مدیریت دانش در صنعت گردشگری

امروزه دانش، نوآوری، خلاقیت به عنوان مهمترین عوامل رقابتی می‌توانند بطور قابل ملاحظه‌ای سازگاری، بقا و عملکرد فوق‌العاده یک سازمان را پرورش داده و پشتیبانی نمایند.

ظرفیت یک سازمان برای پایداری در تولید و پرورش ایده‌ها و نوآوری بستگی به قابلیت آن در یادگیری، توسعه پایگاه دانش و به اشتراک گذاری دانش بین افراد دارد.

صنعت گردشگری از طریق ارتباط نزدیکش با بسیاری از صنایع مهم سهم قابل توجهی در توسعه اقتصادی کشور دارد.

 باتوجه به اهمیت دانش و اهمیت اطلاعات برای صنعت گردشگری اینترنت و شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در انتقال دانش و تجربیات به کارکنان سازمانهای گردشگری دارند.

گردشگری الکترونیکی راهی به صرفه، موثر برای جذب گردشگر و کاهش هزینه خدمات رسانی مانند برنامه‌ریزی تور، فروش برخط بلیط موجب صرفه جویی در هزینه و زمان می‌شود در نتیجه هزینه و وقت نیروی انسانی صرف بالا بردن کیفیت خدمات خواهد شد.

گردشگری الکترونیکی نقطه عطف و راهکار کلیدی بسیاری از مشکلات کشور از قبیل بیکاری تک محصولی بودن صادرات و درآمد ارزی و رکود صنایع‌دستی است. که این مهم با توسعه صنعت گردشگری مواهب زیادی را برای ما به ارمغان می‌آورد. 

گردشگری مجازی

با پیشرفت اینترنت و تکنولوژی بازدید از یک مقصد خارجی بدون ترک مکان مبدأ ممکن شده و گردشگری مجازی را بوجود آورده گردشگری مجازی یکی از نمونه‌های شگفت انگیز جامعه تماشاگران است و ساختار روایی دارد در گردشگری مجازی در واقع تصویر است که دنیا را به ما می‌شناساند در این نوع گردشگری جنبه های خوب و دیدنی مکان‌ها به فرد نشان داده می‌شود.

مشکلات گردشگری الکترونیکی در ایران 

خدمات کلیدی و اساسی گردشگری الکترونیکی نظیر اطلاع رسانی به روز و ارتباط دو طرفه با کاربران، پشتیبانی از زبان‌های زنده دنیا، خدمات رزرو و روادید، و دیگر خدمات مورد نیاز برای جذب گردشگر کمتر وجود دارد. و می‌توان گفت صنعت گردشگری ایران با توجه به امتیازات زیادی از نظر تنوع آب و هوایی، جاذبه‌های طبیعی، تاریخ و تمدن کهن، آثار باستانی و مذهبی، معماری، صنایع‌دستی برای تبدیل شدن به قطب گردشگری جهانی قابلیت خوبی را دارد. اما سهم ایران از سهم درآمدهای حاصل از گردشگری ناچیز است. لازم است زیرساخت‌های این صنعت عظیم در کشور مورد بررسی قرار گیرد یکی از مهمترین زیربناها با توجه به پیشرفت تکنولوژی استفاده از خدمات تحت وب به گردشگران می‌باشد 

بطور کلی می‌توانند نتیجه گرفت گردشگری الکترونیکی حلقه‌ی مفقوده صنعت گردشگری در ایران است که با توجه به توسعه و بازنگری در سیاست‌ها و فعالیت‌های پراکنده گذشته می‌توانند گام بلندی برای توسعه این صنعت برداشت. متمرکز کردن تلاش‌های گروهی متخصصان و کارشناسان بر روی توسعه‌ پرتال جامع گردشگری ایران، ارائه خدمات کارآمد، بروزرسانی تورهای مجازی و خدمات الکترونیکی به متقاضیان سفر، توجه به میراث دیجیتالی با توجه به آثار بی‌شمار فرهنگی ایران و اطلاع رسانی شفاف می‌تواند ایران را حائز رتبه مناسبی در صنعت گردشگری بین کشورهای جهان قرار دهد.

لیلا فولادی

انتهای پیام/

کد خبر 1404092802092
دبیر محمد آوخ

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha