گام علمی همدان برای شکوفایی اقتصاد سفال/ لالجین در مسیر دانش‌محور شدن است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: نخستین همایش ملی زنجیره ارزش سفال و سرامیک گامی علمی برای شکوفایی اقتصاد سفال به ویژه سفال لالجین است.

به گزارش میراث‌آریا، محسن معصوم‌علیزاده چهارشنبه ۱۴ آبان‌ماه در جلسه هماهنگی نخستین همایش ملی زنجیره ارزش سفال و سرامیک با محوریت لالجین شهر جهانی سفال، اظهار کرد: این همایش از ۱۹ تا ۲۱ ماه‌جاری به میزبانی همدان برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان همدان ادامه داد: همایش فوق در راستای تکمیل و اجرایی‌سازی زنجیره ارزش سفال در لالجین برگزار می‌شود.

او اضافه کرد: موضوع برگزاری این رویداد از دو سال پیش با برگزاری جلسات مشترک میان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، معاونت صنایع دستی، پژوهشگاه رنگ، وزارت علوم، شهرداری لالجین، دانشگاه بوعلی‌سینا و فعالان حوزه سفال و صنایع‌دستی مطرح شده بود.

معصوم‌علیزاده افزود: در این نشست‌ها دیدگاه‌های متعددی درباره چگونگی شکوفایی ظرفیت‌های لالجین و نیازهای توسعه‌ای آن مطرح شد و در نهایت تصمیم بر آن شد تا با برگزاری یک همایش علمی، نیازهای فعالان شناسایی و زمینه انجام تحقیقات کاربردی برای رفع آن‌ها فراهم شود.

او با اشاره به اینکه کمیته علمی همایش را اساتید مجرب دانشگاه بوعلی‌سینا و دیگر دانشگاه‌های معتبر بر عهده دارند، گفت: در مجموع ۵۴ مقاله علمی به دبیرخانه همایش ارسال شده که از میان آن‌ها ۲۳ مقاله پذیرفته و ۱۲ مقاله برای ارائه شفاهی انتخاب شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان همدان تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، مراسم افتتاحیه همایش ۱۹ آبان‌ در دانشگاه بوعلی‌سینا و با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار خواهد شد.

معصوم‌علیزاده اضافه کرد: روز دوم همایش، چهار پنل تخصصی در حوزه‌های مختلف سفال و سرامیک در دانشگاه بوعلی‌سینا برگزار می‌شود و اساتید و پژوهشگران یافته‌های علمی خود را ارائه خواهند داد.

او در ادامه گفت: در روز سوم نیز کارگاه‌های تخصصی با هدف انتقال دانش کاربردی به هنرمندان برگزار می‌شود.

به گفته معصوم‌علیزاده، این کارگاه‌ها به مباحثی از جمله لعاب، خاک، کوره و فرآیندهای بهبود کیفیت محصول بدون تغییر در تجهیزات موجود می‌پردازند و قرار است دستاوردهای علمی این حوزه به‌صورت عملی در اختیار هنرمندان قرار گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان همدان با اشاره به اینکه در حاشیه همایش، نمایشگاهی از آثار هنرمندان سفالگر نیز برگزار می‌شود، گفت: در این نمایشگاه که هم‌زمان با نمایشگاه اقوام برپا خواهد شد، هنرمندانی از ۱۳ استان کشور و بیش از ۵۰ هنرمند از جمله ۲۰ هنرمند لالجینی در ۵۰ غرفه آثار خود را به نمایش می‌گذارند.

او در ادامه بیان کرد: یکی از محورهای مهم برنامه‌های این رویداد، پرداختن به بازاریابی نوین و بهره‌گیری از فناوری‌های هوش مصنوعی در طراحی و فروش محصولات سفال است.

به گفته معصوم‌علیزاده در جلسات تخصصی همایش بر ضرورت ورود فعالان حوزه صنایع دستی به عرصه‌های نوین بازاریابی تأکید شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان همدان تصریح کرد: در این چارچوب، مقرر شده نتایج مطالعات انجام‌شده در حوزه هوش مصنوعی و طراحی محصولات، در همایش ارائه شود تا فعالان این عرصه بتوانند از روش‌های نوین در معرفی و فروش آثار خود بهره‌مند شوند.

معصوم‌علیزاده با اشاره به اهمیت این رویکرد، گفت: این گام نخست در مسیر تحول بازاریابی سفال خواهد بود و می‌توانیم، شاهد تحول در ارزش اقتصادی و گردش مالی باشیم، بنابراین  اقدام فوق می‌تواند نقطه‌ عطفی در اقتصاد سفال لالجین باشد.

او افزود: آنچه در این مرحله انجام می‌شود، صرفاً یک طرح تئوریک نیست، بلکه اقدامی اجرایی است که می‌تواند با مستندسازی و توسعه آن، الگویی برای سایر صنایع‌دستی کشور نیز فراهم کند.

سفال باید به سفیر فرهنگی همدان تبدیل شود

در ادامه معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان گفت: برگزاری همایش ملی زنجیره ارزش سفال و سرامیک باید فراتر از شکل اجرایی و به سمت تحقق اهداف محتوایی و اثرگذار حرکت کند.

سیدمجتبی حسینی افزود: آنچه اهمیت دارد سنجش میزان تحقق اهداف همایش است، از جمله اینکه شهر جهانی لالجین تا چه اندازه برای مردم استان، کشور و حتی در سطح بین‌المللی شناخته می‌شود و چطور می‌تواند به‌ عنوان نمادی فرهنگی و اصیل، سفیر معرفی ایران و استان همدان باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان اضافه کرد: محصول سفال، تنها یک کالای هنری نیست بلکه حامل روح و فرهنگ است و باید در قالب چنین رویدادهایی، جایگاه فرهنگی و اقتصادی آن بازتعریف شود.

او با اشاره به مطالعات انجام‌ شده در حوزه سهم سفال در تولید ناخالص داخلی استان، کشور و منطقه، افزود: در مطالعات زنجیره ارزش، سهم سفال پیش و پس از اجرای برنامه‌ها مشخص شده است و اکنون باید با تکمیل زنجیره تأمین به ایجاد زنجیره ارزش برسیم تا اثر آن در اشتغال، بازار و اقتصاد منطقه قابل اندازه‌گیری شود.

حسینی تأکید کرد: ضروری است زنجیره ارزش سفال به‌ صورت تصویری و مفهومی ترسیم شود تا همگان بدانند این زنجیره از کجا آغاز می‌شود و به کجا ختم خواهد شد، از مواد اولیه و طراحی گرفته تا تولید، بسته‌بندی، برندسازی، بازاریابی و در نهایت فروش، همه باید در یک نگاه جامع و علمی دیده شوند.

معاون اقتصادی استاندار همدان خاطرنشان کرد: مردم و حتی بخشی از فعالان اقتصادی هنوز تعریف دقیقی از مفهوم زنجیره ارزش ندارند، باید این مفهوم به‌ روشنی تبیین شود تا مشخص شود اگر این زنجیره به‌ درستی شکل بگیرد، چه میزان می‌تواند در افزایش سهم بازار، رشد اشتغال و رونق اقتصادی استان مؤثر باشد.

او در پایان تصریح کرد: اکنون زمان آن است که عملکرد زنجیره ارزش سفال در قالب گزارشی مستند و دقیق از سوی استانداری به وزارت میراث‌فرهنگی ارسال شود تا جایگاه استان همدان در میان زنجیره‌های ارزش کشور مشخص شده و این الگو می‌تواند به الگویی ملی برای سایر رشته‌های صنایع‌دستی تبدیل شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1404081401003
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha