وي ادامه داد: خاتمکاران اصفهاني از مواد اوليه متفاوتي استفاده ميکنند تا سرعت کار خود را افزايش دهند، غافل از اينکه کيفيت کارشان به شدت افت ميکند.
استاد ستايش که از 21 سالگي در دانشگاه هنر شيراز خاتمسازي آموزش داده است در خصوص مراحل کار اين هنر توضيح داد: چوب، استخوان، برنز، برنج و لايههاي مس، موادي است که از کنار هم قرار دادن آنها اغلب متساويالاضلاع و اشکال هندسي مختلفي براي ساخت خاتم، ايجاد ميشود.
وي با بيان اينکه در خاتم شيراز لايهاي از مس وجود دارد که در خاتم اصفهان نيست، يادآور شد: وجود اين لايه در ظاهر مشخص نيست زيرا بسيار نازک و مويي شکل است و مقطع مثلثها و شمسهها را احاطه ميکند.
ستايش به استفاده از \"سريشم\" در خاتم شيراز اشاره کرد و گفت: براي بالابردن کيفيت و دوام کار، لايههاي مختلف تشکيلدهنده خاتم شيراز با سريشم - چسب حيواني که نجارهاي قديم به جاي چسب چوب به کار ميبردند- به هم وصل ميشوند، اما در خاتم اصفهان به هيچ عنوان از اين چسب استفاده نميشود.
وي از \"اوه\" به عنوان لايه نازکي از چوب که قسمتهاي مختلف خاتم روي آن پرس ميشود ياد کرد و افزود: \"اوه\" در ابتدا به قطر 3 ميليمتر بريده ميشود و پس از اينکه به خاتم پرس و خشک شد، نيز از وسط بريده شده قطر آن به يک ميليمتر رسيد به شکل لايهلايه در ميآيد تا به عنوان آستر کار براي ارتباط و اتصال بيشتر به ميز يا جعبه و يا برشي ديگري که خاتم کاري ميشود مورد استفاده قرار گيرد.
وي وجود لايه آستر را يک سنت شيرازي خواند که در اصفهان وجود ندارد و خاطرنشان کرد: خاتمکاران اصفهان از همان ابتدا لايه را به اندازه يک ميليمتر ميبرند و به همين علت انعطاف پذيري آن بسيار پايين است.
وي ادامه داد: براي اتصال لايه خاتم به شيء پايه از چسب فوري که شيميايي است استفاده ميشود اما متاسفانه بعد از مدتي خاتم ورقه ورقه ميشود و اين مساله نشانگر کيفيت پايين خاتم است.
ستايش با گلايه از اينکه اصفهانيها کميت را بالا بردهاند و به کيفيت اهميت ندادند، تاکيد کرد: سعي ميکنم در آموزشهاي خود خاتم شيراز را معرفي کنم تا دست کم يک نفر از هر خانواده شيرازي تفاوت اين دو را درک کند زيرا در حال حاضر در بازار شيراز خاتم اصفهان به نام شيراز به فروش ميرسد و مردم نيز از آن بي اطلاعند.
وي تصريح کرد: از طرحهاي خلاقه دانشجويان که به غير از طرحهاي بازار باشد به عنوان يک فعاليت فوق برنامه استقبال ميشود که با در نظر داشتن طرحهاي اصيل و سنتي خلاقيت خود را نيز پرورش دهند.
ستايش با بيان اينکه طرحهايي مدرن با حفظ سنت خلق کرده است توضيح داد: تاکنون از ترس اينکه کپي کاري انجام نشود اين طرحها را به نمايش نگذاشتهام زيرا به محض اجرا، کپي آن بدون در نظر گرفتن اصول کار به بازار ميرود و چون تنها جنبه اقتصادي آن مورد توجه قرار ميگيرد به اجراي درست آن نيز اهميت داده نميشود.
وي در پايان گفت: نمايشگاههاي داخلي فايدهاي نخواهد داشت، شايد بتوان در نمايشگاههاي خارجي که بازديدکنندگان بيشتر هنر ايراني را ميشناسند اين خلاقيت را نشان داد.
S/H/112
انتهای پیام/