\"دوستعلي قاسمي\" تصريح کرد: ايمني يک موضوع فرابخشي است و يک نهاد به تنهايي، قادر به تامين آن نيست. در اين امر نهادها و دستگاههاي زيادي در آن ذيسهم هستند که بايد به صورت گروهي و تيمي عمل کنند.
وي با اشاره به وظايف وزارت راه و ترابري درخصوص ايمني راهها گفت: در بخش مهندسي راه و مديريت ترافيک جادهها، اقداماتي مانند جداسازي باندهاي رفت و برگشت به ويژه در ورودي شهرها، ايمنسازي نقاط پرحادثه، ارزيابي اقدامات براي دستيابي به اهداف مهمتر، ايمنسازي مناطق مسکوني، آباديهاو طرح جلوگيري از خروج وسايل نقليه از جاده و جلوگيري از واژگوني با اجراي اقدامات ايمني زودبازده و کم هزينه بايد در اولويت قرار گيرد.
قاسمي خاطرنشان کرد: در بخش مديريت ترافيک نيز کنترل و نظارت با بهرهگيري از تمام ابزارهاي نرمافزاري و سخت افزاري بايد تشديد شود.
وي افزود: کنترل ساعت کار رانندگان يکي از اقدامات جديد است که بايد به درستي اجرا شود.
\"محمدحسين هوايي\" معاون راهداري و هماهنگي امور استانها سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي نيز در اين نشست با اشاره به ضرورت توجه ويژه به ايمني راهها گفت: جوامع در حال توسعه از جمله ايران بايد2 اقدام موثر را در بحث ايمني مورد توجه قرار دهند.
وي افزود: اول نگاه به آينده به طوري که در طراحي پروژههاي اجرايي، تنگناها و مشکلات آتي پيشبيني شود و دوم فرهنگ سازي موثر در مسايل ايمني اگر چه فرهنگسازي امري بلندمدت است اما در نهايت به نتيجه موثر و مثبتتري ميرسد.
وي خاطرنشان کرد: در برخي از نهادهاي شهري، موضوع احداث باندهاي کندرو براي خدماترساني به وسايل نقليه محلي را در مناطق مسکوني و تجاري در حاشيه راهها مطرح ميکنند که امري بسيار پسنديده و لازم است، به شرط آنکه هزينههاي احداث اين موارد از طريق نهادهاي مذکور تامين و با هماهنگي و نظارت وزارت راه و ترابري اجرا شود.
هوايي افزود: وزارت راه و ترابري هيچ راهي را در داخل شهرها احداث نکرده و برنامهاي براي احداث اينگونه راهها ندارد. بلکه اين نهادهاي شهري و روستايي هستند که توسعه شهرها و روستاها را به حاشيه جادهها کشانده و بناها را در اطراف راهها ميسازند پس بايد آنها از گسترش بيرويه شهرها به سوي جادهها جلوگيري کنند.
105/
انتهای پیام/