محمدرضا ذوالفقاری، جامعهشناس فرهنگی، در گفتوگو با خبرنگار میراثآریا درباره روندهای شکلگرفته در برگزاری شب یلدا طی سالهای اخیر گفت: تا همین چند سال پیش، به جشنهایی مانند یلدا، نوروز یا چهارشنبهسوری کمتر بها داده میشد، اما اکنون چند سالی است که این مناسبتها بهصورت رسمیتر برگزار میشوند.
او ادامه داد: برای مثال، تزییناتی که از سوی شهرداریها در سطح شهر دیده میشود، اتفاقی ویژه و قابل توجه است.
این جامعهشناس با تاکید بر نقش آگاهیبخشی تصریح کرد: دور شدن از تجملگرایی، نیازمند آگاهی دادن به مخاطب است. دستکم از سوی رسانهها، تلویزیون، مطبوعات و خبرگزاریها باید این آگاهیسازی صورت بگیرد. ما باید درباره تاریخچه یلدا و بهطور کلی رسم و رسوم ایران کهن، اطلاعات درست و دقیق به مردم ارائه دهیم.
ذوالفقاری با اشاره به نمادهای یلدایی گفت: یکی از جدیترین نمادهای یلدا، آجیل شب یلداست که این روزها توان خرید آن نسبت به گذشته کمتر شده است، اما آنچه اهمیت دارد، تاکید بیشتر بر کارکردهای اجتماعی این مراسم است؛ اینکه شب یلدا در گذشته چه کارکردهایی میان مردم ایران کهن داشته و امروز چه کارکردهایی میتواند داشته باشد.
او ادامه داد: در شرایطی که این روزها مردم کمتر تمایل به ارتباطات گسترده دارند، برگزاری مراسمی مانند شب یلدا که کوچکترها در خانه بزرگترهای فامیل جمع میشوند، کارکردهای اجتماعی فراوانی دارد. همبستگی اجتماعیای که در این جشنهای قدیمی شکل میگیرد، بسیار مهم و ارزشمند است.
این جامعهشناس فرهنگی افزود: ما تنها کشور فارسیزبانی نیستیم که آیینهایی مانند یلدا را برگزار میکنیم و میتوان نمونههای مختلف این جشن را در کشورهای دیگر به مردم معرفی کرد. این مقایسهها میتواند به آگاهیبخشی کمک کند و در شکلگیری الگوی مطلوب برگزاری یلدا اثرگذار باشد.
انتهای پیام/
نظر شما