وي با بيان اينکه در گذشته از رنگهاي گياهي، معدني و پودري در طراحي باتيک استفاده ميشد، افزود: استفاده از رنگهاي پيش ساخته موجود در بازار باعث تنبلي هنرمندان و پايين آمدن ارزش محصولات باتيک شده است.
يلد، با اشاره به اينکه اصالت چاپ باتيک در استفاده از رنگهاي طبيعي و دستساز است گفت، وقتي هنرمند رنگ را به دست خود ميسازد، با شناخت و تسلط بيشتري به طراحي ميپردازد.
هنرمند تهراني از برگزاري نمايشگاه دو سالانه طراحي لباس ياد کرد و افزود: در صورت رعايت مرز ميان چاپ باتيک و طراحي لباس، برپايي اين نمايشگاه تاثير بسزايي در معرفي اين هنر خواهد داشت.
يلد که 5 سال است در اين حوزه فعاليت ميکند تاکيد کرد: يکي از بزرگترين مشکلات موجود در حوزه صنايعدستي نبود اطلاعرساني بهنگام در زمان برگزاري نمايشگاه هاست.
وي در توضيح هنر خود به چهار تکنيک \"موم و ترک\"، \"سنگ نمک\"، \"پيچيان\" و \"آب و الکل\" در کنار نقاشي و چاپ باتيک اشاره کرد و افزود: در تکنيکهاي ذکر شده بر خلاف نقاشي و چاپ، طرحي که روي پارچه ميافتد قابل پيشبيني نيست.
به گفته اين هنرمند \"پيچيان\" يا \"باندانا\" نخستين و قديميترين تکنيک باتيک است که در آن پارچه را گره زده و در رنگ ميگذارند.
يلد درخصوص پيشينه تاريخي چاپ باتيک گفت: اين هنر متعلق به کشورهاي آسياي جنوب شرقي است و براي نخستين بار توسعه استاد \"گنجينه\" وارد ايران شده است.
S/H/111
انتهای پیام/