نمايش شکوه پرشيا براي ايرانيان علاقه‌مند درموزه ملي،ساماندهي سکه‌هاي تاريخ ايران طي 4 سال،وعده بازگشايي موزه مردم‌شناسي گلستان در هفته دولت، ساماندهي شهرهخامنشي سيستان، بازديد نماينده ايکوموس از قره‌کليسا و تدوين ضوابط حفاظت از بافت‌‌هاي تاريخي مهمترين اخبار ميراث فرهنگي در هفته گذشته بود که سرنوشت برخي از اين اتفاقات در هفته‌هاي آينده يا ماه‌هاي آينده مشخص خواهد شد.

شکوه پرشيا در موزه ملي

اعلام خبر برپايي نمايشگاه شکوه پرشيا در موزه ملي يکي از مهمترين اخباري بود که اواخر هفته گذشته از سوي مدير موزه ملي اعلام شد.
براساس اين خبر، نمايشگاه شکوه پرشيا مرداد ماه سال جاري به تهران برمي‌گردد و از شهريور به مدت يک ماه در موزه ايران باستان به نمايش درخواهد آمد. اين نمايشگه که بيانگر فرهنگ، هنر و تمدن ايران باستان است، قرار است دي ماه امسال در کره جنوبي به مدت پنج ماه به نمايش درآيد.

نمايشگاه شکوه پرشيا که نهم مرداد 85 با حضور خانواده سلطنتي ژاپن در موزه مترو پوليتن توکيو افتتاح شد يکي ديگر از نمايشگاه‌هاي بين‌المللي است که موزه ملي اقدام به برپايي آن کرده است، نمايشگاهي که برگزاري آن مانند ساير نمايشگاه‌هاي بين‌المللي، مخالفت هايي را به همراه داشت.

بي‌ترديد اقدام موزه ملي در راستاي برپايي اين نمايشگاه در موزه ملي قبل از انتقال اشيا به کره جنوبي در راستاي جلب رضايت مخالفان برپايي چنين نمايشگاه‌هايي است.

جاودانگي سکه‌هاي ايراني در 4 سال

با اينکه گنجينه‌هاي موزه ايران باستان، موزه ملک و بسياري ديگر از موزه‌هاي کشور از انواع سکه‌هاي تاريخي مربوط به دوره‌هاي مختلف غني است، متأسفانه تاکنون هيچ اقدامي به منظور معرفي آنها صورت نگرفته بود.

انتشار خبر تهيه و تدوين دانشنامه سکه‌هاي ايراني با همکاري موزه ملي و پژوهشکده زبان و گويش خبر جالب توجهي بود که هفته گذشته اعلام شد.

در اين دانشنامه شش جلدي که طي 4 سال تهيه مي‌شود، انواع سکه‌هاي تاريخي ضرب شده در ضرابخانه‌هاي مختلف از دوره هخامنشيان تا قاجار معرفي خواهند شد.

بايد ديد آيا اعتبار لازم براي اجراي اين طرح تخصيص خواهد يافت يا مانند ساير پروژه‌هاي پژوهشي در حد نظريه باقي مي‌ماند.

موزه مردم‌شناسي کاخ گلستان در انتظار بازگشايي

خبر بازگشايي موزه مردم‌شناسي کاخ گلستان براي سومين بار طي ماه‌هاي گذشته اعلام شد.

ظاهراً مرمت موزه به پايان رسيده و آماده افتتاح است اما هر بار مسئولان کاخ‌موزه گلستان زمان مشخصي را براي بازگشايي اعلام مي‌کنند که تا کنون هيچ کدام از انها تحقق نيافته است و علت اين موضوع مشخص نيست.

آخرين بار هفته ميراث‌فرهنگي، زمان بازگشايي موزه مردم‌شناسي اعلام شده بود و اين بار هفته دولت را زمان افتتاح اعلام کرده‌اند.
لذا همچنان اين پرسش پابرجاست که آيا در هفته دولت، موزه مردم‌شناسي کاخ گلستان افتتاح خواهد شد؟

ساماندهي شهرهخامنشي سيستان

سيستان و بلوچستان وسعت بزرگي از خاک ايران را فرا گرفته که طي هزاران سال محل شکل‌گيري و گذر تمدن‌هاي مختلف اين منطقه بوده است. 5 شهر هخامنشي در اين خطه شناخته شده است. دهانه غلامان در سيستان يکي از اين شهرهاست، که به خاطر شرايط اقليمي و انساني دچار آسيب‌هاي فراواني شده که طي برنامه‌اي به صورت اضطراري توسط سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري سيستان و بلوچستان مرمت مي‌شود.

بايد براي حفظ و نگهداري چنين آثاري کوشيد تا با ثبت آن‌ها بتوان هويت و فرهنگ هرچه بالاتر مردم اين سرزمين را به جهان شناساند تا بدين وسيله بتوان از ميراث‌هاي نامي ايران دفاع کرد. بطور مثال زماني که رومي‌ها از طاق ضربي با نام طاق رومي ياد مي‌کنند و ابداع آن را به نوعي مي‌خواهند به خود نسبت دهند، اين طاق 700 سال قبل از ميلاد مسيح در معبد چغازنبيل مورد استفاده قرار مي‌گرفته است.

رطوبت دشمن بناهي تاريخي

رطوبت‌هاي بالارونده در اکثر بناهاي قديمي ايران وجود دارد که بيشترين آسيب را به پي و ديوارها در ارتفاع يک تا دو متري وارد مي‌کند و سبب پوسيدگي و فرسودگي ديوارها مي‌شود. کانال کشي مجاور ديوار و خارج از بنا به عنوان يکي از روش‌هاي مرسوم دفع رطوبت بناهاست که نتايج خوبي را هم در پي دارد.

مسجد خسرويه در خراسان شمالي دچار رطوبت زدگي بسيار شديدي شده که کانالي در مجاورت تمام ديوارهاي آن تعبيه شده، اما خشک شدن سريع رطوبت در يکي از دو جداره ديوار، ممکن است عوارض جانبي منفي ديگري را به دنبال داشته باشد. به همين منظو
ر در مقاطعي ميان دو کانال بيروني و دروني با هدف همسان کردن ميزان خشک شدن ديوارها در داخل و خارج بنا، ارتباطي ايجاد مي شود. اين روش در بيشتر نقاط ايران مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

روشنايي براي تاريکخانه دامغان

تاريکخانه دامغان جزء اولين بناهاي مذهبي اسلامي ايران است که در قرن 2 ه.ق ساخته شده، اين مسجد شبستاني که عمده مصالح به کار رفته در آن خشت خام است در شهرستان دامغان واقع شده است.

سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان درصدد تکميل پرونده‌اي براي ارسال به سازمان جهاني يونسکو براي ثبت اين اثر تاريخي در فهريت آثار جهاني، کوشش مي‌کند. تاريخانه در زبان ترکي به نام خداي خانه است.

ايران کشوري با تمدن غني است و اين امر باعث بوجود آمدن دانش معماري عظيمي در اين سرزمين شده که بعد ورود اسلام، ترکيب معماري ايراني با تفکرات اسلامي آثار بديعي را بوجود آورد که مي‌توان به نقش جهان اشاره کرد.

قره‌کليسا زير ذره‌بين نماينده ايکوموس

ميراث جهاني علي‌رغم اتمام آخرين اجلاس خود بررسي آثار تاريخي را براي ثبت در فهرست ميراث جهاني در سال 2008 شروع کرده است.
به همين منظور نماينده يوناني ايکوموس، (شوراي بين‌المللي بناها و محوطه‌هاي تاريخي) در شهريور ماه به ايران سفر مي‌کند تا طي يک سفر پنج روزه به بررسي پرونده کليساهاي تاريخي ايران بپردازد.
قطعا نتايج اين بازديدها ، ديدارها با مقامات سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري و ارائه گزارش مثبت از آثار تاريخي ايران مي‌تواند نقش مثبتي در ثبت جهاني آثار داشته باشد.

عمارت صميمي پذيراي گنجينه رامهرمز نشد

از جمله اخبار مهم نه در طي هفته گذشته بلکه در طول دو ماه اخير کشف گنجينه رامهرمز و ايجاد مسائل حاشيه‌اي آن است.

قرار بود اين گنجينه تا ساخت موزه‌اي در رامهرمز در عمارت صميمي براي عموم به نمايش درآيد اما به گفته فرماندار رامهرمز عمارت صميمي به دليل مسائل امنيتي مکاني مناسب براي نگهداري اين اشيا نيست و بايد به جالي نامعلومي انتقال يابد. با خلف وعده براي ساخت موزه رامهرمز اين گنجينه بي نظير فعلاً سردرگم است.

سرنوشت نامعلوم تخريب کنندگان مسجد همت

با گذشت حدودا شش ماه از تخريب مسجد همت توسط افرادي ناشناس هنوز عوامل اين تخريب شناسايي نشده است. به گفته معاونت حقوقي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان تهران اداره امور مساجد حاضر نيست نام اعضاي هيات امنا را به دادگاه اعلام کند؛ به همين دليل قاضي پرونده اقدام به تحقيقات محلي براي شناسايي عوامل تخريب مسجد همت کرده است تا با اطلاعاتي که افراد محلي مي‌دهند، اشخاص خاطي شناسايي شوند. حال بايد منتظر بود که آيا حدسيات و گمان‌ افراد محلي مي‌تواند گره‌گشاي اين معماي بزرگ باشد يا بايد پرونده اين افراد در بايگاني‌هاي دادگستري محلي باشد براي خاک خوردن.

تدوين ضوابط حفاظت از بافت‌‌هاي تاريخي

بالاخره بافت‌هاي تاريخي هم با گذشت چندين سال کشمکش ميان نهادهاي مختلف صاحب ضوابط خاص خود شد.ضوابط حفاظت از بافت شهرها و روستاهاي تاريخي، تا پايان سال تدوين مي‌شود.

در صورت تحقق اين مسئله ديگر هيچ نهاد و ارگاني نمي‌تواند خودسرانه اقدام به ساخت و ساز يا تخريب بافت‌هاي تاريخي شود
هم‌اکنون اداره کل بافت‌هاي تاريخي سازمان ميراث فرهنگي در حال شناسايي شهرها و روستاهاي تاريخي و مشخص کردن محدوده آن است تا پس از آن اقدام به اجرايي کردن ضوابط بافت‌هاي تاريخي کند.
با اجرايي کردن اين ضوابط تمامي نهادها اعم از وزارت کشور، وازرت مسکن و شهرسازي، شهرداري‌ها، شرکت‌هاي وابسته به شهرداري و شرکت‌هاي فعال در حوزه بافت‌هاي تاريخي براي انجام هرگونه عمليات عمراني در بافت‌هاي تاريخي بايد با سازمان ميراث فرهنگي هماهنگ باشند.


انتهای پیام/

کد خبر 1386041749