به گزارش ميراث آريا(CHTN)، نشست علمي گنجينه‌هاي از ياد رفته هنر ايران با حضور هنرمندان و اساتيد برجسته در تالار خاقاني تبريز برپا شد و اساتيد مقالاتي را در خصوص اين نشست ارائه کردند.

\"خداوردي کريمي نژاد\" معاون صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي آذربايجان شرقي در اين گردهمايي با بيان اينکه هنر در اجتماعات بشري فراموش نمي‌شود، افزود: توليدات هنري که عصاره فکري و انديشه‌هاي هنرمند بر اشيا است، زماني به دست فراموشي سپرده مي‌شود که نحوه استفاده و کاربرد آن در زندگي بشري به نسل‌ها منتقل نشود.

وي ابراز اميدواري کرد راه حل‌هاي ارائه شده در چنين همايش‌هايي بتواند گنجينه‌هاي از ياد رفته را به زندگي بشري باز گرداند.

کريمي‌نژاد با اشاره به نقش سفال در تاريخ نگاري، گفت: آموزش هنرجويان توسط اساتيد، نقش مهم و تعيين کننده‌اي در حمايت از ميراث‌فرهنگي دارد که ارائه کنندگان مقاله نيز بر اين نکته تاکيد داشتند.

بنابر اين گزارش، در اين همايش ضمن اظهار تأسف ويتريني و نمايشگاهي شدن هنرهاي صناعي در زندگي مردم، بر ضرورت کاربردي شدن هنرهاي صناعي در زندگي روزمره مردم تاکيد شد زيرا هنرهاي سنتي ما به‌لحاظ کاربردي نبودن به دست فراموشي سپرده مي‌شود و براي غلبه بر همين مسئله، بايد به سراغ هويت برود.

موضوعات ارائه شده در مقاله‌هاي اين همايش بر اينکه گنجينه‌ها از ياد نمي‌روند بلکه ما هستيم که خود را از ياد برده‌ايم و اگر به خود باز گرديم و هويت از دست رفته را بازيابيم اين گنجينه‌ها نيز احيا مي‌شوند تأکيد شد و در سخنراني‌هاي اين همايش، هنر \"چاپ کلاقه‌اي\" جزء هنرهاي در حال فراموشي خوانده و حمايت از ترويج اين هنر مهم ارزيابي شد.

درادامه اين همايش از هنر \"جلد سازي \"به‌عنوان يکي از شاخصه‌هاي اصلي کتاب‌سازي در تمدن ايراني ياد شد زيرا جلدسازي ايراني سرآمد جلدسازي دنياست و جاي اميدواري‌است که اين هنر رو به تعالي است.

اين گزارش مي‌افزايد: جلدهايي که در تبريز وجود دارد غالبا روغني و لاکي و مربوط به دوره قاجاريه و صفويه ‌است که اساساً جلدهاي روغني در دوره قاجار به اوج خود رسيده‌اند.

در حاشيه اين همايش نمايشگاهي از هنرهاي از ياد رفته برپا بود که برخي رشته‌ها به‌صورت work shop به نمايش درآمد.

\"همايش گنجينه‌هاي از ياد رفته هنر ايران\" آذر ماه سال جاري در تهران برگزار خواهد شد.

M/112


انتهای پیام/

کد خبر 1386051323