به گزارش ميراث آريا(CHTN)،\"حجت خادمي\" افزود: گفته‌ها حاکي از آن است که مرکز مذکور براي اين مساله با سازمان ثبت وارد مذاکره شده است.

وي با اشاره به اجراي طرحي در مرکز تحقيقات فرش دستباف درخصوص حمايت از مالکيت‌هاي معنوي گفت: اجراي اين طرح نتايج موردنظر ما را محقق نکرد و به اين نتيجه رسيديم که بايد از شيوه‌هاي ديگري استفاده کنيم.

وي معتقد است: مکانيزم‌هاي مختلفي در مالکيت‌هاي معنوي فرش دخالت دارد و بايد با در نظر گرفتن تمام جوانب براي آن اقدام کرد.

خادمي از علائم تجاري، نشان جغرافيايي و حق کپي‌رايت به عنوان عوامل موثر در تعيين مالکيت‌هاي معنوي ياد کرد و گفت: شناخت ويژگي منطقه بافت فرش و بازار فروش آن نيز از ديگر عوامل مهمي است که بايد براي مالکيت‌هاي معنوي درنظر گرفت.

اين استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به برگزاري چندين جلسه در استان اصفهان افزود: در اين جلسه‌ها ويژگي‌هاي فرش اصفهان و عوامل انساني مورد مطالعه قرار گرفت، اما به‌دليل تداوم نداشتن جلسه‌ها به نتيجه نرسيد.

وي معتقد است: شناسنامه‌دار کردن فرش ارتباطي با ثبت مالکيت‌هاي معنوي ندارد، مگر اينکه علامتي که توسط بافنده در پشت فرش نصب مي‌شود يک عنصر معنوي باشد تا از آن بتوان در ثبت مالکيت استفاده کرد.

به گفته خادمي، فرش ما در دنيا شناخته شده است و بايد کاري کنيم تا خريدار مطمئن شود فرشي که مي‌خرد توليد کشور ايران است.

M/113




انتهای پیام/

کد خبر 1386051541