای بشر را فراهم میکرد؛ از تکنیک‌های شکار و کنترل بدن گرفته تا تنظیم روابط جنسی. حتی کارهایی مانند طبخ غذا و روشن کردن آتش در چارچوب همین استراتژی بقا قرار میگیرند.

این استاد دانشگاه به نقش حواس در شکلگیری شبکه‌های معنایی فرهنگ اشاره کرد و افزود: در طول تاریخ، حس بینایی غالبترین حس در درک جهان بوده و پس از آن حس شنوایی قرار داشته است. با این حال، فعالیت‌های انسان در گذشته، تمام حواس را به طور همزمان درگیر میکرده است مانند معماری که در این خصوص بیشتر افراد را درگیر می‌کرده اما در جهان معاصر، حس بینایی به طور بی رقیب غالب شده است.

پاکنژاد در ادامه به محدودیت ادراک حسی انسان پرداخت و خاطرنشان کرد: ما جهان را با دایرهٔ رنگی محدود خود (سبز، زرد، قرمز) میبینیم و تصور اینکه موجودی با الفبای رنگی کاملاً متفاوت چگونه جهان را ادراک میکند، برایمان غیرممکن است.

او با اشاره به مفاهیم انتزاعی مانند عشق، نتیجه‌گیری کرد: حتی مفهومی مانند عشق که در هنر و ادبیات فراوان به آن پرداخته شده، در فرهنگ های مختلف اغلب به صورت یک مسیر فیزیکی و کاملاً ملموس شده است. این نیز نشان‌دهندهٔ تعلق مفاهیم انتزاعی به تجربهٔ جسمانی و بیولوژیک انسان است.

نمایشگاه فرهنگ و بدن با ۱۱۴ اثر 

مریم قاسم‌پور، داور نمایشگاه «فرهنگ و بدن» با بیان اینکه بدن انسان خود یک نظریه است، اظهار کرد: در این رویداد هنری، از هنرمندان دعوت شد تا با محوریت این مفهوم کلیدی، آثاری بسیار شاخص و متناسب با این موضوع را خلق و ارائه کنند. مفاهیمی بنیادین مانند "انسان از کجاست و به کجا می‌رود" و بررسی تئوری‌های مربوط به سیر تکامل انسان، محوریت اصلی آثار را تشکیل می‌داد.

او با اشاره به ایده کهن‌الگویی به کار رفته در بسیاری از آثار گفت: کهن‌الگوی ذهنی بسیاری از ما بر این اصل استوار است که از جایگاهی والا آمده‌ایم و دوست داریم به همان بالا بازگردیم. این احساس که «در این کره زمین گیر افتاده‌ایم»، منجر به خلق دانش و ابزارهایی شده تا بتوانیم خود را با شرایط زمین تطبیق دهیم. این مفهوم در بسیاری از آثار حاضر در نمایشگاه به تصویر کشیده شده بود.

او خاطرنشان کرد: این نمایشگاه با استقبال خوب هنرمندان روبرو شد به طوری که ۷۶ شرکت‌کننده با ۱۱۴ اثر در آن شرکت کردند و  در بخش رقابتی، در گروه بزرگسالان ۱۰ اثر و در گروه نوجوانان ۱ اثر به عنوان آثار برگزیده انتخاب شدند.

قاسمی خاطرنشان کرد: در این رویداد، هنرمندان به ویژه در بخش صنایع دستی حضور پررنگ و چشمگیری داشتند. همچنین برای نخستین بار، بخش موشن گرافی نیز به حوزه‌های هنری این نمایشگاه اضافه شده بود.

این نمایشگاه که برای اولین بار برگزار شد، با هدف ایجاد بستری برای تبادل نظر و آفرینش آثار هنری با محوریت بدن به عنوان یک مفهوم فرهنگی و فلسفی برپا شد و امید است در سال‌های آینده نیز تداوم پیدا کند.

فرهنگ استراتژی بقای انسان/ کهن الگوی ما از «بالا آمدن» است

فرهنگ استراتژی بقای انسان/ کهن الگوی ما از «بالا آمدن» است

فرهنگ استراتژی بقای انسان/ کهن الگوی ما از «بالا آمدن» است

فرهنگ استراتژی بقای انسان/ کهن الگوی ما از «بالا آمدن» است

انتهای پیام/

کد خبر 1404061200729
دبیر محمد آوخ

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha