\"احمد اديب\" افزود: پارچههاي زربفت، پارچههايي است که پودهاي آن از طلاست.
وي با اشاره به اينکه در اين هنر پارچههايي با نقش و نگارهاي سنتي و تار و پودهايي از ابريشم و گلابتون با دستگاههاي کاملاً سنتي دستي بافته ميشود، تصريح کرد: مواد اوليه اين صنع بيشتر از ابريشم طبيعي است.
اديب ادامه چگونگي بافت اين پارچهها را مورد توجه قرار داد و گفت: مراحل بافت زريبافي شامل نقشهبندي، چلهکشي و گذراندن ابريشم از وردها و شانهها است.
وي افزود: دستگاه زريبافي نيز معمولاً ابزار و آلات چوبي بوده که به سبک قديمي و ساده ساخته ميشود.
معاون صنايعدستي اصفهان با بيان اينکه هنر زريبافي از سابقه تاريخي و طولاني برخوردار است، يادآور شد: هخامنشيان در استفاده از پارچههاي لطيف و لباسهاي فاخر پيشقدم بوده و پردههاي الوان ايراني که با نخهاي گلابتون بافته ميشد در دنيا مشهور و معروف است؛ بهطوري که روميان همواره خواهان پارچههاي زربافت ايراني بودند و براي بهدست آوردن آنها مبالغ زيادي ميپرداختند.
اين مقام مسئول ادامه داد: پس از اسلام و بهويژه در عصر سلجوقيان، نقوش اسلامي با ساساني تلفيق و استفاده از خط کوفي در حاشيه پارچهها رايج شد.
وي افزود: در دوران صفويان و بهخصوص بعد از پايتخت شدن اصفهان زريبافي نيز مانند ساير هنرها مورد توجه قرار گرفت و بهترين استادکاران از سراسر ايران به اصفهان دعوت شدند.
وي با اشاره به اينکه درحالحاضر کارگاه زريبافي سازمان ميراث فرهنگي و کارگاه زريبافي و گلابتونسازي هنرستان هنرهاي زيباي اصفهان در اين رشته فعال هستند، گفت: امروز استادکاران اين هنر نيز جهت تدريس در دانشگاهها و انتقال تجربيات خود به دانشجويان به فعاليت ميپردازند.
معاون صنايعدستي اصفهان از مرحوم \"پورعطار\" و \"پورنقشبند\" بهعنوان اساتيد برجسته اين هنر نام برد و افزود: \"مهدي شمعلي\" نيز از اساتيد گرانقدر اين رشته است که با خلق آثار زيبا و تلاش فراوان از منسوخ شدن اين هنر در اصفهان جلوگيري ميکند.
M /114
انتهای پیام/