به گزارش خبرنگار میراثآریا، نشست «رونمایی از آثار فاخر زریبافی گنجینه هنرهای سنتی» با حضور هادی بابایی فلاح سراوانی سرپرست گروه پژوهشی هنرهای سنتی، عبدالمجید شریفزاده مدرس دانشگاه و رئیس سابق پژوهشکده هنرهای سنتی، هنرمندان پژوهشکده همچنین خانواده مرحوم استاد سیفالله مناجاتی، از پیشکسوتان هنر زریبافی ظهر دوشنبه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۴ در سالن آمفیتئاتر وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی برگزار شد.
در این آیین پنج اثر نفیس و ماندگار زریبافی از استاد سیفالله مناجاتی و عباس طریقتی به نمایش در آمد.
هادی بابایی در ابتدای نشست به آغاز کار مجموعه هنرهای سنتی با راهاندازی کارگاه زریبافی در سال ۱۳۰۴ و تاریخ صد ساله آن اشاره و ابراز امیدواری کرد برگزاری این آیین اقدامی موثر در راستای معرفی و احیای این هنر ملی در حال نابودی باشد.
عبدالمجید شریفزاده نیز با اشاره به تحولات هنرهای سنتی، افزود: شرایط امروز هنرهای سنتی ما خوب نیست و روز به روز بدتر میشود، در صورتی که این روند ادامه یابد، شاهد تعطیلی کارگاهها خواهیم بود. بسیاری از استادان و پیشکسوتان این هنرها یا از دست رفتهاند یا بازنشسته شدهاند.
او با بیان اینکه هنرهای ملی و سنتی هویت فرهنگی ایران هستند بر ضرورت «ثبت و مستندسازی هنرهای ملی و هنرهای سنتی» و «پژوهش در احوال و آثار هنرمندان» بهمنظور حفظ و احیای این هنرها تاکید کرد.
شریفزاده با اشاره به اهمیت نگهداری از گنجینههای نفیس آثار استادان و هنرمندان، ادامه داد: آثار هنرهای ملی ایران، بهویژه آثار استادان بزرگی مانند استاد سیفالله مناجاتی که در کارگاههای زریبافی فعالیت میکردند، باید در شرایط مناسب نگهداری شوند، زیرا این آثار دیگر قابل تکرار نیستند.
رئیس سابق پژوهشکده هنرهای سنتی، این آثار بینظیر را بخشی از تاریخ و فرهنگ ایران دانست که باید در موزهها و گنجینهها نگهداری و برای آشنایی به نسلهای آینده به نمایش گذاشته شوند.
چالشها و راهکارها برای احیای زریبافی
او یکی از چالشهای اصلی در احیای هنرهایی مانند زریبافی، نبود استادکاران و عدم انتقال دانش و تکنیکهای این هنر به نسلهای جدید عنوان کرد و افزود: در حال حاضر، تنها تعداد کمی از هنرمندان میتوانند کارگاههای زریبافی را راهاندازی کنند و تکنیکهای آن را به نسل جدید منتقل کنند.
شریفزاده با بیان اینکه این آثار گلخانهای و در شرایطی حساس نگهداری میشوند، ادامه داد: برای احیا و بازبافی هنر زریبافی باید برنامهریزی دقیقی از سوی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی انجام شود و اقداماتی بهمنظور انتقال مهارتهای این هنر به نسل جدید، از طریق آموزش و برگزاری کارگاهها و دورههای تخصصی صورت گیرد.
انتهای پیام/
نظر شما