در پیوند با گردشگری نیشکر، پاپیه‌ماشه به دُراج جان دیگری بخشید / با دُراج پلی میان هنر و زندگی روزمره ایجاد کند

این فارغ‌التحصیل رشته‌ی گرافیک و دارنده‌ی مدرک مجسمه‌سازی با اشاره به اینکه اثر او به سرعت با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد گفت: بسیاری از علاقه‌مندان صنایع‌دستی، پرنده‌ی ساخته‌شده را نه تنها یک شیء هنری، بلکه نمادی از احساسات و خاطرات خود دانستند. همین ارتباط عاطفی میان اثر و مخاطب، نقطه‌ی قوت کار محسوب می‌شود؛ چرا که توانسته است پلی میان هنر و زندگی روزمره ایجاد کند.

مرجان مردیها، هنرمند جوان و خلاق در حاشیه جشنواره شکرستان در گفت‌وگو با میراث آریا با اشاره به اینکه در روزگاری که صنایع‌دستی ایران بیش از هر زمان دیگری نیازمند نوآوری و بازآفرینی است اظهار داشت: با بهره‌گیری از تکنیک پاپیه‌ماشه، اثری متفاوت و چشم‌نواز خلق کردم که که نه تنها جنبه‌ی تزئینی دارد، بلکه حامل بار معنایی و کاربردی نیز است.

این صنعتگر که فارغ‌التحصیل رشته‌ی گرافیک و دارنده‌ی مدرک مجسمه‌سازی است گفت: مسیر هنری خود را با عشق به هنرهای دستی و خلاقیت آغاز کرده است. هنر برای من تنها یک حرفه نیست، بلکه راهی برای بیان احساسات و پیوند دوباره با طبیعت و فرهنگ بومی است.

این هنرمند، تکنیک پاپیه‌ماشه – روشی که با استفاده از کاغذ و خمیر امکان خلق آثار ماندگار را فراهم می‌کند – افزود: این تکنیک را به عنوان پایه‌ی کار خود برگزیده‌ام و تلاش می‌کنم تا با ترکیب سنت و نوآوری، روحی تازه به فضای صنایع‌دستی ببخشم.

وی درباره ایده‌ی اصلی خود از دل طبیعت خوزستان و پرنده‌ای به نام «دراج» سخن گفت و یادآور شد: دُراج، پرنده‌ای است که در نیزارهای نیشکر این استان لانه می‌سازد و به‌عنوان نمادی از آزادی، امید و حرکت شناخته می‌شود.

مردیها با الهام از این پرنده، اثری به شکل جا شمعی طراحی کرد که توانست نگاه‌ها را به خود جلب کند. او تاکید کرد: ترکیب نماد دُراج با تکنیک پاپیه‌ماشه، فرصتی برای خلق اثری متفاوت که هم زیبایی بصری و هم کارکردی عملی دارد بود.

این فارغ‌التحصیل رشته‌ی گرافیک و دارنده‌ی مدرک مجسمه‌سازی با اشاره به اینکه اثر او به سرعت با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد گفت: بسیاری از علاقه‌مندان صنایع‌دستی، پرنده‌ی ساخته‌شده را نه تنها یک شیء هنری، بلکه نمادی از احساسات و خاطرات خود دانستند. همین ارتباط عاطفی میان اثر و مخاطب، نقطه‌ی قوت کار محسوب می‌شود؛ چرا که توانسته است پلی میان هنر و زندگی روزمره ایجاد کند.

وی در این گفت‌وگو یادآور شد: کارشناسان حوزه‌ی صنایع‌دستی نیز این تجربه را نمونه‌ای موفق از پیوند سنت و نوآوری می‌دانند. به باور آنان، آثار هنری‌ای که ریشه در فرهنگ و طبیعت بومی دارند، می‌توانند به‌عنوان سفیران فرهنگی در سطح ملی و حتی بین‌المللی مطرح شوند.

وی با تاکید بر اینکه در ادامه‌ی مسیر هنری خود، قصد دارد مجموعه‌ای از آثار مبتنی بر طبیعت خوزستان را با تکنیک‌های نوین ارائه کند، ابراز امیدواری کرد: امیدوارم این تلاش‌ها نه تنها به معرفی هنرهای دستی ایران کمک کند، بلکه زمینه‌ای برای توسعه‌ی گردشگری فرهنگی و اقتصادی در منطقه نیز فراهم آورد. به این ترتیب، داستان «دُراج» ساخته‌شده با پاپیه‌ماشه، تنها یک روایت هنری نیست؛ بلکه نمادی از پیوند انسان با طبیعت، سنت با نوآوری، و هنر با زندگی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1404091500904
دبیر محمد آوخ

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha