به گزارش ميراث آريا (chtn) مديرکل ايمني و ترافيک سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي درجلسه توجيهي دستورالعمل‌هاي ايمني با حضور روساي ادارات ايمني و تاسيسات ادارات کل راه و ترابري با بيان اين مطلب افزود: در اين زمينه برخي استان‌ها طي ماه‌هاي گذشته به تکاليف خود عمل کردند و برخي نيز فراتر از تکليف خود کار انجام دادند اما ساير استان‌ها که وضعيت خوبي ندارند بايد تلاش مضاعف داشته باشند. زيرا در پايان سال عملکرد استان‌ها ارزيابي مي‌شود.

\"دوستعلي قاسمي\" تصريح کرد: ايمني يک موضوع فرابخشي است و يک نهاد به تنهايي، قادر به تامين آن نيست. در اين امر نهادها و دستگاه‌هاي زيادي در آن ذي‌سهم هستند که بايد به صورت گروهي و تيمي عمل کنند.

وي با اشاره به وظايف وزارت راه و ترابري درخصوص ايمني راه‌ها گفت: در بخش مهندسي راه و مديريت ترافيک جاده‌ها، اقداماتي مانند جداسازي باندهاي رفت و برگشت به ويژه در ورودي شهرها، ايمن‌سازي نقاط پرحادثه، ارزيابي اقدامات براي دستيابي به اهداف مهم‌تر، ايمن‌سازي مناطق مسکوني، آبادي‌هاو طرح جلوگيري از خروج وسايل نقليه از جاده و جلوگيري از واژگوني با اجراي اقدامات ايمني زودبازده و کم هزينه بايد در اولويت قرار گيرد.

قاسمي خاطرنشان کرد: در بخش مديريت ترافيک نيز کنترل و نظارت با بهره‌گيري از تمام ابزارهاي نرم‌افزاري و سخت افزاري بايد تشديد شود.

وي افزود: کنترل ساعت کار رانندگان يکي از اقدامات جديد است که بايد به درستي اجرا شود.

\"محمدحسين هوايي\" معاون راهداري و هماهنگي امور استان‌ها سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي نيز در اين نشست با اشاره به ضرورت توجه ويژه به ايمني راه‌ها گفت: جوامع در حال توسعه از جمله ايران بايد2 اقدام موثر را در بحث ايمني مورد توجه قرار دهند.

وي افزود: اول نگاه به آينده به طوري که در طراحي پروژه‌هاي اجرايي، تنگناها و مشکلات آتي پيش‌بيني شود و دوم فرهنگ سازي موثر در مسايل ايمني اگر چه فرهنگ‌سازي امري بلندمدت است اما در نهايت به نتيجه موثر و مثبت‌تري مي‌رسد.

وي خاطرنشان کرد: در برخي از نهادهاي شهري، موضوع احداث باندهاي کندرو براي خدمات‌رساني به وسايل نقليه محلي را در مناطق مسکوني و تجاري در حاشيه راه‌ها مطرح مي‌کنند که امري بسيار پسنديده و لازم است، به شرط آنکه هزينه‌هاي احداث اين موارد از طريق نهادهاي مذکور تامين و با هماهنگي و نظارت وزارت راه و ترابري اجرا شود.

هوايي افزود: وزارت راه و ترابري هيچ راهي را در داخل شهرها احداث نکرده و برنامه‌اي براي احداث اينگونه راه‌ها ندارد. بلکه اين نهادهاي شهري و روستايي هستند که توسعه شهرها و روستاها را به حاشيه جاده‌ها کشانده و بناها را در اطراف راه‌ها مي‌سازند پس بايد آنها از گسترش بي‌رويه شهرها به سوي جاده‌ها جلوگيري کنند.

105/


انتهای پیام/

کد خبر 1386062142